جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 16459
  • 14 آگوست 2023 - 9:26
  • 154 بازدید
  • ۰ دیدگاه

روز کولاک اخبار در بازار ارز/ یک نگرانی از آزادسازی منابع برای بازار ارز

روز کولاک اخبار در بازار ارز/ یک نگرانی از آزادسازی منابع برای بازار ارز
روز کولاک اخبار در بازار ارز/ یک نگرانی از آزادسازی منابع برای بازار ارز

اکوایران: روز قبل روز کولاک اخبار بود و برخی کانال‌ها در بازار ارز اخبار دیروز را به عنوان سیگنال ارزی مطرح کردند و برخی نگران منابع ارزی شدند.

به گزارش اکوایران، سرپایینی قیمت‌ها در بازار ارز فقط روز شنبه دوام آورد و به روز یکشنبه نرسید، قیمت دلار که غالبا با خبرهای سیاسی بالا و پایین می شد روز قبل در واکنش با اقدامات جدید بازارساز بالا رفت، در ابتدای روز قبل نامه وزارت صمت به خودروسازان رسانه ای شد، به خودروسازان ابلاغ شده که در جهت توسعه صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی به منابع ارزی نفتی، شرکت ها نسبت به بازنگری محل تامین ارز درخواست های ثبت سفارش خود از سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی به غیر از نیما اقدام نمایند.

این خبر در ابتدای روز قبل و پیش از بازگشایی بازار ارز در کانال های خبری با عنوان سیگنال ارزی منتشر شد، چرا که در شرایطی که روز جمعه خبر آزادسازی منابع ارزی ایران منتشر شد و انتظار می رفت دست بازارساز در کنترل بازار باز شود، این خبر به نوعی مورد توجه قرار گرفت که احتمالا بازارساز نمی‌خواهد منابع ارزی را برای کنترل بازار ارز و قیمت ها استفاده کند و یا نیاز های ارزی کشور بیشتر از مقدار منابع آزادشده است.

تزریق اخبار از طریق بازارساز به بازار ارز فقط به این نقطه ختم نشد و در ادامه خبر حذف نرخ ارز نیما از واردات گوشت قرمز و چای هم منتشر شد که نگرانی ها از سطح منابع ارزی کشور را تشدید کرد. این خبر که همزمان توسط کانال تلگرامی مرکز مبادله ایران هم منتشر شد کمی بعد تکذیب شد و از کانال پاک شد و دلار کمی از محدوده های قیمتی که پیش رفته بود عقب نشست.

در چنین شرایطی روز قبل روز کولاک اخبار بود، و برخی کانال ها در بازار ارز این اخبار را به عنوان سیگنال ارزی مطرح کردند، برخی نگران منابع ارزی شدند و گفتند احتمالا منابع ارزی بانک مرکزی محدود است ولی برخی هم چنین تفسیر کردند که بانک مرکزی از فضای مثبت به وجود آمده برای اصلاح رویه استفاده کرده و همانطور که اقتصاددانان توصیه کرده بودند با استفاده از این فضا در حال حرکت در جهتی است که قدرت بازار را در قیمت گذاری افزایش دهد تا هدر رفت منابع، بازارسیاه و قاچاق که مخرب منابع ارزی هستند کاهش پیدا کند.

همزمان با خبرهای منتشر شده از بانک مرکزی، محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور از لزوم جهش در تولید مسکن سخن گفت، شعار رییس جمهور سید ابراهیم رییسی تولید سالانه یک میلیون واحد مسکن بوده است ولی تا کنون این هدف محقق نشده است، احتمالا منابعی برای تامین مالی این هدف مورد بررسی است ولی مشکلی که در این زمینه وجود دارد سابقه اجرای طرح مسکن مهر در دولت محمود احمدی نژاد است، در آن زمان در شرایطی که درآمدهای نفتی رکورد زده بود و تحریم ها به اندازه زمان حاضر بود، برخی از تحلیلگران معتقدند که تامین مالی مسکن مهر در آن زمان زمینه را برای جهش قیمت ارز در زمان احمدی‌نژاد فراهم کرد، حال در شرایطی که درآمدهای ارزی محدود شده و منابع مالی کمتری در دسترس است اجرای وسیع طرح ساخت مسکن می تواند به بانک ها فشار بیاورد و زمینه را برای جهش ارز فراهم کند.

