به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو؛ وام خرید خانه توسط بانک مسکن پرداخت می‌شود. متقاضیان می‌توانند انفرادی یا به صورت زوج برای دریافت این وام اقدام کنند. سقف فردی وام خرید مسکن در تهران ۴۰۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها ۳۲۰ میلیون و در شهرهای کوچک ۲۴۰ میلیون تومان است. وام […]

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو؛ وام خرید خانه توسط بانک مسکن پرداخت می‌شود. متقاضیان می‌توانند انفرادی یا به صورت زوج برای دریافت این وام اقدام کنند. سقف فردی وام خرید مسکن در تهران ۴۰۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها ۳۲۰ میلیون و در شهرهای کوچک ۲۴۰ میلیون تومان است. وام خرید خانه برای زوج‌هایی که با هم اقدام می‌کنند دو برابر می‌شود و می‌توان آن را با وام جعاله نیز تجمیع کرد. سقف وام خرید خانه در تهران به این ترتیب تا ۹۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کرد، اما از حالا به‌بعد در راستای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، زوج‌های جوان ساکن سراسر کشور می‌توانند به ازای هرفرزند زیر ۲۰ سال، وام خرید خانه خود را افزایش دهند.

سقف جدید وام خرید خانه

وام خرید خانه برای یک زوج ساکن تهران، پیش از این ۸۰۰ میلیون تومان بود که با اضافه شدن رقم ۱۶۰ میلیون تسهیلات جعاله تا ۹۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کرد. حالا این زوج‌ها می‌توانند با داشتن یک فرزند، روی افزایش ۲۵ درصدی اصل وام و ۴۰ میلیون اضافی روی تسهیلات جعاله حساب باز کنند.

وام خرید خانه یک زوج ساکن تهران و صاحب یک فرزند زیر ۲۰ سال با شرایط جدید، به این ترتیب از حداکثر ۹۶۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد. اگر همین زوج، دو فرزند زیر ۲۰ سال داشته باشند طبق شرایط جدید بانک مسکن می‌توانند اصل وام خرید مسکن خود را ۵۰ درصد افزایش دهند و دو تا ۴۰ میلیون تومان اضافی روی وام جعاله بگیرند.

وام خرید خانه یک زوج تهرانی با دو فرزند زیر ۲۰ سال به این ترتیب تا یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. اگر همین زوج سه فرزند زیر ۲۰ سال داشته باشند، اصل وام خرید خانه برای آن‌ها ۷۵ درصد بیشتر می‌شود و به ۱.۴ میلیارد تومان می‌رسد. سه تا ۴۰ میلیون دیگر هم باید روی تسهیلات جعاله ۱۶۰ میلیونی اضافه کرد. زوج تهرانی صاحب سه فرزند زیر ۲۰ سال به این ترتیب در نهایت یک میلیارد ۶۸۰ میلیون تومان وام خرید خانه دریافت خواهند کرد.

وام خرید خانه یک زوج تهرانی با داشتن چهار فرزند زیر ۲۰ سال، بیشترین میزان تسهیلات پرداختی است. این زوج می‌توانند جای ۸۰۰ میلیون اصل وام، ۱.۶ میلیارد تومان بگیرند و بابت هر فرزند هم ۴۰ میلیون تسهیلات جعاله اضافی درخواست کنند. وام خرید خانه به این زوج با این شیوه و شگرد، تا رقم یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان پیش‌ می‌رود.

وام خرید خانه در مراکز استان، شهرهای بزرگ و سایر نقاط کشور را هم می‌توانید به کمک همین فرمول و با احتساب ۲۵ درصد، ۵۰ درصد، ۷۵ درصد و ۱۰۰ درصد رقم اضافی به ازای تعداد فرزندان و میزان افزایش وام جعاله محاسبه کرد.

