دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 18223
  • 20 آگوست 2023 - 13:11
  • 155 بازدید
  • ۰ دیدگاه

عدم تمکین واشنگتن به هشدار تهران؛ نفت توقیفی ایران در آمریکا تخلیه شد!

عدم تمکین واشنگتن به هشدار تهران؛ نفت توقیفی ایران در آمریکا تخلیه شد!
عدم تمکین واشنگتن به هشدار تهران؛ نفت توقیفی ایران در آمریکا تخلیه شد!

اکوایران: داده‌های ردیابی نشان می‌دهد که یک نفتکش آمریکایی که مدت‌ها مظنون به حمل نفت خام تحریم‌شده ایران بود، اواخر روز شنبه بارگیری محموله‌های خود در نزدیکی تگزاس را آغاز کرد.

به گزارش اکوایران، داده‌های ردیابی نشان می‌دهد که یک نفتکش آمریکایی که مدت‌ها مظنون به حمل نفت خام تحریم‌شده ایران بود، اواخر روز شنبه بارگیری محموله‌های خود در نزدیکی تگزاس را آغاز کرد. قبلاً تهران تهدید کرده بود که در جواب به توقیف نفت خود، کشتی‌ها در خلیج فارس را هدف قرار خواهد داد.

به نوشته آسوشیتدپرس، حتی در شرایطی که تهران و واشنگتن برای تبادل میلیاردها دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی در ازای آزادی پنج زندانی ایرانی‌آمریکایی تلاش می‌کنند، سرنوشت محموله روی کشتی «سوئز راجان» تحت تأثیر تنش‌های بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

پیش از این، سپاه پاسداران هشدار داد که طرف‌هایی که در تخلیه محموله توقیفی ایران مشارکت دارند، باید منتظر عواقب کار خود باشند. در هفته‌های اخیر، نیروی دریایی ایالات متحده حضور خود در خاورمیانه را به طور پیوسته افزایش داده و ناو یواس‌اس بتان حامل نیرو و هواپیما را مستقر کرده و برای جلوگیری از توقیف کشتی‌های دیگر توسط ایران، به فکر استقرار پرسنل مسلح در کشتی‌هایی تجاری که از طریق تنگه هرمز در حال تردد هستند است.

داده‌های ردیابی کشتی که توسط آسوشیتدپرس تجزیه‌وتحلیل شد، نشان داد که سوئز راجان با پرچم جزایر مارشال در حال انتقال نفت به نفتکش دیگری به نام «آقای فرات» در ۷۰ کیلومتری هیوستون تگزاس است.

ماجرای کشتی سوئز راجان در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد؛ زمانی یکی از گروه‌های مخالف ایران اعلام کرد که احتمالاً این نفتکش حامل نفت ایران است. این نفتکش ماه‌ها در دریای چین جنوبی در سواحل شمال شرقی سنگاپور شناور ماند و سپس بدون هیچ توضیحی به سمت خلیج مکزیک حرکت کرد. تحلیلگران معتقدند محموله کشتی احتمالاً توسط مقامات آمریکایی توقیف شده است؛ اگرچه هنوز سندی عمومی وجود ندارد.

در همین حال، ایران دو نفتکش، از جمله یک نفتکش با محموله‌ای برای شرکت بزرگ نفتی شورون آمریکا را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرده است. در ماه ژوئن، فرمانده ارشد نیروی دریایی سپاه پاسداران هر کسی که کشتی سوئز راجان را تخلیه کند را به اقدام متقابل تهدید کرد. رسانه‌های دولتی ایران توقیف‌های اخیر را به توقیف محموله سوئز راجان مرتبط دانستند.

دریادار علیرضا تنگسیری در آن زمان گفت: «ما آمریکا و هر شرکت نفتی که بخواهد نفت خام ما را از تخلیه کند را مسئول می‌دانیم. دوران بزن‌ودررو به پایان رسیده و اگر آن‌ها ضربه‌ای بزنند، باید انتظار پاسخ را داشته باشند».

سازمان‌های دریایی تحت حمایت غرب در خلیج فارس نیز در روزهای اخیر نسبت به افزایش خطر توقیف کشتی‌ها از ایران در اطراف تنگه هرمز هشدار داده‌اند.

توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهانی باعث شد که این کشور دوباره توانایی فروش علنی نفت در بازار بین‌المللی را به دست آورد. اما در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ به طور یک‌جانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دوباره اعمال کرد. این اقدام درب تجارت پر سود نفت خام ایران که موتور اصلی اقتصاد و دولت آن بود را بست. آمریکا همچنین بازی موش و گربه بازی شکار محموله‌های نفت ایران را آغاز کرد.

در حالی که کشتی سوئز راجان، احتمالاً به دلیل نگرانی شرکت‌ها از تهدید ایران، ماها در خلیج مکزیک شناور مانده بود، تأخیر تخلیه محموله آن به یک موضوع سیاسی برای دولت بایدن نیز تبدیل شده بود.

گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه ایالات متحده در نامه‌ای به تاریخ چهارشنبه از کاخ سفید خواسته‌اند تا در مورد محموله کشتی که ارزشش حدود ۵۶ میلیون دلار تخمین زده می‌شود، توضیح دهد. آن‌ها گفتند که این پول می‌تواند در اقدامات ایران علیه آمریکا استفاده شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴ 09 آوریل 2024

رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴

اکوایران: آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات نفت خام روسیه در سال جاری میلادی با رشد همراه شده و به بالاترین سطح خود در این سال رسیده است.

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است 09 آوریل 2024

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است

اکوایران: امارات متحده عربی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۴ بسیار کمتر از تخمین‌های مربوطه در ماه دسامبر خواهد بود. دلیل این اتفاق به توافق اوپک پلاس برمی‌گردد که کشورهای عضو را به تولید کمتر نفت مجبور کرده است.

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟ 09 آوریل 2024

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در ایام تعطیلات نوروز در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲۰٫۸ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.