چگونه دامنه بخریم؟ مراحل خرید و ثبت دامنه در آذرآنلاین
چگونه دامنه بخریم؟ مراحل خرید و ثبت دامنه در آذرآنلاین
نام دامنه یا همان آدرس اینترنتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های وب‌سایت بحساب می‌آید؛ چرا که این نام بر اساس نام برند کسب و کار تعیین می‌شود.

 نام دامنه اغلب برای شناسایی خدمات ارائه شده از طریق اینترنت، مانند وب سایت‌ها، خدمات ایمیل و غیره استفاده می‌شود اما استفاده بیشتر آن برای نام وب سایت است. برای راه اندازی وب سایت، به سه عنصر کلیدی نیاز است:

۱٫ دامنه: آدرس وب سایت شما که کاربران برای دسترسی به محتوایتان از آن استفاده می‌کنند. برای اینکار می‌توانید از بخش ثبت دامنه آذرآنلاین به راحتی دامنه موردنظر خود را جستجو و ثبت کنید.

۲٫ هاست: فضای ذخیره سازی برای اطلاعات وب سایت شما. هاست همچنین با ایجاد بستر پردازش وب‌سایت شما، امکان اجرای وب‌سایت شما را فراهم می‌کند. هاستینگ آذرآنلاین در این زمینه نیز خدمات مناسبی را ارائه می‌هد که همراه با پشتیبانی قدرتمند و آپ‌تایم ۹۹ درصد، کیفیت خدماتش را تضمین می‌کند.
۳٫ نرم‌افزار مدیریت محتوا: ابزاری برای طراحی صفحات وب، مدیریت محتوا و پردازش فرم‌ها است که به آن سیستم مدیریت محتوا (Content Management System – CMS) نیز گفته می‌شود. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به وردپرس، جانگو، لاراول، Next.JS نیز استفاده کرد.

دامنه (Network domain) چیست؟

دامنه، نامی منحصر به فرد و آدرس قابل خواندن برای وب‌سایت شما در اینترنت است. به جای استفاده از آدرس IP (مجموعه‌ای از اعداد) که برای کامپیوترها قابل فهم است، دامنه به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی با استفاده از نام وب‌سایت، به آن دسترسی پیدا کنند. برای مثال : کامپیوتر میزبان که اطلاعات وب‌سایت را میزبانی می‌کند، یک آدرس IP ثابت مانند “۱۷۲٫۲۱۷٫۱۴٫۲۳۴” دارد و با ایجاد مسیردهی به دایرکتوری‌ها با نام‌های فنی، محتوای وب‌سایت را از آدرس “www.example.com” برای کاربر بارگذاری می‌کند.

این آدرس IP عددی برای کاربران بسیار نامفهوم است و در صورتی که سرور و محل اسقرار وب‌سایت عوض شود، این آدرس و حتی نام دایرکتوری‌های آن نیز تغییر می‌کنند. در کسب و کار نمی‌توان این تغییرات را برای مشتریان توضیح داد. بنابراین یک نام دامنه به واسطه یک وصله DNS به آدرس IP کامپیوتر میزبان متصل می‌شود تا با وارد کردن نام دامنه در نوار آدرس مرورگر، کاربر به آدرس IP کامپیوتر میزبان متصل شود. حالا اگر پس از گذشت مدتی به هر دلیلی کامپیوتر میزبان عوض شود، کافی است آدرس IP سرور جدید را به نام دامنه متصل کرد تا با وارد کردن نام دامنه، کاربران به سرور جدید متصل شوند. مانند نمونه زیر:

IP: 172.217.14.234
دامنه: www.example.com

به زبان ساده‌تر، دامنه مانند آدرس پستی برای وب‌سایت شما عمل می‌کند. به این صورت که کاربر آدرس اینترنتی دامنه را در مرورگر خود وارد می‌کند؛ سرویس ICANN هم DNS آن را به آدرس IP مربوطه ترجمه می‌کند؛ و در نهایت مرورگر در سمت کاربر با استفاده از آدرس IP به وب‌سایت متصل می‌شود.

