اقتصاد آنلاین – محمد بیات؛ «ما در کنار اسرائیل برای مقابله با حماس ایستاده‌ایم.» این جمله شاید ترجیع‌بند مواضع بسیاری از رهبران اروپایی و آمریکا طی شش روز گذشته بوده است. پس از انتشار نخستین تصاویر در خصوص عملیات طوفان الاقصی واشنگتن و تروئیکای اروپایی بدون آنکه هیچ اشاره‌ای به سال‌ها ظلم صهیونیست‌ها یا سیاست‌های […]

اقتصاد آنلاین – محمد بیات؛ «ما در کنار اسرائیل برای مقابله با حماس ایستاده‌ایم.» این جمله شاید ترجیع‌بند مواضع بسیاری از رهبران اروپایی و آمریکا طی شش روز گذشته بوده است. پس از انتشار نخستین تصاویر در خصوص عملیات طوفان الاقصی واشنگتن و تروئیکای اروپایی بدون آنکه هیچ اشاره‌ای به سال‌ها ظلم صهیونیست‌ها یا سیاست‌های رادیکال کابینه نتانیاهو در کرانه باختری کنند با انتشار بیانیه‌ مشترک، برپایی کنفرانس مطبوعاتی یا انتشار توئیت سعی کردند از تل‌آویو حمایت نمایند. کمک غربی‌ها تنها به این نقطه ختم نشد و آنها با اعزام انواع ناوها، جنگنده‌های تهاجمی و ارائه مهمات نظامی سعی کردند تا ضمن تقویت زرادخانه موشکی رژیم صهیونیستی، جلوی ورود بازیگران «ثالث» به این مناقشه را بگیرند. به عبارت دیگر مقامات آمریکایی سعی دارند تا با آماده باش نیروهای خود در منطقه، جلوی باز شدن جبهه جدید نبرد در جنوب لبنان و جولان اشغالی را بگیرند. در ادامه این یادداشت سعی می‌کنیم تا به واکاوی حمایت غربی‌ها از تل‌آویو در برابر گروه حماس بپردازیم.

واکاوی حمایت واشنگتن - بروکسل از رژیم صهیونیستی

حمایت پنج قدرت غربی (آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و آلمان) از رژیم صهیونیستی

با مشخص شدن ابعاد مختلف شکست نظامی- اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از شاخه نظامی مقاومت حماس در نوار غزه و تشدید درگیری‌ها در جبهه شمالی، واشنگتن تصمیم گرفت تا به کمک متحد استراتژیک خود در منطقه مدیترانه شرقی، یعنی رژیم صهیونیستی بیاید. روز سه‌شنبه دهم اکتبر ۲۰۲۳ سنتکام با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوگروه «یو.اس.اس جرالد فورد» وارد شرق مدیترانه شده است. ژنرال کوریلا فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در واکنش به انتقال ناو آمریکایی به نزدیکی فلسطین اشغالی گفت: «ورود این نیروهای بسیار توانمند به منطقه یک سیگنال قوی در بازدارندگی کسانی که با اسرائیل خصومت داشته و سعی در سوءاستفاده از این موقعیت را دارند.» چند ساعت بعد برخی خبرگزاری از فرود بمب‌افکن‌های «بی۵۲» در سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال خبر از فرود جنگنده‌های «ای- ۱۰» برای حمایت از رژیم صهیونیستی در پایگاه الظفره امارات خبر داد. البته چند ساعت بعد وزارت دفاع امارات این خبر را تکذیب و انتقال جنگنده‌های آمریکایی به این منطقه را براساس برنامه‌های از قبل برنامه‌ریزی شده توصیف کرد. روز جمعه سیزدهم اکتبر نیز لوید آستین وزیر دفاع آمریکا برای دیدار نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر دفاع رژیم راهی تل‌آویو شد. انگلیسی‌ها نیز برای آنکه از مسابقه حمایت از اشغالگران عقب نماند، دو ناو نیروی دریایی سلطنتی را راهی شرق مدیترانه کرد.

واکاوی حمایت واشنگتن - بروکسل از رژیم صهیونیستی

توئیت صفحه منتسب به فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) در حمایت از رژیم صهیونیستی

در بعد سیاسی هم تل‌آویو بدل به مقصد سران کشورهای اروپایی- آمریکایی در روزهای اخیر شده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با مقامات اسرائیلی و اردنی راهی منطقه غرب آسیا شد تا درباره آخرین تحولات جاری در نوار غزه و کرانه باختری به بحث و رایزنی بپردازد. خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که هدف اصلی سفر بلینکن به منطقه، جلوگیری از بروز جنگ گسترده در خاورمیانه است. پیش از سفر وزیر خارجه آمریکا، همتای انگلیسی وی راهی سرزمین‌های اشغالی شده بود. رئیس شورای اروپا تا عصر روز جمعه آخرین نفری بود که با مقامات صهیونیست دیدار و گفتگو کرد.  به نظر می‌رسد مقامات غربی با سفرهای مکرر به فلسطین اشغالی سعی دارند تا به اقدامات احتمالی رژیم در کرانه باختری مشروعیت داده و جلوی اقدام احتمالی محور مقاومت در حمایت از جنبش حماس را بگیرند. اظهارات ضدونقیض مقامات واشنگتن، پاریس و برلین در خصوص احتمال دست داشتن تهران در عملیات طوفان الاقصی به نظر می‌رسد با هدف ایجاد تردید در محور مقاومت برای حمایت لازم از باریکه غزه بر پایه راهبرد «اتحاد میدان‌های نبرد» دنبال می‌شود.

واکاوی حمایت واشنگتن - بروکسل از رژیم صهیونیستی

سفر آنتونی بلینکن به فلسطین اشغالی برای حمایت از رژیم صهیونیستی

به نظر می‌رسد پس از پایان یافتن ضرب الاجل ۲۴ ساعته رژیم صهیونیستی برای کوچ یک میلیون فلسطینی از شمال نوار غزه به مناطق جنوبی، احتمالاً ارتش صهیونیستی برای حمله زمینی گسترده به این منطقه آماده می‌شود. ورود زمینی ماشین جنگی اسرائیل به معنای عبور نتانیاهو از «خط قرمز» جهان اسلام و محور مقاومت است. در چنین شرایطی ممکن است ایران، حزب‌الله و سوریه دست به اقدام عملی علیه صهیونیست‌ها زده و جلوی از بین رفتن پایه‌های مقاومت در جبهه جنوبی را بگیرند. حمایت نظامی- سیاسی واشنگتن و بروکسل از تل‌آویو ممکن است در روند تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و عملیات نهایی محور مقاومت تأثیر منفی گذاشته و نوعی اطمینان خاطر برای صهیونیست‌ها ایجاد کند. در پاسخ به آرایش نظامی اسرائیل و متحدان غربی این کشور، محور مقاومت از طریق تریبون‌های سیاسی، تبلیغاتی و نظامی پیام بازدارنده به تل‌آویو در خصوص هرگونه اقدام احتمالی در این منطقه ارسال کرده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]