۲۴۰ میلیون تومان هزینه اعلام مدیر برتر آی تی!
۲۴۰ میلیون تومان هزینه اعلام مدیر برتر آی تی!

اسدی مدیر کل کسب وکار وزارت صمت گفت: در بسیاری موارد شاخص ها و تندیس های اعطایی در کشور ما پولکی بوده و ارزیابی و نظارت دقیقی روی آنها صورت نمی گیرد.

بازار، گروه صنعت: «سال ۹۴ برخی از شرکت های فعال در حوزه تندیس فروشی با من تماس گرفته و می گفتند که اگر می خواهید به عنوان مدیر برتر حوزه آی تی شما را در یک جشنواره معرفی کنیم باید ۷۰ میلیون پرداخت کنیم. حالا در سال ۱۴۰۳ قیمت این عنوان به حدود ۲۴۰ میلیون تومان رسیده، البته این تنها هزینه عنوان مدیر برتراست. اگر بخواهیم تندیسی در این جشنواره های دروغین دریافت کرده و نامتان در کتابچه های این گونه جشنواره ها هم آورده شود، دست کم باید ۳۰ میلیون تومانی بیشتر پرداخت کنید.» این بخشی از تجربه های شخصی امیرحسین اسدی مدیر کل کسب وکار وزارت صمت است که نشان می دهد که بازار سیاه تندیس فروشی در ایران تا چه اندازه داغ است.

او که در نشست «رتبه بندی، اعتباربخشی و ساماندهی حوزه برند» سخن می گفت، با بیان اینکه در بسیاری موارد شاخص ها و تندیس های اعطایی در کشور ما پولکی بوده و هیچ ارزیابی و نظارت دقیقی روی صحت و درستی آنها صورت نمی گیرد، گفت: حتی در برخی از این مراسم بعضا وزرا و معاونین وزرا هم حضور پیدا کرده و نمی دانند که در چه مراسمی شرکت کرده و چگونه ناخواسته به این بساط برند فروشی ها ارزش و اعتبار بخشیده اند.

او با اشاربه این نکته که در ماده ۸ قانون رفع موانع تولید وزارت صمت موظف به تشکیل کمیسیون ملی برند شده است، افزود: بر همین اساس با همکاری تشکل های خصوصی در اتاق بازرگانی و اتاق اصناف این کمیته تشکیل و باید شاخص های ارزیابی برندهای برتر در این کمیته بررسی، ارزیابی و کد گذاری شود. در واقع دیگر هر جشنواره که در آن مهر تایید شرکت مدیریت صنعتی وجود نداشته باشد، اعتبار لازم را نخواهد داشت.

مدیر کل کسب وکار وزارت صمت البته این نکته را هم گفته که تمامی فرآیند مربوط به بررسی شاخص های مربوط به شناسایی برندهای مطرح قرار است که به بخش خصوصی سپرده شود و سازمان مدیریت صنعتی قرار نیست که رویدادی در این حوزه برگزار کند. در واقع از ارزیابی گرفته تا تبلیغات همگی در اختیار بخش خصوصی خواهد بود.

او با اشاره به اینکه نقش وزارت صمت، اداره دبیرخانه کمیسیون ملی ویژند (برند) است و دستگاه‌های متعدد و اتاق‌ها نیز عضو کمیسیون هستند، تاکید کرد: علاوه بر واگذاری حداکثری فعالیت‌های مربوط به ویژند (برند)، به تشکل‌ها و شرکت‌های خدمات کسب و کار، تعامل و همکاری خوبی هم با انجمن‌ها، اتاق‌ها و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط که عضو کمیسیون هستند، ایجاد شده و ارتباط خوبی هم با مجلس برقرار شده است.

تفکر بازارگرا جایگزین تفکر تولید گرا شود

او با بیان اینکه در کشور ما تفکر تولیدگرا حاکم است، اظهار داشت: در این تفکر صرفا تولید مهم بوده و خواسته و نیاز بازار در آن حرف چندانی نمی زند. نمونه بارز این تولید را می تواند صنعت خودروسازی در داخل کشور ما دانست. اما در دنیای امروز تفکر بازارگرا غالب است. در این نوع تفکر مشتری و بازار و ارزش ذاتی کالا ها ملاک اصلی محسوب شده و صرفا زدن یک شهرک صنعتی و راه اندازی یک واحد تولیدی یک فعالیت اقتصادی موفق تلقی نمی شود. به همین دلیل است که برند سازی طی سال های گذشته اهمیتش چند برابر شده است.

به گفته اسدی، اگر تفکر بازار گرا در کشور ما حاکم بود ما امروز ناچار نبودیم که خودروی داخلی را به هر قیمتی خریداری کنیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]