دامنه (Network domain) چیست؟

درک ساختار آدرس دامنه

آدرس‌های دامنه از دو بخش اصلی “نام” و “پسوند” تشکیل شده‌اند که با نقطه از هم جدا می شوند که در اصطلاح فنی به آن “identification string that defines a realm of administrative autonomy, authority or control within the Internet” نیز گفته می‌شود. به عنوان مثال : آدرس google.com

  1. نام دامنه می‌تواند هر چیزی باشد، برای مثال google
  2. پسوند دامنه نشان دهنده کاربرد و یا محل آن است که در ادامه مهم‌ترین آنها را معرفی می‌کنیم. مانند: .com و .ir

دامنه سطح دوم (Second Level Domain – SLD): نام دامنه که بر اساس نام برند انتخاب می‌شود : example
دامنه سطح بالا (Top Level Domain – TLD): پسوند دامنه که بر اساس کاربرد و یا لوکیشن کسب و کار انتخاب می‌شود: com

انتخاب نام دامنه سطح دوم (Second Level Domain – SLD)

نام دامنه SLD معرف کسب و کار شما است که در اصطلاح فنی “دامنه‌ای که مستقیماً زیر دامنه سطح بالا قرار دارد” یا “domain that is directly below a top-level domain” به آن گفته می‌شود. انتخاب نام دامنه هماهنگ با نام کسب و کار، به برندسازی شما کمک می‌کند. اگر نام کسب و کارتان را انتخاب کرده‌اید، بررسی کنید که نام دامنه آن نیز آزاد باشد. در صورت عدم وجود نام دلخواهتان، از پسوندهای جایگزین استفاده کنید. این نام تا حد امکان باید کوتاه و به یاد ماندنی باشد و از کلمات مرتبط با کسب و کارتان استفاده کنید. قوانین مربوط به ثبت دامنه در کشور خود را بررسی کنید.

انتخاب نام مخفف دامنه

اگر نام مورد نظرتان خیلی طولانی است و یا قبلاً ثبت شده باشد، می‌توانید از حروف مخفف استفاده کنید. ثبت نام مخفف، در کنار نام کامل، دسترسی مشتریان به وب‌سایت شما را آسان‌تر می‌کند. برای مثال اگر نام برند شما “طراحان غرب” است و نام دامنه مد نظر شما “tarahanegharb.com” است، می‌توانید اقدام به خرید دامنه با نام مخفف آن بصورت “tgco.com” یا “tgco.ir” کنید. نام مخفف باید کوتاه و به یاد ماندنی باشد. از حروف اول کلمات کلیدی نام موسسه در مخفف استفاده کنید. به دلیل محدودیت در تعداد کاراکتر، نام‌های مخفف باید حداقل سه یا چهار حرف داشته باشند. دامنه‌های سه حرفی معمولاً قبلاً ثبت شده‌اند و بسیار کم پیش می‌آید که این نوع نام دامنه‌ها آزاد باشند. اما نام‌های چهار حرفی بیشتر در دسترس هستند. همچنین نام‌های شش حرفی نیز گزینه‌های مناسب و در دسترس تری هستند. در انتخاب نام مخفف، دقت کنید که حد امکان معنی‌دار و مرتبط با نام و فعالیت موسسه شما باشد.

مزایای استفاده از نام مخفف

  • کوتاه و به یاد ماندنی
  • تایپ آسان
  • دسترسی سریع‌تر به وب‌سایت

استفاده از کلمات معنادار

انتخاب نام دامنه بامعنی، به یادگیری و به خاطر سپردن آن توسط کاربران کمک می‌کند. نامی که انتخاب می‌کنید باید تا حد امکان مرتبط با محتوای وب‌سایت و فعالیت شما باشد. برای مثال دامنه facebook.com به معنای لیست افراد فعال در این فضای مجازی است. استارت‌آپ‌ها می‌توانند از نام‌های خلاقانه و جدید استفاده کنند. خلاقیت در نام، به شرطی که مرتبط با فعالیت شما باشد، می‌تواند به برندسازی کمک کند. در انتخاب نام دامنه، تعادلی بین خلاقیت و معنی‌دار بودن برقرار کنید. نامی انتخاب کنید که هم به یاد ماندنی باشد و هم به طور واضح، نوع فعالیت شما را به کاربران نشان دهد.

