اقتصاد آنلاین – فائزه امین پویا؛ عسل وحشی که به اسم عسل صخره‌ای، عسل درختی و عسل کوهی هم شناخته می‌شود به عسلی گفته می‌شود که توسط زنبور های وحشی و در لابه لای شکاف کوه ها و یا در شاخه‌های درختان ذخیره می‌شود. عسل وحشی بر روی درخت به طور کلی در ایران دو […]

اقتصاد آنلاین – فائزه امین پویا؛ عسل وحشی که به اسم عسل صخره‌ای، عسل درختی و عسل کوهی هم شناخته می‌شود به عسلی گفته می‌شود که توسط زنبور های وحشی و در لابه لای شکاف کوه ها و یا در شاخه‌های درختان ذخیره می‌شود.

عسل وحشی بر روی درخت

به طور کلی در ایران دو نوع نژاد زنبور داریم. یکی زنبورهای پرورشی که در کندو هستند و دیگری نژاد زنبورهای وحشی که به آنها زنبور ریز (apis florea) هم گفته می‌شود و معمولا در استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان، فارس، کردستان، سیستان و بلوچستان، و کرمان و در برخی از استان‌های شمالی مانند گیلان یافت می‌شوند.
دانستن تفاوت بین زنبور وحشی و زنبور معمولی چه در ظاهر و چه در نوع لانه‌سازی می‌تواند به ما در شناخت هر چه بهتر عسل وحشی واقعی کمک کند.
تفاوت ظاهری زنبور وحشی و زنبور کندو

زنبور وحشی یا همان زنبور ریز از نظر ظاهری با زنبور معمولی و کندویی کمی متفاوت است.

به طور کلی این نژاد از نظر جسه تقریبا نصف نژاد معمولی (پرورشی) است اما از خرطومی بلندتر و قامتی کشیده‌تر برخوردار است. نکته جالب اینکه به هیچ وجه داخل کندو نمی‌رود (نمی‌توان آن را به زنبور پرورشی تبدیل کرد) و زندگی در شکاف کوه‌ها و بالای درختان را ترجیح می‌دهد.

تفاوت در لانه‌سازی زنبور وحشی و زنبور معمولی

نحوه ساخت شان (لانه) و ذخیره عسل نیز در این دو گونه با یکدیگر متفاوت است و همین عامل می‌تواند به ما در شناخت عسل کوهی اصل یا جنگلی وحشی کمک کند.

هر کلنی زنبور وحشی تنها یک شان می‌سازد و معمولا به صورت استوانه ای آن را از بالای یک شکاف و یا درخت آویزان می‌کند. اما برعکس آن زنبورهای معمولی حتی اگر خارج از کندو باشند چند شان و به صورت دایره‌ای و موازی در کنار هم می‌سازند.

تفاوت کندوسازی زنبورها

همچنین همانطور که در تصویر بالا می‌بینید سلول‌های شان برای زنبور وحشی (قسمت بالای تصویر) به خاطر جسه کوچکترش، کوچکتر از سلول‌های زنبور معمولی (قسمت پایین تصویر) است. اگر عسل را با موم می‌خرید می‌توانید این عامل را به عنوان معیاری برای تشخیص قرار دهید.

زنبورهای فراری را با زنبورهای وحشی اشتباه نگیرید

قطعا هر کندویی که از شاخه‌ی درختی آویزان است دسترنج زنبور وحشی نیست. خیلی از مواقع هنگامی که در کندو یک ملکه‌ی جدید به وجود می‌آید ملکه قبلی به همراه تعدادی از زنبورها از کندو خارج شده و ممکن است بر روی درخت و یا صخره‌ای جمع شوند.

در اینجا اگر زنبوردار این زنبورها را در یک کندو جدید نریزد، همین زنبورها در جایی لانه می‌کنند و کندو سازی می‌کنند اما همانطور که گفته شد نوع کندوهای آنها متفاوت است.

عده‌ای نیز همین عسل ها را با عنوان عسل کوهی به فروش می‌رسانند در صورتی که اینها همان زنبورهای پرورشی هستند که از کندو فراری شده ‌اند.

همچنین علاوه بر کندوهای مستطیلی متداول نوع دیگری از کندوها وجود دارد که به آن‌ها کندوهای سبدی گفته می‌شود این کندوها با اینکه بسیار قدیمی هستند اما هنوز هم در بعضی از نقاط کشور مورد استفاده است. ساختار موم‌های این کندوها به صورت دایره‌ای شکل است و به همین دلیل افراد گمان می‌کنند این عسل وحشی است.

عده‌ای نیز این عسل‌ها را به عنوان عسل وحشی به فروش می‌رسانند در صورتی که همان زنبورهای پرورشی هستند که در کندوهای سبدی پرورش یافته‌اند.

در بازار قیمت عسل قله وحشی کوهی کیلویی ۲۵ میلیون تومان قیمت دارد این در حالیست که قیمت عسل قرمز وحشی کیلویی ۱۲ میلیون قیمت خورده است.

جهت اطلاع از جدیدترین قیمت مواد غذایی در بازار به سرویس “مواد غذایی” در پایگاه خبری اقتصاد آنلاین مراجعه نمایید.

*اقتصاد آنلاین دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارد و قیمت‌های درج شده مربوط به سایت‌های فروش اینترنتی است.

قیمت انواع عسل طبیعی
نام محصول مقدار قیمت / تومان
عسل قله وحشی صخره کوهی یک کیلو گرم ۲۵,۰۰۰,۰۰۰
عسل کوهی یک کیلو گرم ۲۵۰,۰۰۰
عسل باموم گون انگبین نیمه تغذیه بدون گرده وسفید یک کیلو گرم ۱۲۶,۷۰۰
عسل طبیعی مرکبات یک کیلو گرم ۱۸۵,۰۰۰
عسل سیاه مات یک کیلو گرم ۱۴,۰۰۰,۰۰۰
عسل قرمز وحشی یک کیلو گرم ۱۲,۰۰۰,۰۰۰
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]