جزئیات جدید از انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث/ استعلام با کدملی + نحوه تشکیل پرونده و دریافت سود
جزئیات جدید از انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث/ استعلام با کدملی + نحوه تشکیل پرونده و دریافت سود

پس از چندین سال بلاتکیفی بالاخره تکلیف سهام عدالت متوفیان مشخص شد.

به گزارش نبض بازار، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، جزئیات جدیدی را از انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اعلام کرد.

بر این اساس، متقاضی انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث می‌بایست پس از ورود به درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه به نشانی (https://ddn.csdiran.ir) در ابتدا با وارد کردن کدملی، تاریخ تولد و تاریخ فوت متوفی در بخش «استعلام نوبت پرونده قهری» در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان، نسبت به این موضوع که آیا زمان تشکیل پرونده متوفی فرارسیده است یا خیر اطلاع حاصل کنند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است، در صورت تائید زمان تشکیل پرونده، متقاضی می‌بایست با مراجعه به یکی از دفاتر کارگزاری‌های منتخب نسبت به ارائه مدارک ذیل اقدام کند:

۱- تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

۲- اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد)

۳- اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (در صورتی که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی برای کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است)

۴-در صورتی‌که متوفی دارای وصیت‎نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز ضروری است.

استعلام سهام عدالت متوفیان با کدملی

سامانه استعلام سهام عدالت به نشانی sahamedalat.ir برای اطلاع از تخصیص سهام عدالت و میزان دارایی هر شخص پایه‌ریزی شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استعلام سهام عدالت می‌توانید به مقاله «استعلام سهام با کدملی» مراجعه کنید.

با مراجعه به این سایت و ورود کد ملی هر شخص، با دسترسی به شماره همراه وی، می‌توان از اختصاص سهام عدالت وی و میزان آن، آگاهی لازم را کسب نمایید. در صورتی که شخص متوفی مشمول دریافت سهام عدالت باشد، یکی از وراث به نمایندگی از سایرین، می‌تواند برای تقسیم و انتقال سهام عدالت متوفی به کدهای وارثین، اقدامات لازم را انجام دهد.

انتقال سهام عدالت متوفیان

در صورتی که متوفی مشمول طرح سهام عدالت بوده و تاریخ فوت ایشان قبل از ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ و سهام عدالت ایشان از نوع غیر مستقیم باشد، پس از فراخوانی که به صورت مرحله بندی و از طریق رسانه‌های عمومی اطلاع‌رسانی می شود، وراث می‌توانند مراحل انتقال سهام را از طریق کارگزاری بیدار طی کنند. در مرحله نخست وراث باید مراحل قانونی انحصار وراثت را به طور کامل طی کرده باشند. ثبت پرونده‌ی انتقال قهری سهام عدالت متوفی به دو روش حضوری (مراجعه به شعب و دفاتر منتخب پیشخوان دولت طرف قرارداد کارگزاری) و غیر حضوری (ثبت در فرم آنلاین) امکان پذیر می‌باشد.

روش غیر حضوری

سامانه الکترونیکی سهام عدالت کارگزاری بیدار مراجعه کرده و مدارک را بارگذاری کنند. بعد از گذراندن مراحل اداری، سهام متوفی به وراث منتقل می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای بارگذاری در سامانه الکترونیکی سهام عدالت:

  • تصویر اصل و یا کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت یا دادنامه
  • تصویر تمام صفحات شناسنامه متوفی
  • تصویر کارت ملی یا شناسنامه هر یک از وراث

یکی از وراث که سجامی بوده به نمایندگی از سایرین وارد لینک آنلاین به نشانی https://ebidar.com/sahamedalat/ شده و مدارک فوق را بارگزاری و اطلاعات لازم را وارد نموده و پس از ثبت درخواست مدارک زیر را به نشانی کارگزاری بیدار ارسال نماید.

  • کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت یا دادنامه.
  • کپی خوانای تمام صفحات شناسنامه متوفی.

نشانی جهت ارسال مدارک:  تهران، بلوار آفریقا، بعد از چهارراه جهان کودک، کوچه علمی فرهنگی (کمان)، پلاک ۱۷، واحد پذیرش مدارک کارگزاری بیدارکد پستی : ۱۵۱۸۷۳۴۸۱۱

نتیجه بررسی مدارک و صحت آن، بعد از طی مراحل قانونی از طریق پیامک به وراث متوفی، اطلاع‌رسانی می‌شود./کارگزاری بیدار

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]