به گزارش اقتصادآنلاین و به نقل از رویترز، بانک مرکزی اروپا گفت که یک «مرحله آماده‌سازی» دو ساله برای یورو دیجیتال را از اول نوامبر آغاز خواهد کرد، که در آن قوانین را نهایی می‌کند، شرکای بخش خصوصی خود را انتخاب می‌کند و «آزمون و خطا» را انجام می‌دهد. بانک مرکزی اروپا گفت: «پس از […]

به گزارش اقتصادآنلاین و به نقل از رویترز، بانک مرکزی اروپا گفت که یک «مرحله آماده‌سازی» دو ساله برای یورو دیجیتال را از اول نوامبر آغاز خواهد کرد، که در آن قوانین را نهایی می‌کند، شرکای بخش خصوصی خود را انتخاب می‌کند و «آزمون و خطا» را انجام می‌دهد.

بانک مرکزی اروپا گفت: «پس از دو سال، شورای حاکم تصمیم خواهد گرفت که آیا به مرحله بعدی آماده‌سازی حرکت کند تا راه را برای انتشار احتمالی یورو دیجیتال در آینده هموار کند یا خیر».

در حالی که تصمیم روز چهارشنبه گامی کوچک در یک پروژه چند ساله است، این تصمیم بانک مرکزی اروپا را از سایر بانک‌های مرکزی کشورهای ثروتمند گروه هفت (G7) جلوتر قرار می‌دهد و ممکن است طرحی برای سایرین باشد.

تعدادی از کشورهای حوزه کارائیب و نیجریه قبلا ارزهای دیجیتال را راه‌اندازی کرده‌اند در حالی که چین و سوئد از جمله کشورهایی هستند که پروژه های آزمایشی را اجرا کرده‌اند.

اما فدرال رزرو، بانک انگلستان و بانک کانادا، همگی در چنین پروژه‌هایی محتاط‌تر عمل کرده‌اند.

یورو دیجیتال برای بیشتر مقاصد و اهداف مانند هر کیف پول آنلاین یا حساب بانکی خواهد بود، به جز اینکه استفاده از آن رایگان است و توسط بانک مرکزی اروپا به جای یک شرکت خصوصی تضمین می‌شود و این امر باعث ایمن‌تر شدن آن می‌شود.

اما این پروژه دارای طیفی از منتقدان، عمدتاً بانکداران و قانون‌گذاران است که می‌ترسند سپرده‌های بخش تجاری را از بین ببرد، اما همچنین برخی از دانشگاهیان، سازمان دیده‌بان حریم خصوصی اتحادیه اروپا و برخی از گروه های مصرف کننده نیز انتقاداتی را وارد می‌کنند.

مارکوس فربر، نماینده آلمانی پارلمان اروپا از حزب محافظه کار خلق اروپا گفت: «تاکنون بانک مرکزی اروپا نتوانسته است ارزش افزوده یورو دیجیتال را به وضوح بیان کند.»

یکی از شکایات کلیدی این است که یک ارز دیجیتال ممکن است عملکرد بانک‌های تجاری را در مواقع بحران تسهیل کند در حالی که بهبود کمی در مقایسه با حساب‌های موجود ایجاد می‌کند.

بانک مرکزی اروپا می‌گوید که یک یورو دیجیتال رقابتی را در بازار پرداخت‌ها که تحت سلطه شرکت‌های کارت اعتباری ایالات متحده است، ایجاد می‌کند.

برای کاهش نگرانی‌ها در مورد تهی شدن بانک‌های تجاری، بانک مرکزی اروپا گفته است که سقفی برای تعداد یورو دیجیتالی که هر فرد ممکن است داشته باشد، تعیین می‌کند که احتمالاً در حدود ۳۰۰۰ یورو است.

صندوق بین‌المللی پول اخیراً اعلام کرده است که ارزهای دیجیتال باید در خارج از زمان‌های بحرانی تأثیر متوسطی بر سیاست‌های پولی داشته باشند و راهنمای «عملی» برای بانک‌های مرکزی منتشر کرده است.

درست مانند پول نقد فیزیکی، کاربران می‌توانند پرداخت‌های آفلاین کوچکی را به یورو دیجیتال به همتایان نزدیک خود انجام دهند و بانک مرکزی اروپا گفته است که هیچ داده‌ای درباره تراکنش‌های فردی ذخیره نخواهد کرد.

یورو دیجیتال توسط بانک مرکزی اروپا و همچنین بانک‌های تجاری و ارائه‌دهندگان کیف پول دیجیتال توزیع می‌شود. این تنها برای ساکنان منطقه یورو و شهروندان آن در خارج از کشور در دسترس خواهد بود، که نگرانی‌های مربوط به پذیرش انبوه را در کشورهایی که واحد پول محلی ضعیف است برطرف می‌کند.

براساس داده‌های کمیسیون اروپا، پرداخت‌های الکترونیکی در اتحادیه اروپا از ۱۸۴٫۲ تریلیون یورو (۲۰۱٫۷ تریلیون دلار) در سال ۲۰۱۷ به ۲۴۰ تریلیون یورو در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

بر اساس نظرسنجی بانک تسویه حساب‌های بین المللی، بانک های مرکزی که یک پنجم جمعیت جهان را نمایندگی می‌کنند، احتمالاً در سه سال آینده ارزهای دیجیتال خود را منتشر خواهند کرد.

بسیاری از این پروژه ها در حدود سال ۲۰۱۹ افزایش یافتند، زمانی که فیس بوک برنامه‌های خود را برای معرفی یک ارز دیجیتال اعلام کرد که پس از آن کنار گذاشته شد.

اما ظهور استیبل کوین‌ها، توکن های رمزنگاری که تا حدی توسط ارزهای سنتی پشتیبانی می‌شوند، به ارزهای دیجیتال بانک مرکزی یا در اصطلاحات مالی CBDC انگیزه جدیدی داد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]