صفر تا صد بیمه سلامت همگانی / نحوه ثبت نام و استعلام درمان
صفر تا صد بیمه سلامت همگانی / نحوه ثبت نام و استعلام درمان

سازمان بیمه سلامت حدود نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده است و طبق دهک بندی های یارانه ای دهک اول تا پنجم بصورت رایگان بیمه میشوند و دهک های ۶ تا۱۰ با شرایط دیگری تحت حمایت هستند.

امروزه میلیون ها نفر به دلیل هزینه‌های سنگین خدمات درمان، به نیازهای سلامت مورد نیازشان دسترسی نداشته یا به سبب دریافت آن دچار هزینه‌های کمرشکن سلامت می‌شوند. بسیاری دیگر علاوه بر اینکه هزینه خدمات سلامت مورد نیاز  را از جیب می‌پردازند، باز هم کیفیت لازم را  دریافت نمی‌کنند.

از جمعیت بیمه شدگان کشور ۳۲ میلیون نفر بصورت رایگان بیمه شده‌اند که ۸۰ درصد جمعیت بیمه شدگان را شامل می‌شود.

بر اساس اخرین داده های حساب های ملی سلامت سازمان جهانی سلامت در سال ۲۰۲۰ میلادی(۱۳۹۹ شمسی)، سهم پرداخت مسقیم از جیب مردم از هزینه های جاری سلامت در ایران در سال ۱۳۹۹معادل ۳۷ درصد بوده که با هدف گذاری ۲۵ درصد ۱۵ ذیل ماده ۷۸ قانون برنامه ششم توسعه فاصله دارد و به معنای عدم تحقق اهداف نظام سلامت در محافظت مالی موثر و مستمر از مردم در قبال هزینه مراقبت‎های سلامت است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی نیازی به پرداخت حق بیمه ندارند و فقط می‌توانند از خدمات ‌مراکز دانشگاهی یا دولتی بهره‌مند شوند.‌ جمشید شایانفر مدیرکل بیمه گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران، درباره برخی اخبار مبنی بر اصلاح مصوبه دریافت حق بیمه برای همه دهک‌های درآمدی، گفت: وظیفه پوشش همگانی سلامت در حوزه بیمه به عهده سازمان بیمه سلامت است، یعنی هر فردی که هیچ بیمه‌ای ندارد مشمول بیمه سلامت می‌شود.

بیمه-سلامت3

به گفته مدیرعامل بیمه سلامت، بیش از ۵۱ هزار مرکز درمانی، آزمایشگاهی، تصویربرداری و… در کشور طرف قرارداد بیمه سلامت هستند.این افراد در گروه‌های مختلفی طبقه بندی می‌شوند، یک گروه به عنوان روستاییان بیمه شده هستند؛ روستاییان، عشایر و ساکنین شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر حدوداً ۲۰ میلیون نفر، یک گروه شامل کارکنان دولت و خانواده‌هایشان هستند که حدود ۵ میلیون بیمه شده سازمان بیمه سلامت هستند؛ یک گروه تحت عنوان صندوق سایر اقشار قریب به ۳ میلیون نفر بیمه شده سازمان بیمه سلامت هستند، این افراد شامل مددجویان بهزیستی، مددجویان کمیته امداد، اعضای تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران شامل خانواده معظم شهدا و جانبازان، طلاب و روحانیون تحت پوشش حوزه‌های علمیه، اتباع خارجی که اقامت قانونی دارند در ایران و مورد تائید وزارت کشور هستند.

تأمین مالی نظام سلامت، از عملکردهای اصلی نظام های سلامت است که می تواند با بهبود پوشش خدمات و حفاظت مالی موثر، پیشرفت به سوی پوشش همگانی سلامت را ممکن سازد.

شایانفر درباره چگونگی اطلاع افراد از پوشش بیمه‌ای خود، افزود: شماره گیری کد دستوری #۱۶۶۶* نوع پوشش بیمه و همین طور تاریخ اعتبار بیمه را به فرد نمایش می‌دهد، همچنین با استفاده از سامانه بیمه سلامت همگانی ایرانیان فرد می‌تواند درخواست بیمه خود را ثبت کند، از سوی دیگر فرد می‌تواند با مراجعه به دفاتر پیشخوان درخواست پوشش بیمه خود را ثبت کند.

