چشم‌انتظاری مردم پرند برای مترو به پایان رسید
چشم‌انتظاری مردم پرند برای مترو به پایان رسید

پس از ۱۸ سال، قصه مترو پرند به سر رسید و دولت سیزدهم با نگاهی مهرآفرین، وعده‌ها را عملی کرد و به چشم‌انتظاری مهرنشینان پایان داد و سوت افتتاح مترو پرند را به صدا درآورد.

خبرگزاری فارس-تهران؛ نیاز گلی: قصه مترو برای مردم پرند به افسانه‌ای ۱۸ ساله تبدیل شده بود. قصه‌ای که از سال ۸۴ آغاز شد و هر سال با وعده‌های آخر پاییزِ عمل نشده، روزها و ساعت‌ها و عمر مهرنشینان در جاده‌های پرند-تهران گذشت. دولت‌ها عوض شدند مسؤولان تغییر کردند اما مترو به پرند نرسید.

بیشتر مردم پرند افرادی هستند که برای فرار از اجاره‌نشینی با توجه به اجاره‌بهای بالا در تهران و دلایل دیگر از جمله فرار از شلوغی تهران، امید به صاحب‌خانه شدن، داشتن خانه‌های ویلایی و غیره راه پرند را پیش گرفته و به این شهر جدید در جنوب غرب پایتخت نقل مکان کرده‌اند.

بسیاری از این افراد در مسکن‌های مهر ساکن شده‌اند و روز به روز نیز بر جمعیت شهر پرند افزوده می‌شود. اما مشکل اصلی ساکنان پرند، بحث تردد و حمل ونقل است. روزانه حدود ۴۰ هزار نفر از مهرنشینان برای رفتن به دانشگاه و محل کار در تهران، مجبور به طی مسافتی طولانی هستند و مبلغ زیادی بابت کرایه ماشین می‌پردازند.
 

چشم‌انتظاری مردم پرند برای مترو به پایان رسید

اکنون پس از ۱۸ سال، قصه به سر رسید و وعده‌ها عملی شد. دولت مردمی آیت الله رئیسی در پاییز ۱۴۰۲، تعهدات انجام نشده دولت‌های قبل را به سرانجام رساند و در ادامه برنامه‌های خود مبنی بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، با نگاهی مهرآفرین، به چشم‌انتظاری مهرنشینان پایان داد و سوت افتتاح مترو پرند را به صدا درآورد. 

رئیس‌ جمهور در ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۱ در نخستین سفر یک روزه خود به شهرستان رباط کریم از روند اجرای پروژه مترو پرند بازدید و دستور تکمیل آن را صادر کرد. پروژه‌ای که ۱۸ سال رها شده بود، در طی یک سال تکمیل و به بهره برداری رسید و نزدیک به یک‌هزار میلیارد تومان هزینه شد تا این پروژه به ایستگاه افتتاح برسد.     

مترو پرند برای رسیدن به ایستگاه پایانی، زمان طولانی صرف کرد و به دلایلی از جمله عدم تأمین منابع و مشکلات زیرساختی، مسؤولان ۲۷ بار وعده افتتاح دادند و هر بار تاخیر افتاد. اما در حال حاضر با تلاش‌های دولت سیزدهم و مدیریت شهری دوره ششم، مشکلات برطرف شد. ۱۵ مگابایت نیروی برق در قالب دو فیدر تأمین و کابل‌کشی‌ها انجام شد و این پروژه ۱۸ ساله به بهره‌برداری رسید.
 

چشم‌انتظاری مردم پرند برای مترو به پایان رسید

شهر جدید پرند از شهرهای تابعه شهرستان رباط کریم و در جنوب غربی استان تهران در حاشیه آزاد راه ساوه قرار دارد که فاصله آن تا پایتخت حدود ۵۰ کیلومتر است. با احداث ۹۵ هزار واحد مسکن مهر در این شهر، طی سال‌های اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد. 

به منظور دسترسی آسان و ارزان مهرنشینان پرند به نقاط مختلف پایتخت و اتصال شهر جدید پرند به شبکه سراسری متروی تهران، مطالعات پروژه‌ احداث مترو پرند از سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ کل پروژه به شهرداری تهران واگذار و ساخت آن آغاز شد. بخشی از پروژه، حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) در سال ۱۳۹۶ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بخش نهایی این طرح از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند امروز  پس از ۱۸ سال انتظار افتتاح شد.

ایستگاه مترو پرند آخرین ایستگاه در توسعه جنوبی خط یک است که در ضلع جنوب شرقی شهر پرند واقع شده و با یک خط رفت و یک خط برگشت افتتاح شد و این امر به معنای بهره برداری از یک ایستگاه و ۱۹ کیلومتر مسیر تونلی در امتداد «خط یک مترو» است که  تست سرد این مسیر، تیر ماه سال ۱۴۰۱ و تست گرم آن در مهر امسال انجام شده است.
 

چشم‌انتظاری مردم پرند برای مترو به پایان رسید

محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در هفته اول بهره‌برداری از مترو پرند، به طور رایگان پذیرای مسافران ایستگاه پرند خواهیم بود.

پایان پیام/۶۷۰۶۲/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]