شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 45164
  • 26 نوامبر 2023 - 16:11
  • 104 بازدید
  • ۰ دیدگاه

ایجاد مرکز گاز طبیعی روسیه در ترکیه/ رکورد صادرات گاز روسیه به چین

ایجاد مرکز گاز طبیعی روسیه در ترکیه/ رکورد صادرات گاز روسیه به چین
ایجاد مرکز گاز طبیعی روسیه در ترکیه/ رکورد صادرات گاز روسیه به چین

اکوایران: گزارش‌ها نشان می‌دهد روسیه به ایجاد یک مرکز گاز طبیعی در ترکیه نزدیکتر شده است. در همین حال، صادرات گاز طبیعی روسیه به چین نیز با رکورد همراه بوده است.

به گزارش اکوایران،‌ «الکساندر نواک» معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرده این کشور انتظار دارد به زودی قرارداد ایجاد یک مرکز گاز طبیعی در ترکیه را نهایی کند.

به نوشته بلومبرگ، معاون نخست‌وزیر روسیه در جریان سفرش به شهر آنکارا اعلام کرد یک هیئت ترکیه‌ای قرار است با «گازپروم» – شرکت تولیدکننده گاز در روسیه – مذاکراتی را در شهر سن‌پترزبورگ روسیه انجام دهد.

الکساندر نواک همچنین گفت: «مطمئن هستم که در آینده‌ای نزدیک بر سر اجرای عملی این پروژه به توافق خواهیم رسید».

به دنبال حمله روسیه به اوکراین و وخیم شدن روابط کرملین با اتحادیه اروپا، روسیه در زمینه‌های انرژی،‌ سیاست و اقتصاد، روابط عمیق‌تری با ترکیه داشته است.

در سال گذشته میلادی،‌ ولادیمیر پوتین – رئیس‌جمهور روسیه – از برنامه‌هایی برای تأسیس یک مرکز تجارت گاز طبیعی در ترکیه خبر داد، از جمله ایجاد خطوط جدید انتقال گاز در دریای سیاه.

در آن زمان پوتین اعلام کرد این خطوط جدید انتقال گاز می‌توانند به مسیر اصلی صادرات گاز به اروپا تبدیل شوند. رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفته بود ایجاد یک پلتفرم الکترونیکی تجارت گاز در ترکیه می‌تواند نخستین گام به سوی ایجاد یک مرگز گاز طبیعی در این کشور باشد.

با این حال، زمان آغاز این پروژه هنوز مشخص نشده است، اما وزیر انرژی ترکیه اخیرا اعلام کرده این پروژه می‌تواند در سال ۲۰۲۴ اجرا شود.

مذاکرات مربوط به ایجاد مرکز گاز طبیعی در ترکیه به دنبال زمین‌لرزه‌های مرگبار فوریه در این کشور و انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در ماه می، متوقف شده بود.

با وجود اینکه بسیاری از کشورهای غربی تجارت خود با روسیه را به دلیل جنگ اوکراین متوقف کرده‌اند، آنکارا یکی از متحدان نسبتا نزدیک مسکو باقی مانده است.

این دو کشور همچنین در حال همکاری برای ساخت یک ایستگاه انرژی هسته‌ای در جنوب ترکیه هستند و بودجه این طرح حدود ۲۰ میلیارد دلار اعلام شده است.

رکورد صادرات گاز روسیه به چین

بلومبرگ در گزارشی دیگر اعلام کرده در پی افزایش تقاضا، میزان صادرات گاز طبیعی توسط شرکت گازپروم روسیه به چین به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است.

شرکت گازپروم و شرکت ملی نفت چین در ماه گذشته میلادی الحاقیه‌ای را به قرارداد خود در مورد تأمین گاز از طریق خط انتقال «پاور آو سیبری ۱» (Power of Siberia 1) امضا کردند که تحویل اضافی گاز را تا سال ۲۰۲۳ تضمین می‌کرد.

روسیه قصد دارد در سال آینده میلادی ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به چین صادر کند و به تدریج میزان گاز صادراتی خود به این کشور در هر سال را به ۳۸ میلیارد متر مکعب برساند.

محموله‌های گاز طبیعی دیگری نیز قرار است از روسیه و از طریق مسیری در خاور دور به چین منتقل شود و میزان آن به ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید.

گازپروم همچنین در حال مذاکره برای تأمین ۵۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال از طریق خط انتقال «پاور آو سیبری ۲» است، اما این قرارداد هنوز امضا نشده است.

گازپروم اعلام کرده میزان صادرات گاز این شرکت به چین اکنون با میزان صادرات به اروپای غربی پیش از آغاز جنگ اوکراین برابری می‌کند. به دنبال حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، صادرات گاز روسیه به اروپا متوقف شد و کشورهای اروپایی به متنوع‌سازی منابع تأمین گاز خود اقدام کردند.

شرکت گازپروم در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به اروپای غربی فروخت.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بلومبرگ: تولید نفت ایران در آوریل کاهش یافت 09 مه 2024

بلومبرگ: تولید نفت ایران در آوریل کاهش یافت

اکوایران: داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد سطح تولید اوپک در آوریل ثابت باقی ماند و همین امر نشان می‌دهد برنامه این گروه برای کاهش تولید، به شکل کامل اجرایی نشده است.

عربستان چگونه نفرین نفت را مهار کرد؟ 09 مه 2024

عربستان چگونه نفرین نفت را مهار کرد؟

اکوایران: اقتصاد ایران در تاریخ خود در چندین بازه زمانی با بیماری هلندی مواجه شده است. این درحالیست که برخی کشورها مانند عربستان سعودی نیز درآمدهای نفتی زیادی دارد اما دلیل اینکه عربستان مانند کشور ما در دام نفرین نفت گرفتار نشده است چیست؟

کسری بودجه عربستان ادامه دارد / رشد قیمت نفت برای مشتریان آسیایی توسط ریاض 09 مه 2024

کسری بودجه عربستان ادامه دارد / رشد قیمت نفت برای مشتریان آسیایی توسط ریاض

اکوایران: کسری بودجه عربستان برای ششمین سه‌ماهه متوالی ادامه دارد که علت آن کاهش تولید نفت و تأمین مالی پروژه‌های مربوط به چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.