خبر خوب برای کادر درمان / شورای حقوقی تشکیل شد
خبر خوب برای کادر درمان / شورای حقوقی تشکیل شد

در اولین جلسه مدیریت امور حقوقی قطب ۱۰ کشور، علیرضا زالی اعلام کرد که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان دبیر حقوقی قطب منطقه انتخاب شده است. وی بیان کرد که باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های برجسته مدیران و کارشناسان حقوقی در این حوزه و با همگرایی و هماهنگی جمعی، در جهت توسعه این حوزه قدم برداشت شود.

وی توضیح داد که هر قطب کشوری واقعیت‌ها و اقتضائات خاص خود را دارد و انتخاب مناطق مختلف نیازمند در نظر گرفتن اشتراکات منطقه‌ای، زیست‌بوم‌های مشترک و مسائل آمایشی است. بنابراین، نیازهای متنوع حوزه‌های آمایشی باعث می‌شود که برای بررسی مسائل مشترک و اشتراکات منطقه‌ای، جلسات مشترک در دستور کار قرار گیرد.

زالی، تشکیل شورای حقوقی متمرکز را راه‌حل مناسبی برای کاهش بروکراسی عنوان کرد و گفت: با تشکیل این شورای مشترک می‌توان از ظرفیت‌های فراسازمانی سایر مناطق در قوه‌قضاییه، دیوان عدالت اداری، ثبت اسناد و املاک، وزارت اقتصاد و دارایی و یا دادگاه‌های عمومی بهره‌برد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هدف از تشکیل شورای حقوقی مشترک را ایجاد بسط اشتراکی و استفاده از ظرفیت‌های فرا دانشگاهی با هدف تسهیل امور عنوان کرد و افزود: این جلسات حقوقی با هدف حل و بررسی مسائل مبتلابه در دفاتر حقوقی دانشگاه‌ها احصا شود به این شکل که در هر نشستی به صورت موضوعی و مسئله محور حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه موضوعات کلان منطقه‌ای حقوقی نیازمند فعالیت اشتراکی تمام دانشگاه‌ها است، افزود: مشارکت و مساعدت بخش‌های ستادی وزارت بهداشت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

زالی، به ظرفیت‌های هیئت امنایی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: وظایف دانشگاه‌ها خصوصاً در دفاتر حقوقی بسط و توسعه ظرفیت قانونی هیئت‌های امنایی است، بنابراین به عنوان وظیفه ذاتی سازمانی باید تلاش کنیم که ضمن احصا و تقویت قوانین موجود، در سایر حوزه‌های حقوقی، مالی، استخدامی و اجرایی این پتانیسل به کار گرفته شود تا این ظرفیت بالقوه به ابزار تشریفاتی و کلیشه‌ای تبدیل نشود.

وی با تاکید بر اینکه اداره دفاتر حقوقی به شکل متعارف قبلی، پاسخگوی نیازهای رو به تزاید، دینامیک و پویای عرصه سلامت نیست، اضافه کرد: هیچ حوزه خدمات عمومی در کشور به اندازه حوزه سلامت دارای تغییرات پویا و حیرت‌انگیز نیست برای مثال برخی مسائل حقوقی تا یک دهه قبل در دانشگاه‌ها مطرح نبود، در حالی که امروز این موضوعات سرفصل اقدامات دانشگاهی است، بنابراین باید دفاتر حقوقی منطبق با این تغییرات حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه بحث‌هایی نظیر شرکت‌های دانش بنیان به تازگی در کالبد دانشگاه‌ها شکل گرفته شده است، توضیح داد: مسئولان ارشد کشور بر ضرورت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید دارند و این در شرایطی است که همچنان در حوزه‌های حقوقی شرکت‌های دانش بنیان با چالش‌هایی مواجه هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌های نوآورانه جوانان کشور تاکید کرد و گفت: اگر از جوانان چالاک دارای سرمایه خرد در شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت نکنیم، ترک فعل کرده‌ایم.

زالی با اشاره به اینکه اقتصاد مبتنی بر دانش، دانش اقتصاد آفرین و تجاری‌سازی از جمله فعالیت‌هایی است که در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد، اضافه کرد: این موضوع پارادایم جدیدی را دانشگاه شکل داده و دفاتر حقوقی نیز باید متناسب با این موضوع حرکت کنند.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]