جمعه, ۱۳ مهر , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 136701
  • 04 اکتبر 2024 - 15:33
  • 11 بازدید
  • ۰ دیدگاه

تأکید دولت چهاردهم بر یکسان‌سازی نرخ ارز/ از موافقت همتی و قالیباف تا سیگنال مخالفت فرزین

تأکید دولت چهاردهم بر یکسان‌سازی نرخ ارز/ از موافقت همتی و قالیباف تا سیگنال مخالفت فرزین
تأکید دولت چهاردهم بر یکسان‌سازی نرخ ارز/ از موافقت همتی و قالیباف تا سیگنال مخالفت فرزین

اکوایران: در جلسه علنی مجلس، موضوع نظام ارز چندنرخی و اختلاف میان نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد به یکی از مباحث اصلی تبدیل شد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، بر ضرورت اصلاح سیاست‌های ارزی تأکید کرد و برخی نمایندگان با اشاره به اثرات مخرب چند نرخی بودن ارز، خواستار یکسان‌سازی نرخ‌ها شدند.

به گزارش اکوایران، «وفاق ملی علیه نظام ارز چندنرخی»؛ این شعار و وعده دولت پزشکیان است که توسط مسئولین مختلف از زمان آغاز به کار دولت چهاردهم بارها تاکید و به آن پرداخته شده است و در جلسه صحت علنی مجلس امروز نیز توسط رئیس مجلس و برخی از نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت.

چهارشنبه محمدباقر قالیباف در این رابطه در صحن علنی مجلس با بیان اینکه دیدگاه‌های متفاوتی درباره نرخ ارز وجود دارد، گفت: چند نرخی بودن ارز بر مبنای چهار یا پنج نرخ را قبول نداریم؛ انتظار می‌رود که سیاست‌های ارزی اصلاح شود.

وجود اختلاف شدید بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد 

در این جلسه رضا علیزاده، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که اختلاف شدیدی بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد وجود دارد، گفت: این تفاوت نرخ باعث ایجاد رانت و پخش شدن پول بین واسطه‌ها شده است لازم است آماری داده شده که چقدر ارز حاصل از صادرات کم شده است که نتیجه آن کاهش انگیزه صادرات و افزایش واردات و همچنین کم‌اظهاری در صادرات و بیش‌اظهاری در واردات است اگر رئیس بانک مرکزی مشکل را در قانون می‌بیند به مجلس بگوید تا مشکلات قانونی را رفع کند.

همتی: اکنون اختلاف ارز نیمایی و آزاد توجیه ندارد 

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد از زمانی که در این پست قرار گرفته، بارها از ضرورت افزایش قیمت ارز نیمایی و رسیدن آن به ارز آزاد سخن گفته است.

او در تاریخ ۲۰ شهریور در حاشیه سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: ما با اسم تالارها کار نداریم؛ ارز نیما باید نزدیک ارز بازار شود و بازار ارز نیز به نزدیکی نرخ نیما برسد.

همچنین در تاریخ (۹ مهر) در حاشیه نخستین جلسه شورای دولت چهاردهم و بخش خصوصی اظهار داشت: اکنون اختلاف ارز نیمایی و آزاد توجیه ندارد و بسیار زیاد است.

اصلاح نرخ ارز نیمایی درخواست‌ مکرر فعالان بازار بود

در روزهای انتخاباتی تیرماه، پیمان سنندجی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به اینکه اصلاح نرخ ارز و تاکید بر تک نرخی شدن آن، از جمله مهمترین درخواست‌های فعالان اقتصادی در دولت چهاردهم است، معتقد بود که الزام بانک مرکزی برای عرضه‌ ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، با هدف کنترل نرخ ارز، قطعا معضلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار کرد: اصلاح نرخ ارز نیمایی و هدایت آن به سمت تک نرخی شدن، درخواست‌ مکرر فعالان بازار بوده و اقدامی موثر در حوزه اقتصاد محسوب می‌شود.