خبر های داخلی در روز قبل اجازه نداد که ادعای روزنامه نگار خبرگزاری الجزیره مورد توجه قرار بگیرد. هاشم علی روزنامه نگار الجزیره مدعی شد که منابع ارزی آزاد شده ایران حدود ۲۳ میلیارد دلار است. حدود شش میلیارد دلار از کره جنوبی به بانک قطری، ۱۲ میلیارد دلار از عراق به بانک عمانی و پنج میلیارد دلار از ژاپن به بانک اماراتی است که مجموعا ۲۳ میلیارد دلار خواهد بود. این خبر وقتی مورد توجه قرار میگیرد که پیش از سفر حسین امیرعبدللهیان به ژاپن،موضوع رایزنی درباره آزادسازی منابع ارزی ایران در ژاپن در خبرگزاری های داخلی مطرح شده بود و محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی هم از ادامه دار بودن جریان آزادسازی منابع ارزی گفته است و اعلام شده که آزادسازی های بیشتری در راه خواهد بود. اما با بررسی این خبر و اخبار این روزهای منطقه کمی هم نگرانی منطقی به نظر می رسد،در سال ۲۰۱۶ پیش از حصول توافق برجام ایالات متحده ۴۰۰ میلیون دلار از دارایی ها را در اختیار ایران قرار داد ولی در شرایطی که شرایط ایران و آمریکا سخت تر شده میزان آزادسازی منابع ارزی به چندبرابر رسیده است. از آن جایی که ایالات متحده به دنبال عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان تا انتخابات است، اگر پشت پرده آزادسازی ها عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان پیشروی کند می تواند بر بازار ارز موثر باشد. دلار تا کنون به اخبار سیاسی مانند بیانیه که چین در شورای همکاری خلیج فارس با آن همراهی کرد واکنش منفی نشان داده، اگر پایان این آزادسازی هم خبر عادی سازی روابط این دو کشور باشد می تواند بازار ارز را با چالش مواجه کند.

دلیل تکنیکالی رشد نرخ ارز

حباب درهم در روز قبل افزایش پیدا کرد که با توجه به قدرت بازارساز در کنترل درهم این اتفاق در روز قبل تعجب برانگیز بود، ولی رشد قیمت دلار در روز جاری کمی از تعجب ها را کم کرد، از نظر تکنیکی دلار و درهم در روز شنبه با گپ منفی باز شد،به همین خاطر رشد امروز قیمت دلار و درهم می تواند به منزله پر کردن گپ موجود در نمودار درهم و دلار باشد و در ادامه جریان کاهشی در بازار ارز ادامه داشته باشد.

حباب سکه بالاست

سکه فعلا فقط یک روز در کانال ۲۷ میلیون تومانی دوام آورده و روز قبل به کانال ۲۸ میلیون تومانی بازگشت.

 در شرایطی که حباب سکه بالاست ریسک خرید آن می تواند همچنان بالا باشد ولی مقاومت نیمه کانال ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان که روز قبل هم سکه در تثبیت بالای آن ناموفق بوده مهم ترین مقاومت سکه در کوتاه مدت است که در صورتی که تثبیت بالای آن صورت نگیرد سکه می تواند در مسیر اصلاح گام بردارد.

روز پرخبر بازار سرمایه

بازار سرمایه روز پر خبری را تجربه کرد، در حالیکه تعیین سقف بنزین در سبزپوشی گروه پالایشگاهی بی تاثیر نبوده است گروه خودرو به نامه وزیر صمت واکنش مثبتی نداشت، ولی در کل خبر حذف نرخ نیما از برخی کالاها بازار سهام را با استقبال مواجه کردند و با گذر زمان و نزدیکی به پایان معاملات بر تعداد سهام سبز بازار افزوده شد، پس از اصلاح قابل توجهی که گروه خودرو داشته و خبر توافق، بازار در انتظار علامت های مثبت از گروه خودرو است، البته بازگشت دلار و عدم کاهش قابل توجه آن در شکل گیری نوسانات افزایشی در روز گذشته موثر بوده است.

 به طور کلی تمام اخباری که بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد مورد توجه معامله گران بازار سرمایه هم قرار گرفت. از نظر تکنیکالی شاخص کل در نزدیکی حمایت خط روند صعودی قرار دارد و در محدوده یک میلیون و ۹۵۰ هزار واحد به این حمایت مهم برخورد خواهد کرد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
09 مه 2024

چاپ اسکناس ۱۰ هزار پزویی در آرژانتین چه معنایی دارد؟

به گزارش اکوایران، اقتصاد آرژانتین مدت‌هاست که شرایط بحرانی دارد. سال گذشته، خاویر میلی به ریاست‌جمهوری در این اقتصاد آمریکای لاتین دست پیدا کرد. فردی لیبرتارین که اقتصادی بحران‌زده را به ارث برد. میلی وعده داد که اقتصاد را درمان کند. از زمانی‌که او به قدرت رسیده تا کنون، تورم سالانه رکوردشکنی کرده است، اما […]

سیگنال مالیاتی به صندوق‌های طلا 09 مه 2024

سیگنال مالیاتی به صندوق‌های طلا

اکوایران: قیمت‌ سکه و طلا در رکود است. ارزش معاملات صندوق‌های طلا کاهش چشمگیری یافته ولی ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا قابل توجه و ادامه‌دار است. به نظر می‌رسد وضع مالیات بر طلا و تعطیلی تعدادی از طلافروشی‌ها دلیل ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا باشد.

09 مه 2024

کفِ بورس رویت شد؟

قیمت ارز و سکه در همان کانالی که هفته قبل بسته شده بود این هفته‌ را به پایان رساند. قیمت دلار هرات در ۶۰ هزار و ۴۵۰ تومان، قیمت سکه در ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت طلا در ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بسته شدند که همگی نسبت به ابتدای هفته […]

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.