این محصول ایران خودرو بختش بسته شد
این محصول ایران خودرو بختش بسته شد

اکو ایران : بررسی اطلاعات منتشر شده در سایت کدال نشان می دهد تولید و فروش گروه سمند در سال گذشته با افت همراه بوده است این در حالیست که ایران خودرویی ها برنامه های مختلفی برای تولید این محصول خود تدارک دیده بودند.

به گزارش اکو ایران، تولید گروه سمند در سال ۱۴۰۲ به نسبت مدت مشابه در سال گذشته با افت حدود ۱۲ درصدی روبرو شد. ایران خودرویی ها طی سال ۱۴۰۲ در مجموع حول و حوش ۶۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع سمند را در خطوط تولید خود نهایی کردند. بررسی آمارهای تولید این خودروساز در سال ۱۴۰۱ گویای این نکته است که آبی های جاده مخصوص در سال ۱۴۰۱ توانسته بودند تا بیش از ۷۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع سمند را در خطوط تولید خود نهایی کنند.

بنابراین شاهد هستیم که تولید گروه سمند در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال پیش از آن به لحاظ تیراژ افتی حدود هشت هزار و ۵۰۰ دستگاهی را به خود دیده است.

فروش گروه سمند نیز در بازه زمانی مورد بررسی با اقت همراه بوده است. خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در سال ۱۴۰۲ در مجموع حدود ۶۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع سمند را برای متقضیان فاکتور کرد. اطلاعات مربوط به فروش اعضای حاضر در گروه سمند نشان می دهد این خودروساز در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۲ هزار دستگاه سمند را روانه بازار کرد. بنابراین شاهد هستیم که فروش سمند نیز در بازه زمانی مورد بررسی افت بیش از ۱۵ درصدی را در کارنامه ثبت کرده است.

کاهش تیراژ تولید و فروش گروه سمند در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال پیش از آن در حالی اتفاق افتاده است که شاهد بودیم ایران خودرویی ها قصد داشتند با کنار گذاشتن پژو پارس، سورن پلاس با موتور XU7P را به عنوان خودروی جایگزین محصول محبوب خود روانه بازار کنند. این اتفاق می توانست نمودار تولید فروش گروه سمند را صعودی کند.

اما با تغییرات برنامه ایران خودرو و تداوم تولید پژو پارس به نظر می رسد که به نوعی بخت گروه سمند بسته شد. منتفی شدن جایگزینی سورن پلاس به جای پژو پارس روی تیراژ تولید و فروش خانواده سمند در سال جاری تاثیر گذار خواهد بود و ایران خودرویی ها برنامه های خود برای افزایش تیراژ تولید و به دنبال آن تیراژ فروش گروه سمند را در سال جاری دنبال نمی کنند.

هنوز مشخص نیست آبی های جاده مخصوص در سال جاری چه تیراژی را برای تولید گره سمند هدف گذاری کرده اند اما اگر روند تولید در سال جاری همانند سال گذشته با افت همراه باشد این اتفاق می تواند روی قیمت بازاری محصولات حاضر در سبد محصولاتی گروه سمند تاثیر منفی گذاشته و فیتیله قیمت بازاری انواع سمند را بالا بکشد.   

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]