او ضمن تاکید بر اصلاح نرخ ارز نیمایی، تصریح کرد: اصلاح نرخ ارز موضوع پیچیده‌ای است که نیازمند توجه به جوانب مهم اقتصادی  است، ممکن است این اقدام بسته به شرایط فعلی و تحلیل متخصصان اقتصادی تبعاتی را با خود به همراه داشته باشد اما یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند زمینه ساز کاهش فعالیت دلالی‌ها و مشکلات حاکم در این بازار باشد.

فرزین: افزایش قیمت ارز برای افزایش صادرات تصور درستی نیست

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در آخرین اظهاراتش در جلسه علنی هفته گذشته مجلس گفت: تا الان تأمین و تخصیص ارز حدود ۸۰ درصد بوده است و امیدواریم که این رقم به بالای ۸۰ درصد برسد. عرضه ارز نیما بیشتر توسط بانک مرکزی تأمین می‌شود که حدود ۵۲ درصد ارز نیما توسط بانک مرکزی تأمین می‌شود، ۳۴ درصد این ارز را پتروشیمی‌ها و ۶ درصد را پالایشگاهی‌ها تأمین می‌کنند و فولادی‌ها نیز در سامانه اشخاص ارز خود را ارائه می‌کنند.

فرزین با بیان اینکه بانک مرکزی بزرگترین عرضه کننده در سامانه نیما است، گفت: آخرین رقم نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده که برای شهریور ماه است، ۲۵ درصد و ۱۲ ماهه آن ۲۷.۴ درصد است، در واقع نرخ تورم تولیدکننده که تا چند سال پیش به بالای ۱۰۰ رسیده بود، الان در شاخص نقطه به نقطه ۲۵ درصد است و سیاست‌های ارزی توانسته است تورم تولیدکننده را کاهش دهد.

وی در ادامه، گفت: یک نظری وجود دارد مبنی بر اینکه اگر قیمت ارز افزایش پیدا کند، صادرات نیز افزایش پیدا می‌کند که درست نیست چرا که یکی از سیاست‌های اساسی ما باید کنترل نرخ ارز باشد. قیمت ارز نیمایی از ابتدای سال تاکنون از حدود ۴۱ هزار تومان تا بیش از ۴۶ هزار تومان رسیده است. خوشبختانه طی دو سال اخیر با وجود بسیاری از شوک‌ها که در حوزه سیاستی و امنیتی داشتیم، توانستیم نرخ ارز بازار آزاد را به ثبات برسانیم و علتش آن است که توانستیم تأمین و تخصیص ارز تجاری را به ثبات برسانیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
04 اکتبر 2024

ابعاد حقوقی بازی‌های دیجیتال

حمید قنبری، حقوقدان در میزگرد اختصاصی اکوایران به بررسی ابعاد حقوقی این گونه بازی‌های رمزارزی پرداخت. قنبری اذعان دارد: در خصوص بازی‌های دیجیتال فقط یک مسئله وجود ندارد بلکه طیف حقوقی گسترده‌ای از مسائل وجود دارد که از هم جدا نشدنی‌‌اند و زنجیره‌وار به یکدیگر مرتبط هستند. وی اولین مسئله را حقوق مالکیت دانست و […]

04 اکتبر 2024

عملکرد بازار ارز و طلا در این هفته چگونه بود؟

اکوایران: در حال حاضر معامله گران با توجه به افزایش حباب اقلام طلا، سکه و هیجانی بودن بازار نسبت به قرار گرفتن در موقعیت خرید هشدار می‌دهند زیرا می‌تواند برای خریداران ایجاد زیان کند

04 اکتبر 2024

بازدهی دلار و سکه در وضعیت قرمز منطقه

قیمت دلار بعد از تنش‌های منطقه‌ای که در اوایل سال اتفاق افتاده بود، به سمت نزول رفت و تا کف ۵۸ هزار تومان پایین آمد. اما با شروع هفته دوم مهر ماه بعد از ۴۶ روز وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد.  در ابتدای هفته و در روز شنبه قیمت دلار تحت تاثیر خبر ترور […]

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.