مزایای نام‌های بامعنی:

  • به یاد ماندنی
  • مرتبط با محتوای وب‌سایت
  • کمک به برندسازی
  • سهولت در مراجعه کاربران

استفاده از عدد و کاراکتر

استفاده از عدد و کاراکتر در برخی موارد می‌تواند مفید باشد. این تکنیک با جایگزینی اعداد به جای کلمات قابل انجام است. برای مثال : در نام برند “ایستگاه ۵۲” به جای “stationfiftytwo” می‌توانید از “station52” استفاده کنید. مزیت استفاده از این تکنیک این است که نام دامنه کوتاه‌تر می‌شود و همچنین به خاطر سپردن آن بسیار راحت‌تر است.

استفاده از خط فاصله

گاهی نام دامنه از دو کلمه تشکیل می‌شود و معنای نام برند را زیر سوأل می‌برد. زمانی که حرف آخر کلمه اول با حرف اول کلمه دوم یکی باشد، با چسبیدن این دو کلمه به هم، نام دامنه را نا مفهوم می‌کند. از طرفی نمی‌توان از کاراکتر فاصله استفاده کرد. زیرا از نظر فنی آدرس اینترنتی را دچار مشکل می‌کند. برای مثال در نام برند “seven nights” به جای “sevennights.com” می‌توان از “seven-nights.com” استفاده کرد. با این کار خوانایی نام دامنه نیز بیشتر می‌شود.

آدرس های حساس و ممنوعه

برخی نام‌ها، علی‌رغم بررسی‌های ظاهری، ممکن است حساسیت‌برانگیز باشند. کلمات سیاسی و جنسی، نمونه‌هایی از این نام‌ها هستند که ممکن است ربات‌های فیلترینگ آنها را به اشتباه فیلتر کند و وب‌سایت شما از دسترس خارج شود. برای مثال عبارت “thisextra” در ظاهر بی‌معنی است، اما ربات‌های فیلترینگ یک کلمه جنسی در آن می‌یابند. در این مثال افزودن یک خط فاصله بین دو کلمه “this” و “extra” به صورت “this-extra” می‌تواند مشکل را حل کند. حساسیت‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است. برای مثال در کشور ما ایران به کلماتی که جنبه جنسی و یا سیاسی داشته باشد، حساس هستند و اجازه فعالیت به این نوع دامنه‌ها داده نمی‌شود. بنابراین در انتخاب نام، به حساسیت‌های فرهنگی و سیاسی کشور خود توجه کنید و از انتخاب نام‌هایی که ممکن است در آینده برای شما مشکل ایجاد کنند، خودداری کنید.

انتخاب نام مخفف دامنه

انتخاب پسوند (دامنه سطح بالا TLD)

پس از انتخاب نام دامنه که با عنوان سازمان و یا کسب و کار شما انتخاب می‌شود، باید یک پسوند نیز برای آن انتخاب کنید که معرف نوع فعالیت وب‌سایت است و در اصطلاح فنی به آن “domain at the highest level of the DNS hierarchy” گفته می‌شود. این بخش بالاترین سطح دامنه در سلسله‌مراتب سامانه نام دامنه را شامل می‌شود. پسوندهای مختلفی برای ثبت دامنه وجود دارد که هر کدام کاربرد و معنای خاصی دارند؛ از این رو این پسوندها از نظر کاربرد به دو نوع سطح بالا عمومی و سطح بالای کشوری گروه‌بندی می‌شوند و در همین گروه‌بندی‌ها نیز جزئیات بیشتری وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

