سیل سیستان به هزار روستا آسیب زد؛سرعت امداد رسانی مناسب نبود
سیل سیستان به هزار روستا آسیب زد؛سرعت امداد رسانی مناسب نبود

اکوایران: نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: سیل به ۱۶ شهرستان، ۱۰۰۰ روستا و ۴۰۰ هزار نفر در جنوب سیستان و بلوچستان آسیب زده است.

شهرام دبیری در نطق پیش از دستور خود در بیست و ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها از ضرورت برنامه ریزی برای دو سال باقیمانده از دوره ششم شورای عالی استان‌ها سخن گفت و افزود: باید تلاش کنیم تا در دو سال باقیمانده با برنامه ریزی صحیح کارها را ادامه دهیم. قرار بر این شده تا مرکز آموزش و پژوهش شورای عالی استان‌ها با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس   برنامه‌ای دو ساله تدوین کند تا چشم انداز این مدت را ترسیم و در نهایت به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی استان‌ها موضوع مدیریت یکپارچه شهری را باید در اولویت بگذارند و بر روی این مسئله مطالعه کنند تا نهایتا به یاری خداوند بتوانیم در مجلس دوازدهم این موضوع را در اولویت قرار دهیم و با تصویب مدیریت یکپارچه شهری شاهد باشیم که شهرداری‌ها و شوراها جایگاه واقعی خود را در مدیریت کشور پیدا کنند.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز پژوهش‌های مجلس در بیست و ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها خبر داد و افزود: با حضور بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در این جلسه شورا تفاهم‌نامه‌ای با این مرکز منعقد خواهد شد که امیدواریم بتوانیم از این طریق از ظرفیت‌های خوب این مرکز به ویژه در حوزه‌های تخصصی آموزش و پژوهش بهره بگیریم. قطعا این تفاهم‌نامه شروع همکاری‌هاست که موجب تقویت توان علمی، پژوهشی و مدیریتی شوراهای شهر و روستا خواهد شد.

 در این اجلاس  ساریخانی؛نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌هابه بیان مشکلات استان فارس پرداخت و گفت: مشکلات اقتصادی، معیشتی و اجتماعی که امروز در استان فارس وجود دارد، باعث مسائل زیادی از جمله بیکاری، ناامیدی و بی‌انگیزگی و نشانه گرفتن امنیت سرمایه‌گذاری شده و این مسئله بیش از آنکه دغدغه مدیران و مسئولین استان باشد، دغدغه مردم و بخش خصوصی است. 

وی اظهارکرد: یکی از مشکلات مهم استان خشکسالی‌های اخیر که علاوه بر ایجاد مشکل برای تامین آب شرب،  اقتصاد استان را در بخش صنعت و کشاورزی نیز با بحران جدی روبرو کرده است. سازگاری با کم آبی و پیگیری حل مشکل بحران آب در فارس باید یکی از ضروریات جدی مسئولان استان باشد.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها، تاکید کرد: از دیگر مواردی که در استان فارس وجود دارد خام فروشی و کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات معدنی و کشاورزی است. خام فروشی یکی از مباحث جدی در عقب ماندگی بخش تولید و اقتصاد استان است. فرآوری محصولات معدنی و کشاورزی می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال، بیشتر باعث ارتقای سطح سرمایه‌گذاری در استان شود و همین امر موجب کمک به رونق اقتصاد مردم خواهد شد.  بنابراین باید فرآوری محصولات در داخل استان به دستور کار اضافه شود و با نگاه تخصصی و علمی مورد سنجش و پایش قرار گیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه کم‌کاری و کم لطفی بعضی از مدیران و مسئولان عامل عقب افتادگی استان در زمینه‌های عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده است. عدم استفاده درست از منابع و مدیران و نیروهای بومی و متخصص و متعهد که با زیر و بم مشکلات و مزیت‌های منطقه آشنا هستند از دیگر مشکلات استان فارس است.

وی تاکید کرد: استان فارس سرشار از ظرفیت و ثروت است و شایسته است مردم در دستیابی به سهمشان از این ثروت و منابع در اولویت باشد و پسندیده نیست استان فارس درگیر مسائلی باشد که مردمش، گرفتار مشکلات اجتماعی، اقتصادی و معیشتی، حتی در خرید اقلام ضروری باشند. امیدوارم مسائل و مشکلات کشور و به ویژه فارس با هماهنگی، همکاری، تعامل و همراهی زیر مجموعه‌های قوه مجریه ، مقننه، قضائیه و شورای عالی استان‌ها حل و یا از حجم مشکلات کاسته شود. بی‌شک آنچه باعث سرافرازی و سربلندی می‌شود خرسندی مخلوق و خوشنودی خالق است.

  فاروق اعظمی ؛نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها هم در نطق پیش از دستور خود با اشاره به سیل اخیر جنوب سیستان و بلوچستان گفت: سیل خسارت زیادی در جنوب استان سیستان و بلوچستان به جا گذاشت. این سیل از ۲۶ شهرستان، ۱۶ شهرستان استان را درگیر آب گرفتگی کرد که در این میان جمعیتی حدود ۴۰۰ هزار نفر و بیش از ۱۰۰۰ روستا آسیب دیده‌اند.

اعظمی افزود: همچنین ۲۰ هزار کیلومتر راه و بیش از ۲۰۰ دستگاه پل آسیب دیدند و ۲۵ محور اصلی و فرعی مسدود شدند. در حوزه کشاورزی نیز بیش از ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی آبی، ۱۹۰۰ هکتار اراضی باغی، ۲۰۰ واحد گلخانه، ۳۰۰ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۲۷۰ حلقه چاه، ۱۰۰ کیلومتر راه بین مزارع و ۸۰ بند و سازه آبخیزداری خسارت دیده‌اند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: همچنین سیل به بیش از ۱۵۰ تیر برق و ۱۷ ترانس برق آسیب زده و بیش از ۱۰ کیلومتر از شبکه فشار متوسط و ضعیف را تخریب کرده است.حوزه تأسیسات آبی نیز در این سیل خسارت دیده است و بیش از ۵۰ حلقه چاه تخریب شده است.

اعظمی تاکید کرد: متاسفانه سیل در زمان اولیه چندان مورد توجه قرار نگرفت و امدادرسانی سرعت مناسب را نداشت. اما سپس سرعت امدادرسانی افزایش یافته است. مردم سیل زده نیازمند کمک و یاری هستند و اولویت‌های مورد نیاز برای بازگشت مردم به حالت عادی در سه بخش اصلی خلاصه می‌شود.

سخنگوی شورای عالی استان‌ها ادامه داد: بازسازی زیرساخت‌های جاده‌ای و تکمیل طرح هادی روستای، اعطای کمک‌های بلاعوض دولت برای بازسازی منازل مسکونی و توجه به معیشت مردم در آستانه ماه مبارک رمضان از اولویت‌های مورد نیاز مردم است. از این رو از مردم و دولت درخواست داریم در سریعترین زمان ممکن این کمک رسانی ها انجام شود.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]