جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 13196
  • 03 آگوست 2023 - 9:12
  • 188 بازدید
  • ۰ دیدگاه

تغییر قوانین، ۸۰ درصد فعالیت صرافی‌ها را گرفت

تغییر قوانین، ۸۰ درصد فعالیت صرافی‌ها را گرفت
تغییر قوانین، ۸۰ درصد فعالیت صرافی‌ها را گرفت

اکوایران: دبیر کانون صرافان با اشاره به تغییر بسیاری از قوانین در سال گذشته، می‌گوید: این تغییرات موجب شده بسیاری از صرافی‌ها عملاً نتوانند حدود ۸۰ درصد از فعالیت‌های ذاتی‌شان را انجام دهند و این ناتوانی باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود.

به گزارش اکوایران، اخیراً مدیرکل نظارت بر موسسات پولی غیربانکی، تخلفاتی را متوجه صرافی‌ها دانسته‌ و از ۹ تخلف یاد کرده که عامل ابطال یا تعلیق مجوز فعالیت برخی از صرافی‌ها شده است. خروج سرمایه توسط صرافی‌ها تا استفاده از حساب‌های شخصی و عدم ثبت عملیات صرافی در سامانه‌های بانک مرکزی، برخی از این تخلف‌ها بوده‌اند.

کامران سلطانی‌زاده – دبیر کانون صرافان – در گفت‌وگو با اکوایران درباره این تخلف‌ها و تعلیق فعالیت صرافی‌ها می‌گوید: اداره‌ نظارت براساس قوانینی که بانک مرکزی و نهاد نظارتی برای آن مشخص کرده، بر فعالیت صرافی‌ها نظارت می‌‌کند و در خصوص تخلفات تذکر داده و گاه نسبت به اخطارها،  تعلیق و لغو مجوز انجام می‌دهد.

او توضیح می‌دهد: در بسیاری از این موارد، صرافی‌ها گاه به دلیل عدم آگاهی از استانداردهای فعالیت، نیاز دارند که ما پیش‌آگهی به آن‌ها بدهیم و بسیاری از موارد را با اطلاع‌رسانی درست رفع می‌کنیم. کانون صرافان هم در اطلاعیه‌هایی بیان کرده که به هیچ‌عنوان از تخلفات صرافی‌هایی که با بانک مرکزی در بحث کنترل ارز و نظارت ارز همکاری نمی‌کنند و قوانین بانک مرکزی را زیر سوال می‌برند یا اجرا نمی‌کنند، حمایت نمی‌کند.

سلطانی‌زاده در خصوص مسایلی که باعث بروز تخلف توسط صرافان شده است، می‌گوید: در سال‌های گذشته صرافی‌ها، ورود زیادی به فعالیت‌های تخصصی شرکت‌داری نداشته و به صورت سنتی فعالیت می‌کردند. قوانین در چند سال گذشته به شدت به سمت و سوی تخصصی‌تر شدن رفته است. همچنین مدیران نظارتی از بورس که یک نهاد بسیار تخصصی مالی است به بانک مرکزی آمده‌اند و نگاهشان به صرافی‌ها، همچون بانک‌ها و موسسات مالی پیشرفته یا شرکت‌های بورسی بوده است. این تغییر ناگهانی برای بسیاری از صرافی‌ها هنوز جا نیفتاده است. 

او معتقد است که باید با ارائه‌ آموزش‌های تخصصی به صرافی‌ها، آگاهی آن‌ها را افزایش دهیم و به آن‌ها زمان بدهیم تا فعالیت‌هایشان را با قوانین شرکت‌داری تطبیق دهند. بنابراین بهتر است که رویکرد ما نسبت به برخی تخلفات، افزایش دادن آگاهی صرافان و همچنین اخطار دادن و زمان دادن برای رفع تخلفات باشد.

دبیر کانون صرافان با اشاره به اینکه بسیاری از قوانین در سال گذشته تغییر کرده است، می‌گوید: بسیاری از صرافی‌ها عملاً نمی‌توانند بالغ بر ۸۰ درصد از فعالیت‌های ذاتی‌شان را انجام بدهند. این ناتوانی صرافی‌ها، باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود و صراف‌ها مجبور می‌شود که برای ادامه حیات‌شان مرتکب برخی ایرادها ‌شوند. البته ما از این مشکلات دفاع نمی‌کنیم اما باید این مشکلات ریشه‌ای حل و فصل شوند تا دامنه‌ تخلفات کاهش پیدا کنند.

سلطانی‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا تخلفات نسبت به قبل بیشتر شده که بانک مرکزی به بررسی تخلفات ورود کرده یا بانک مرکزی با حساسیت بیشتری فعالیت صرافی‌ها را رصد می‌کند، توضیح می‌دهد: نسبت به قبل تخلفات تغییر نکرده بلکه دامنه‌ فعالیت‌ها کمتر شده. بسیاری از فعالیت‌هایی که صرافی‌ها در گذشته انجام می‌دادند، با تغییر قوانینی که در اداره‌ صادرات یا پایش یا ادارات دیگر بانک مرکزی رخ داده، صراف‌ها عملاً از فعالیت‌های رسمی به فعالیت‌های غیررسمی رو‌ی آورده‌اند. 

او مثالی می‌زند و می‌گوید: در زمینه خرید و فروش اسکناس، با قیمت‌گذاری دستوری که بانک مرکزی انجام می‌دهد، بسیاری از مشتری‌ها دیگر نمی‌توانند با صرافی‌ها کار بکنند. شاید این مدل قیمت‌گذاری، باعث شود تا برخی از صرافی‌ها برای اینکه بتوانند به مشتریان گذشته یا مشتریان فعلی‌شان خدمات بدهند، مجبور باشند، این تبادلات را به صورت غیررسمی انجام دهند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟ 02 مه 2024

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟

اکوایران: جنگ غزه ریسک در خاورمیانه را افزایش داد و افزایش سطح ریسک تا حدودی اثر خود را بر بازار ارز و سرمایه گذاشت. با قوت گرفتن احتمال آتش‌بس اکوایران در این گزارش اثر آتش‌بس در جنگ را بر بازارها بررسی می‌کند.

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟ 02 مه 2024

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟

اکوایران: بیت‌کوین در هفته‌های اخیر با کاهش قیمت قابل توجهی همراه شده است و این احتمال وجود دارد که قیمت آن به کمتر از ۴۰ هزار دلار نیز سقوط کند.

پایان دعوای سازمان امور مالیاتی با طلافروشان 02 مه 2024

پایان دعوای سازمان امور مالیاتی با طلافروشان

اکوایران: سرانجام پس از اعتراض فعالان صنفی طلا و جواهر، سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که این افراد به ثبت همزمان صورت‌حساب الکترونیکی در ۲ سامانه مودیان و جامع تجارت الزامی ندارند و ثبت در یکی از این سامانه‌ها کافی است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.