دامنه‌های عمومی (Generic Top Level Domains – gTLD)

انتخاب پسوند مناسب، می‌تواند به برندسازی، سئو و جذب مخاطبان مرتبط کمک کند. در ادامه، به معرفی برخی از رایج‌ترین پسوندها و کاربردهای آنها می‌پردازیم:

  • com : مخفف “commerce” به معنای “تجاری” و مناسب برای شرکت‌ها، کارخانه‌های تولیدی و موسسات شخصی.
  • org : مخفف “organization” به معنای “سازمان” و مناسب برای سازمان‌ها، مخصوصاً سازمان‌های غیر انتفاعی و مردمی.
  • net : مخفف “network” به معنای “شبکه” و مناسب برای شرکت‌های خدمات شبکه‌های اینترنتی.
  • gov : مخفف “government” به معنای “دولتی” و فقط با اجازه نامه دولتی قابل استفاده برای ادارات دولتی.
  • tv : مربوط به کشور تووالو است اما رسانه‌های تلوزیونی هم از آن استفاده می‌کنند.
  • online : مناسب برای سرویس‌های اینترنتی، گیم استریم‌ها و خدمات آنلاین مستمر.
  • store : مناسب برای فروشگاه‌های فیزیکی.
  • tech : مناسب برای شرکت‌های استارتاپ و توسعه فناوری و مورد استفاده مجله‌ها و وبلاگ‌های مربوط به اخبار فناوری.
  • exchange : مناسب برای صرافی‌های آنلاین.
  • news : مناسب برای وب‌سایت‌های خبری.
  • art : مناسب برای سایت‌های هنری.
  • info : مناسب برای سایت‌های اطلاع‌رسانی.

در سایت ویکیپدیا می‌توانید لیست کامل کاربرد ها برای پسوند های مختلف را ببینید.

دامنه‌های با کد کشوری (Country Code Top Level Domains – ccTLD)

پسوندها، علاوه بر کاربردهای مختلف، می‌توانند نشان‌دهنده مکان استقرار کسب و کار یا ارتباط آن با یک کشور خاص باشند. در ادامه، به معرفی برخی از رایج‌ترین پسوندهای مربوط به مکان می‌پردازیم:

  • ir : مربوط به ایران و مناسب برای وب‌سایت‌های ایرانی یا مرتبط با ایران.
  • us : مربوط به ایالات متحده آمریکا.
  • af : مربوط به افغانستان.
  • co.uk : مربوط به بریتانیای کبیر (انگلستان).
  • fr : مربوط به فرانسه.
  • de : مربوط به آلمان.
  • it : مربوط به ایتالیا.
  • ua : مربوط به اوکراین.
  • ru : مربوط به روسیه.
  • cn : مربوط به چین.

در سایت ویکیپدیا می‌توانید لیست کامل پسوند ها را برای کشور های مختلف ببینید.

مدت زمان ثبت دامنه

دامنه‌ها به صورت ۱ یا ۵ ساله ثبت می‌شوند. در واقع، سازمان ICANN دامنه را به شما اجاره می‌دهد. حتی شرکت‌های بزرگی مثل گوگل هم باید قبل از انقضای دامنه، آن را تمدید کنند. برای مثال شخصی در استرالیا به طور اتفاقی دامنه گوگل استرالیا را ثبت کرده بود و گوگل برای پس گرفتن آن، مجبور به پرداخت مبلغی هنگفتی به این شخص شد زیرا این شخص قانوناً مالکیت اجاره دامنه را زودتر از گوگل ثبت کرده بود. بنابراین مراقب تمدید دامنه در موعد مقرر باشید. در صورت اطمینان از ادامه فعالیت کسب و کارتان، ثبت ۵ ساله را انتخاب کنید.

مزایای ثبت ۵ ساله:

  • صرفه جویی در هزینه (به دلیل پرداخت یکجا معمولاً شامل تخفیف هم می‌شود).
  • جلوگیری از مشکلات مربوط به فراموشی تمدید.
  • حفظ مالکیت بلند مدت.

