مقنی‌ها بی‌صدا دفن می‌شوند
مقنی‌ها بی‌صدا دفن می‌شوند

وقتی پدر و پسر، زیر آوار ۱۲ متر خاک دفن‌ شدند همه به این فکر کردند که کاش مقنی‌ها پیشه پدری را ادامه ندهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سروکار مقنی‌ها در چاه آب و فاضلاب است و حادثه در فاضلاب بیشتر است؛ چون معمولا بی‌حساب و کتاب‌تر حفر می‌شوند؛ یک مقنی افغانستانی که چند بار شکسته شدن چاه فاضلاب قدیمی حین حفر چاه آب را دیده می‌گوید که چاه فاضلاب «مثل باتلاق است».
حوادث در چاه از نوع ریزش آوار، غرق‌شدن، مسمومیت با گاز و نبود اکسیژن است اما معمولا فوتی می‌دهد، اگر شانس یار باشد، آتش‌نشان‌ها قبل از تمام شدن آخرین نفس‌ تنگ‌، به مقنی می‌رسند. مثل زمانی که ۳ برادر و ۲ برادرزاده هنگام حفاری با گاز مسموم شدند و فقط یک نفرشان  باحال بسیار نامساعد به بیمارستان رسید. قعر چاه حتی برای آتش‌نشان‌ها هم‌ خطرناک است و پارسال آتش‌نشان زنجانی موقع بالاآوردن جنازه، دچار گازگرفتگی شد و فوت کرد‌.  

مقنی‌ها بی‌صدا دفن می‌شوند
کاهش سطح هوشیاری در نبود اکسیژن یا استنشاق گاز سمی تدریجی است و هشدار نمی‌دهد

زمستان معمولا فصل استراحت مقنی‌هاست اما فقط طی همین یک ماه اخیر، در کرمان یک مقنی ۳ روز پیش در چاه ۱۰۰ متری سقوط کرد و مرد. روز قبلش ۳ جوان در همدان در ریزش قنات مدفون شدند. ۲ هفته پیش در کردستان دو مقنی ۲۰ و ۴۵ ساله در چاه آبی که می‌کندند غرق شدند. ۱۸ روز قبل در تهران یک مقنی در چاه فاضلاب جان داد.
طبق اعلام پزشکی قانونی پارسال ۱۹۰۰ نفر در حوادث ناشی از کار، فوت کردند، یعنی پارسال هر روز ۵ نفرصبح سرکار رفتند و عصر به خانه بازنگشتند. وزارت کار نصف این آمار را تایید نمی‌کند و فوتی‌های پارسال را ۷۱۱ نفر می‌داند. اتحادیه کارگری اما هیچ یک از این دو آمار را قبول ندارد و معتقد است آمار مربوط به کارگران آزاد و کارگران مهاجر دیده نشده پس آمار واقعی قطعا بالاتر از این حرف‌هاست.
انتهای پیام/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]