گسترش پوشش خدمات سلامت در حوزه خدمات بیمه یکی از خدماتی که مد نظر بیمه سلامت است و احتمال اینکه بسیاری از خدمات ازجمله دندانپزشکی تحت پوشش این بیمه قرار گیرد زیاد است. ولی در حال حاضر خدمات دندانپزشکی از سوی این بیمه تحت حمایت قرار نخواهد گرفت.

هزینه بیمه شدگان سلامت کشور در سال گذشته را بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

یکی از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم بحث رایگان کردن هزینه درمان بیماران خاص و صعب العلاج است که  در حال حاضر ۱۰۷ بیماری خاص و صعب العلاج تحت پوشش قرار دارند.بیماران خاص و صعب العلاج برای رایگان شدن هزینه های درمانی و دارویی خود باید ابتدا در سامانه بیمه سلامت ثبت نام کنند درنتیجه با ثبت نام در این سامانه و تایید صحت اطلاعات وارده، در نهایت این بیماران “نشان دار” می شوند.سال گذشته بیش از ۳۱۰۰ میلیارد تومان و امسال نیز تاکنون بیش از دو هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های درمانی این بیماران شده است.

بیمه-سلامت2

مدیرکل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت گفته است : بیمه سلامت صرفا یک بیمه درمانی است و مشمول بیمه‌های تامین اجتماعی و ‌بازنشستگی نمی‌شود.

امیر پیروزیان به برخی از سوالات و ابهامات بیمه‌شدگان این سازمان پاسخ داد و با اشاره به اینکه بیمه سلامت صرفا یک بیمه درمانی است و مشمول بیمه‌های تامین اجتماعی و ‌بازنشستگی نمی‌شود، گفت: بیمه سلامت فرد بیکاری که پس از اشتغال توسط کارفرما بیمه می‌شود به علت هم پوشانی بیمه‌ای حذف و آن فرد باید نسبت به ارائه دفترچه بیمه خود به یکی از دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد با بیمه سلامت اقدام کند.

مدیرکل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت با تاکید بر یک ساله بودن بیمه سلامت، اظهار کرد: افراد بی‌بضاعت در صورت تایید ناتوانی مالی آنها، می‌توانند از استمرار این بیمه برخوردار شوند.پیروزیان با بیان اینکه بیمه سلامت تنها یک بیمه پایه است و بیمه تکمیلی محسوب نمی‌شود، افزود: بنابراین هیچ محدودیتی برای داشتن بیمه تکمیلی توسط مشمولان این صندوق بیمه‌ای وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

مزایا و معیاب بیمه تکمیلی / در این شرایط هزینه نکنید

تعرفه خدمات درمانی، پوشش‌های درمانی و دارویی این دو بیمه‌نامه بر اساس مصوبات وزارت بهداشت یکسان است و تفاوتی با یکدیگر ندارد.

آیا بیمه سلامت تمام هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کند؟از آنجایی که عملکرد بیمه سلامت مانند بیمه‌گرهای پایه است و به عنوان کمک هزینه درمانی عمل می‌کند، نمی‌توان از آن به عنوان یک بیمه تمام و کمال یاد کرد.

برای استفاده از این نوع بیمه‌نامه نیازی به پرداخت حق بیمه‌ نیست و به طور رایگان در اختیار عموم افراد قرار می‌گیرد. نکته مهم این است که با تهیه این بیمه‌نامه، دیگر نمی‌توانید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشید و از خدمات بیمه پایه آن استفاده کنید. در حقیقت این بیمه‌نامه بیشتر برای افرادی که شغل‌های فصلی دارند مناسب بوده تا در صورت بروز بیماری، هزینه‌های آن‌ها کاهش پیدا کند.

اداره کل بیمه سلامت در سالهای  گذشته، با توجه به شیوع موج جدید بیماری کرونا امکان تمدید بیمه سلامت را به صورت سیستمی در اختیار متقاضیان قرار داده است. طبق اطلاع رسانی های انجام شده توسط بیمه سلامت، فرآیند تمدید بیمه نامه برای جلوگیری از تجمع افراد در دفاتر پیشخوان از طریق سایت تمدید بیمه سلامت و خدمات شهروندی به آدرس bimehsalamatiranian.ir انجام می گیرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]