ثبت دامنه

مالکیت دامنه

مالکیت دامنه باید به نام صاحب وب‌سایت باشد. ثبت دامنه به نام طراح وب‌سایت، غیرحرفه‌ای است و خطرات بزرگی را برای کسب و کار آنلاین ایجاد می‌کند که از جمله این خطرات می‌توان به مواردی همچون ایجاد اهرم فشار برای دریافت پول بیشتر توسط طراحان غیرحرفه‌ای، عدم صدور مجوزهای لازم (مانند نماد اعتماد) و مشکل در به‌روزرسانی و انتقال اشاره کرد.
راه حل جلوگیری از این مشکلات، این است که در همان ابتدای کار، مالکیت وب‌سایت و دامنه به نام مالک اصلی وب‌سایت در قرارداد قید شود. این کار باعث می‌شود تا کنترل کامل بر وب‌سایت خود داشته باشید و بتوانید مجوزهای لازم را برای فعالیت وب‌سایت خود تهیه کنید. همچنین با ثبت مالکیت دامنه به نام مالک اصلی وب‌سایت، به طراح و برنامه نویسان وابستگی نخواهید داشت و در صورتی که نخواهید همکاری خود را با آنها ادامه دهید، به مشکل بر نخواهید خورد.

یکی از راه‌های اطمینان از مالکیت ثبت دامنه، استفاده از خدمات واسطه معتبر مانند شرکت آذرآنلاین است. آذرآنلاین یک شرکت واسط مورد اعتماد است که با حدود ۱۵ سال سابقه فعالیت، گزینه بسیار مناسبی برای ثبت دامنه با مالکیت صددرصد است.

جلوگیری از کلاهبرداری با نام دامنه مشابه

در ایران و برخی کشورهای مشابه، گاهی شاهد رقابت‌های تقلبی هستیم. سودجویان، محصولات تقلبی را با نام و برند شرکت‌های معتبر به بازار عرضه می‌کنند و این موضوع در مورد نام دامنه نیز صدق می‌کند. برای مثال فرض کنید شما دامنه خود را با نام تجاری خود “example.ir” ثبت می‌کنید. سپس یک گروه کلاه بردار دامنه‌ای با نام برند شما با پسوند “example.com” ثبت می‌کنند و محصولات تقلبی را با نام برند شما به فروش میرسانند. از آنجا که بین کاربران ایرانی دو پسوند ir و com هر دو معتبر هستند و کاربران به آن توجه زیادی می‌کنند، بهتر است هر دو پسوند ir و com را با نام برند خود ثبت کنید تا در آینده دچار مشکلاتی از این دست نشوید. ممکن است ثبت هر دو پسوند کمی شامل هزینه شود، اما مالکیت هر دوی آنها می‌تواند هویت برند شما را حفظ کند.

در کشورهای صنعتی، به دلیل آگاهی بیشتر مشتریان و قوانین سختگیرانه‌تر، این مشکل کمتر رایج است و در صورت بروز چنین مشکلی، شرکت‌های متضرر می‌توانند از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند. اما متأسفانه در ایران به دلیل خلع‌های قانونی مانند عدم حمایت از کپی رایت، تحریم‌ها و دشواری در پیگیری بین‌المللی نمی‌توان به راحتی این نوع کلاه برداری‌ها و کپی از نام برند را پیگیری کرد. بنابراین همنام بودن نام دامنه در دو پسوند متفاوت، می‌تواند به اعتبار و برند شرکت آسیب بزند.

