۴ بانک کشور در سال گذشته هیچ تسهیلاتی به بخش تعاون ندادند
۴ بانک کشور در سال گذشته هیچ تسهیلاتی به بخش تعاون ندادند

معاون تعاون وزیر کار با اشاره تکلیف بانک‌ها به اینکه باید ۲۵ درصد تسهیلات خود را به بخش تعاون اختصاص دهند گفت:۴ بانک در سال گذشته هیچ‌گونه تسهیلات به بخش تعاون اختصاص ندادند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهدی مسکنی، معاون تعاون وزیر کار در مراسم چهاردهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه تعاون، درباره حساب های پیشرف و عدالت در استان ها و منابع بانکی تعاون گفت: در هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی اشتغال، رئیس جمهور تأکید کرد که ۲۵ درصد از تسهیلات بانک‌های کل کشور به بخش تعاون اختصاص پیدا کند.

مسکنی ادامه داد: سال گذشته هم چنین تکلیفی برای بانک‌ها در نظر گرفته شده بود، اما از ۲۸ بانک کشور، ۴ بانک هیچ گونه تسهیلاتی به بخش تعاون ندادند و ۲۴ بانک دیگر در مجموع ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تعاونی از محل منابع داخلی خود و تسهیلات تکلیفی پرداخت کردند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲ در تبصره ۱۸ قرار است حساب‌های پیشرفت و عدالت استانی صورت گیرد که در حال حاضر در مرحله برش استانی و تخصیص منابع هستیم که به استان‌ها ابلاغ شده و قرار است ۲۵ درصد از منابع بانک‌ها به بخش تعاون اختصاص پیدا کند و در مرداد ماه گزارشی از مجموعه تسهیلاتی که در قالب تبصره ۱۸ به استان‌ها واگذار شده، اعلام خواهد شد.

مسکنی با اشاره اینکه سرمایه بانک توسعه تعاون از ۲٫۸ هزار میلیارد تومان به ۶٫۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است گفت: در مقابل سرمایه بانک ملی‌ که ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است، هنوز رقم ناچیزی است و این اعداد معنادار است و ما چگونه می‌توانیم سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محقق کنیم.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته پرداخت تسهیلات به بخش تعاون به اندازه ۱۰ سال قبل بوده است بیان‌ کرد: این در شرایطی است که یک بانک توسعه‌ای در بخش تعاون با ابزارهای بخش تجاری اداره می‌شود و حتی رتبه‌بندی بانک برای تسهیلات نیز بر اساس معیارهای تجاری انجام می‌شود.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: برخی از شعب بانک توسعه تعاون به شکل عادلانه در کشور توزیع نشده، به‌گونه‌ای که در استان کرمان ۲۲ شعبه وجود دارد که ۳ شعبه آن برای جنوب استان وجود دارد، درحالی‌که شرکت‌های تعاونی بیشتری در این منطقه وجود دارد.

مسکنی افزود: جهاد سازندگی از زمانی که تبدیل به وزارتخانه شد از بین رفت و ربطی به ادغام آن با وزارت کشاورزی ندارد و ما باید بخش تعاون را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با روحیه جهادی توسعه دهیم. 

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]