تانکر آب دست دوم و مخزن ارزان قیمت
تانکر آب دست دوم و مخزن ارزان قیمت

آب، مخزن ذخیره آب و حتی مسیر انتقال آن، بسیار حیاتی و مهم است به نحوی که غیربهداشتی بودن و یا حتی آلودگی آن می تواند سلامت شما و خانوادتان را به خطر بیندازد!

آب، مخزن ذخیره آب و حتی مسیر انتقال آن، بسیار حیاتی و مهم است به نحوی که غیربهداشتی بودن و یا حتی آلودگی آن می تواند سلامت شما و خانوادتان را به خطر بیندازد! پس بهتر است، هنگام خرید مخزن آب فقط به این نکته بسیار مهم توجه کنید که شما یک بار مخزن آب برای ساختمان خرید می‌کنید و نیاز شما برای سال‌های زیادی به مخزن آب برطرف می‌شود و نباید سلامتی خودتان و خانوادتان را به بهای مبلغ کمتر به خطر بیندازید!!

بسیاری از افراد هنگامی که اقدام به خرید مخزن آب می‌کنند، فریب قیمت ارزان مخزن‌های دست دوم را می‌خورند و صرفا، ترجیح می‌دهند به بهای قیمت ارزان‌تر، به جای خرید تانکر آب جدید و نو، از مخازن دست دوم و کارکرده استفاده کنند. در ادامه، به طور کامل‌تر توضیح داده می‌شود که چرا نباید از مخزن دست دوم یا ارزان قیمت متفرقه، برای ذخیره‌ و تامین آب آشامیدنی که مستقیما می‌تواند در سلامتی ما موثر باشد، استفاده کرد.

مخزن دست دوم شاید ارزان‌تر از مخزن نو باشد، ولی هیچ مشخص نیست که قبلا برای ذخیره چه نوع مایعاتی، مورد استفاده قرار گرفته است! مثلا: اگر قبلا مایعات صنعتی و شیمیایی در تانکر ذخیره شده، یا آبی که درون مخزن ذخیره شده شرایط بهداشتی مناسبی نداشته، حتی با ضدعفونی و شستشوی مخزن هم بهداشت و کیفیت آن تامین نخواهد شد!

بسته‌بندی و پلمپ مخزن دست دوم

هیچ کدام از مخازن کارکرده و دست دوم پلمپ نیست، یعنی چون قبلا مورد استفاده قرار گرفته، فاقد هر نوع بسته بندی است و حتی اتصالات و درب مخزن نیز تازه و نو نیست! برعکس مخازن نو و دست اول که دارای بسته بندی بهداشتی و پلمپ هستند، بدون دخالت دست؛ تولید و بسته بندی می‌شوند. به همین دلیل می‌توان از بهداشتی بودن و سالم بودن مخزن مطمئن بود.

تانکر آب دست دوم و مخزن ارزان قیمت

تانکر آب دست دوم و مخزن ارزان قیمت

اتصالات مخزن دست دوم

مخزن دست دوم و کارکرده، فاقد اتصالات نو است و مشخص نیست این اتصالات قبلا برای چه نوع تانکری مورد استفاده قرار گرفته و حتی مشخص نیست آیا این اتصالات روی منبع، کیفیت لازم رو برای ذخیره آب در بلند مدت را دارد یا خیر؟! چرا که یکی از مسائلی که در زمان نصب و نگهداری مخازن به وجود بیاید، آب‌بند بودن و عدم نشت مخزن یا اتصالات آن است، چون اگر به هر دلیل؛ اتصالات مخزن کیفیت لازم را نداشته باشد، می تواند در ادامه برای مشتریان مشکلات زیادی به وجود بیاورد.

تانکر آب دست دوم و مخزن ارزان قیمت

تانکر آب دست دوم و مخزن ارزان قیمت

چرا نباید فقط قیمت ارزان را ملاک خرید منبع آب قرار داد؟

البته که یکی از معیارها و دلایل انتخاب محصول قیمت مناسب است، اما فراموش نکنید از قدیم گفتن؛

هیچ ارزانی بی حکمت نیست!

بعد از بررسی‌های میدانی که در مورد مخازن ارزان قیمت موجود در بازار انجام دادیم، متاسفانه متوجه کیفیت بسیار پایین این تانکرها، چه از بابت مواد اولیه و چه از بابت فرآیند تولید ضعیف شدیم. خوب است بدانید؛ گاهی ارزان بودنِ قیمت منبع آب موجود در بازار، صرفا به دلیل استفاده از مواد بازیافتی و حتی درجه دوم است که باعث کاهش چشمگیر قیمت آن می‌شود. این موضوع، مستقیما باعث افت کیفیت مخزن در کوتاه مدت می‌شود. به نحوی که دفرمه شدن و باد کردن این تانکرها هنگام آبگیری! و یا حتی ترک و شکستگی پایه‌های منبع در حین استفاده؛ اتفاقی کاملا متداول در نظر گرفته می‌شود!

افزودنی‌های مخزن

مورد چهارم استفاده از افزودنی‌های ارزان (additives) و بی کیفیت است که باعث کاهش چشمگیر قیمت محصول می‌شود.

  • مثلا به قیمت امروز ۲۲ مهر ۱۴۰۳ قیمت یک کیلوگرم پلی اتیلن مخصوص تولید مخزن آب یعنی ۳۸۴۰ HDPE برابر است با ۵۱,۰۰۰ تومان
  • ولی یک کیلوگرم کربنات کلسیوم (مواد ارزانی که برای کاهش قیمت مخازن متفرقه استفاده می‌شود) برابر است با ۱۰,۰۰۰ تومان!