چگونه دامنه بخریم؟

انتخاب نام مناسب برای دامنه، گامی مهم در برندسازی و هویت آنلاین شما محسوب می‌شود. اما این فرآیند به دلیل عدم دسترسی همیشگی به نام دلخواه، چالش برانگیز است. بنابراین برای انتخاب نامی منحصر به فرد و جذاب، خلاقیت خود را به کار بگیرید. برای انتخاب نامی ایده‌آل، لازم است تا دو مراحل بسیار مهم “طوفان فکری” و “وضعیت مالکیت و ثبت دامنه” را دنبال کنید. همچنین برای خرید دامنه ارزان و با قیمت مناسب، آذرآنلاین می‌تواند گزینه‌های بسیار خوبی را در اختیار شما قرار دهد. در ادامه راهنمای گام به گام کامل خرید و ثبت دامنه را بررسی می‌کنیم:

طوفان فکری

  • در فضایی آرام، بدون استفاده از کامپیوتر یا گوشی، نام‌های مختلف را لیست کنید.
  • از اعضای شرکت یا موسسه خود برای brainstorming یا طوفان فکری کمک بگیرید.
  • به دنبال نامی کوتاه، به یاد ماندنی، مرتبط با برند و فعالیت خود باشید.
  • از ابزارهای آنلاین مانند فرهنگ لغت برای یافتن مترادف‌ها و کلمات مرتبط استفاده کنید.
  • از ترکیب کلمات مختلف برای ایجاد نامی جدید استفاده کنید.
  • در آخر استفاده از نام‌های مرتبط با تاریخ، مکان یا شخصیت‌های خاص نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

وضعیت مالکیت دامنه

  • برای بررسی وضعیت مالکیت دامنه انتخابی خود یا به عبارت دیگر “جستجوی دامنه‌های آزاد”، به آدرس azaronline.com/whois مراجعه کنید.
  • نام و پسوند مورد نظر خود را در فیلدهای مربوطه وارد کنید.
  • بر روی دکمه “بررسی دامنه” کلیک کنید.
  • در صورت قابل ثبت بودن، عبارت “قابل ثبت” با رنگ سبز نمایش داده می‌شود.
  • برای ثبت، دکمه “افزودن به سبد خرید” را کلیک کنید.
  • در صورت تمایل به ثبت هر دو پسوند .ir و .com، از آزاد بودن آنها مطمئن شوید.

نکات مهم برای انتخاب نام دامنه

  • در استفاده از عدد و کاراکتر، اعتدال را رعایت کنید.
  • وضوح و خوانایی را فدای کوتاهی آن نکنید.
  • از خط فاصله فقط برای جدا کردن کلمات نامناسب استفاده کنید.
  • علاوه بر موارد ذکر شده، قوانین مربوط به ثبت دامنه در کشور خود را نیز بررسی کنید.
  • همیشه تاریخ انقضای دامنه خود را به خاطر داشته باشید و قبل از انقضای کامل، آن را تمدید کنید.
  • همیشه قبل از شروع کار با طراح وب‌سایت، در مورد مالکیت دامنه به توافق کامل برسید و آن را در قرارداد قید کنید.

ساختار آدرس اینترنتی

یک آدرس اینترنتی علاوه بر نام و پسوند، شامل بخش‌های دیگری نیز هست که بهتر است با آنها نیز آشنا شوید.

  • پروتکل انتقال داده‌ها: یکی از موارد مهم در ثبت دامنه، امنیت آن به واسطه پروتکل SSL است که با عبارت “https” مشخص می‌شود. این بخش که همیشه در ابتدای آدرس به چشم می‌خورد، با یک کلید از گواهینامه امنیتی SSL داده‌ها را میان سرور و کامپیوتر کاربر کد گذاری می‌کند تا هکرها نتوانند داده‌ها را میان راه در شبکه سرقت کنند. به حمله هکرها در میان راه، حمله مرد میانی (Middle Man Attack) گفته می‌شود.
  • زیر دامنه: این بخش به یک مسیر از دایرکتوری وب‌سایت، اختصاص داده می‌شود و با افزودن آن به ابتدای دامنه، می‌توان مسیرهای مشخص شده را اجرا کرد. زیر دامنه در کنترل‌پنل هاست قابل تنظیم است و می‌توان هر نوع عبارت و مسیری را برای این بخش مشخص کرد.
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]