رونمایی گوگل از مدل هوش مصنوعی رقیب ChatGPT
رونمایی گوگل از مدل هوش مصنوعی رقیب ChatGPT

اقتصاد ایران: شرکت گوگل از مدل هوش مصنوعی «جمینی» خود رونمایی کرد. این مدل بر خلاف سایر مدل‌های هوش مصنوعی، برای تشخیص، درک و ترکیب انواع مختلف اطلاعات از جمله متن، تصویر، صدا، ویدئو و کد آموزش دیده‌است و رقیبی قدرتمند برای ChatGPT است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از ورج، گوگل مدل هوش مصنوعی جمینی را راه اندازی کرد و امیدوار است بتواند جی پی تی-۴ را از دور خارج کند. ساندار پیچای، مدیر عامل شرکت گوگل، گفت: «این آغاز عصر جدیدی از هوش مصنوعی در گوگل است: عصر جمینی.»

جمینی جدیدترین مدل زبانی بزرگ گوگل است که پیچای برای اولین بار در کنفرانس توسعه دهندگان I/O در ماه ژوئن(خرداد-تیر) از آن نام برد و اکنون برای عموم عرضه شده است.

جمینی چیزی بیش از یک مدل هوش مصنوعی است و سه نسخه دارد؛ یک نسخه سبک تر به نام «جمینی نانو» وجود دارد که به صورت بومی و آفلاین در دستگاه های اندرویدی اجرا می شود. یک نسخه قوی تر به نام «جمینی پرو» نیز به زودی بسیاری از خدمات هوش مصنوعی گوگل را تامین می کند و از امروز ستون فقرات گوگل بارد است.  حتی یک مدل توانمندتر به نام «جمینی اولترا» هم هست که قدرتمندترین مدل زبان بزرگ است که گوگل تاکنون ایجاد کرده و به نظر می‌رسد که بیشتر برای مراکز داده و برنامه‌های کاربردی سازمانی طراحی شده است.

جمینی فعلاً فقط به زبان انگلیسی در دسترس است. پیچای می‌گوید این مدل در نهایت در موتور جستجوی گوگل، محصولات تبلیغاتی آن، مرورگر کروم و غیره ادغام خواهد شد.

پیش از این اینفورمیشن، گزارش داده بود که گوگل رویداد رونمایی جمینی خود را لغو کرده و قصد دارد رقیب جی‌پی‌تی۴ را در ژانویه (دی-بهمن)عرضه کند. اما این مدل پیشرفته هوش‌مصنوعی امشب رونمایی شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]