مشتریان فهیم باید بدانند که افزودنی‌های ارزان قیمت، شاید قیمت محصول تولیدی را به طور چشمگیری کاهش دهد، ولی باعث افت محسوس کیفیت و مقاومت مخزن می‌شود به نحوی که در همان سال ابتدایی، مخازن ارزان قیمت دچار آسیب و خسارت خواهد شد!

تانکر آب دست دوم و مخزن ارزان قیمت

تانکر آب دست دوم و مخزن ارزان قیمت

اما سوال اینجاست…

آیا کیفیت ضعیف این مخازن ارزان قیمت، با چشم و به صورت ظاهری قابل تشخیص است؟

  • متاسفانه خیر!

هیچ خریداری بدون اطلاع از این موارد، متوجه شاخص‌های ارزیابی کیفیت مخزن، مثل: وزن استاندارد مخزن، ضخامت، فرآیند تولید صحیح و مواد اولیه بکار رفته در آن نمی‌شود. بی‌توجهی به این نکات، امکان سوء استفاده فروشندگان را فراهم می‌کند که بدون توجه به سلامت مردم و تعهدات فروش، صرفا به دنبال کسب سود از فروش اینگونه مخازن آب ارزان قیمت یا دست دوم هستند.

توجه به اعتبار برند و شرکت تولید کننده

مورد بعدی توجه به اعتبار و قدمت شرکت تولید کننده مخزن است، چرا که وقتی شما از نماینده رسمی یک شرکت معتبر خرید می‌کنید؛ خدماتی مانند: مشاوره، خدمات فروش، گارانتی و خدمات پس از فروش دریافت می‌کنید. در حالی که فروشندگان متفرقه مخازن ارزان قیمت، هیچ کدام از این خدمات را یا اصلا ارائه نمی‌دهند یا آن طور که شایسته شما مشتریان عزیز باشد، ارائه نمی‌کنند.

تولید غیر استاندارد

معمولا مخازن ارزان قیمت در کارگاه‌های غیر رسمی و واحدهای تولیدی‌ کوچک و حاشیه‌ی شهر، تولید و به فروش می‌رسد و این باعث می‌شود تا فرآیند تولید استاندارد و دقیقی نداشته باشد. اگر فرآیند تولید در بحث مواد ریزی مخازن وجود نداشته باشد یا به درستی انجام نشود، ممکن است از یک نقطه به داخل تانکر، نور وارد شود و نور خورشید باعث جلبک زدن و ایجاد باکتری درون آب ذخیره شده در منبع خواهد شد.

تانکر آب دست دوم و مخزن ارزان قیمت

تانکر آب دست دوم و مخزن ارزان قیمت

گارانتی و خدمات پس از فروش

و در آخر، بحث بسیار مهم تعهدات فروشنده به گارانتی و خدمات پس از فروش مخزن است. مخازن دست دوم فاقد خدمات و گارانتی هستند و در صورتی که دچار مشکل شوند، هیچگونه پاسخگویی از سمت شرکت تولیدکننده به شما داده نمی‌شود. شرکت‌های تولید کننده مخازن آب، همراه هر محصول یک برگ گارانتی که اطلاعات کامل محصول بر روی آن درج شده، تحویل مشتریان می‌دهند که قابل پیگیری است. این برگه در شرکت تهران پلیمر یارا شامل ۱۰ سال گارانتی و ۱۵ سال خدمات پس از فروش واقعی در سراسر کشور است.

مخزن پلی اتیلن امروزه بهترین جنس مخزن آب برای ذخیره‌سازی انواع مایعات به خصوص آب شرب به حساب می‌آید و دلیل آن مزایای مختلفی است که نسبت به سایر انواع مخازن در بازار دارد. اما توجه به اصالت این محصول و تجهیزات جانبی و همینطور خدمات پس از فروش بسیار اهمیت دارد. بعضا مشاهده شده که، بازارِ تانکرهای دست دوم در شهرهای مختلف توسط فروشندگان مختلف به وجود آمده است.

تهران پلیمر یارا یک شرکت تولید کننده تانکرهای پلی اتیلن در ایران است که با سابقه چندین ساله توانسته به یکی از بهترین برندهای تولید منبع آب تبدیل شود. توصیه ما به شما عزیزان این است که به هیچ عنوان اقدام به خرید منبع آب دست دوم نکنید و با عواقب آن آشنا باشید. اهمیت این محصول، برای ذخیره مصرف روزمره آب شرب بسیار بالاست و به طور مستقیم به زندگی و سلامت شما برمی‌گردد. بنابراین در زمان تهیه تانکر آب، توجه و دقت لازم را داشته باشید.

سخن پایانی

همانطور که توضیح داده شد، اگرچه شما با خرید مخزن آب ارزان قیمت، صرفه جویی موقت در هزینه‌های خود ایجاد می‌کنید، ولی با توجه به ارتباط مستقیم مخزن آب با سلامتی شما و خانواده شما، توجه به کیفیت و برند مخزن بیش از پیش اهمیت دارد. به یاد داشته باشید موقع خرید مخزن آب به این موارد توجه کنید: اعتبار و قدمت شرکت تولیدکننده، کیفیت محصول،درج علائم استاندارد و بهداشتی به صورت حک شده بر روی مخزن، کیفیت بسته‌بندی، خرید از نمایندگی‌های معتبر و رسمی و در نهایت دریافت برگ گارانتی معتبر و کتبی.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]