وام خرید خانه برای زوج‌های دارای یک فرزند زیر ۲۰ سال، تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. اگر زوجی صاحب دو فرزند باشند، ۵۰ درصد به سقف وام خرید خانه‌شان افزوده می‌شود. سه فرزند به معنای افزایش ۷۵ درصدی سقف وام خرید خانه و چهار فرزند به معنای افزایش ۱۰۰ درصدی وام خرید خانه خواهد بود. افزایش وام خرید خانه، علاوه بر رقم اصلی تسهیلات، شامل وام جعاله هم می‌شود. به این ترتیب که متقاضیان می‌توانند به ازای هر فرزند و حداکثر تا چهار فرزند، ۴۰ میلیون تومان اضافی دریافت کنند. سقف تسهیلات جعاله در این شیوه به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند

شرایط جدید دریافت وام خرید خانه

وام خرید خانه جدید نیست و پیش از این متقاضیان می‌توانستند با سرمایه‌گذاری در بانک مسکن یا خرید اوراق تسهیلات مسکن از فرابورس نسبت به دریافت آن اقدام کنند، اما براساس تغییرات جدید، در راستای حمایت از سیاست‌های جمعیتی، زوج‌هایی که فرزند زیر ۲۰ سال دارند می‌توانند مبلغی بیش از سقف تعیین شده قبلی وام بگیرند.

سقف وام خرید خانه به زوجی تعلق می‌گیرد که صاحب چهار فرزند زیر ۲۰ سال هستند اما پدر به‌همراه فرزندان باید متولد تهران باشند. شرط پرداخت وام خرید خانه در سایر استان‌ها و شهرها همین مسئله محل تولد است، اما شرط مهمتر این است که نرخ باروری در شهرستان محل تولد پدر و فرزند نباید بالای ۲.۵ باشد. این مورد کمی سخت‌گیرانه است و می‌تواند دست متقاضیان زیادی را از دریافت سقف جدید وام خرید مسکن کوتاه کند.

شرایط جدید پرداخت وام خرید مسکن همچنین گفته، دوره بازپرداخت در تقسیط به روش ساده، به ازای هر فرزند دو سال افزوده خواهد شد و حداکثر برای پنج فرزند، ممکن است تا ۱۰ سال افزایش پیدا کند. دوره بازپرداخت اصل تسهیلات خرید مسکن در شرایط عادی، ۱۲ سال خواهد بود که با داشتن یک فرزند، می‌توانید ضمن دریافت وام بیشتر، دوره بازپرداخت را به ۱۴ سال افزایش دهید. با استفاده از سقف ۱۰ ساله تعیین شده، متقاضیان فرصت پیدا می‌کنند مراحل تسویه وام خرید خانه خود با بانک را ۲۲ سال بعد دریافت تسهیلات به پایان برسانند.

اقساط وام خرید خانه چقدر می‌شود؟

وام خرید خانه علاوه بر سرمایه‌گذاری در بانک مسکن، با کمک خرید اوراق تسهیلات مسکن از بورس کالا قابل دریافت است. به این کار خرید نوبت دریافت وام هم گفته می‌شود. هر برگه اوراق تسهیلات مسکن نماینده ۵۰۰ هزار تومان است. زوج ساکن تهران به این ترتیب برای دریافت سقف ۱.۹۲ میلیاردی وام مسکن به خرید سه‌هزار و ۸۴۰ برگه اوراق حق تقدم نیاز دارد.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن فعلا حدود ۱۰۰ هزار تومان است و متقاضیان رقم مورد نیاز برای خرید باید حدود ۳۸۵ میلیون تومان هزینه برای خرید اوراق تسهیلات مسکن بپردازد. از طرف دیگر و با توجه به جزئیات اعلام شده توسط بانک مسکن، به‌ازای هر فرزند و تا پنج فرزند، ۱۰ سال به دوره بازپرداخت اقساط وام اضافه می‌شود. مهلت بازپرداخت وام خرید خانه به این ترتیب از ۱۲ سال به حداکثر ۲۲ سال خواهد رسید.

سود وام خرید مسکن از محل اوراق تسهیلات در مناطق شهری با نرخ ۲۲.۵ درصد محاسبه می‌شود. افزایش دو برابری وام خرید خانه به معنای افزایش میزان اقساط پرداختی هم هست. بانک مسکن تلاش کرده با افزایش دوره بازپرداخت حداقل زهر بخشی از این افزایش را بگیرد.

قسط وام خرید خانه ۱.۹۲ میلیاردی، با محاسبات ساده و البته غیررسمی ممکن است تا ماهی ۳۷ میلیون تومان برسد! هر طوری نگاه کنید این عدد ترسناک به‌نظر می‌رسد، اما محاسبه‌ها نشان می‌دهد این عدد در بازار اجاره مسکن معادل ۱.۳ میلیارد تومان رهن کامل و به عبارتی برابر حدود ۶۰۰ میلیون پول پیش و تقریبا ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه است که در شهری مثل تهران کاملا عادی تلقی می‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]