ارز چندنرخی اقتصاد را دچار چالش می‌کند
ارز چندنرخی اقتصاد را دچار چالش می‌کند

زنجان- رنگ رونا ،رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: ارز چندنرخی اقتصاد را دچار چالش می‌کند و به ضرر صادرکننده و دولت است.

مهدی رنگ‌رونا در گفت‌وگو با خبرنگار بازار،گفت: با عرضه ارز توسط صادرکنندگان به دولت با نرخ پایین‌تر، یک شکاف به وجود می‌آورد یعنی صادرکننده کالا را به نرخ نیمایی می‌فروشد و محاسبات بر اساس دلار مثلا ۴۰ هزار تومان است اما در بازار آزاد نرخ ۶۰ هزار تومان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عرضه کننده ارز در کشور دولت است و صادرکننده هم در آن نقش دارد، ابراز کرد: دولت صادرکننده را تحت فشار قرار داده که ارز را با نرخ دستوری به واردکننده عرضه کند و در این بین واردکننده کالا را با نرخ پایین‌تر تهیه می‌کند ولی در عمل بر اساس نرخ آزاد آن را می‌فروشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه افزایش نرخ ارز سودآوری برای صادرکننده ندارد، عنوان کرد: ارائه ارز به قیمت نیما توسط صادرکننده بر اساس نظام عرضه و تقاضا نیست و نرخ دستوری است و این شکاف سود هنگفتی را برای واردکننده فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که نرخ ارز دستوری است، چالش‌های ارزی را در کشور خواهیم داشت و بهترین پیشنهاد این است که ارز تک نرخی شود؛ چراکه هیچ دلیلی وجود ندارد تا نرخ‌های مختلف نیما، مبادله، بازار آزاد، سلیمانیه و سایر موارد داشته باشیم.

رنگ‌رونا ادامه داد: وجود ارز چندنرخی اقتصاد را دچار چالش می‌کند و وجود چند نرخ ارز برای یک کشور بی‌معنی است و باید برای تعیین نرخ ارز به یک اجماع برسیم و عرضه ارز با نرخ پایین‌تر بازی دو سر باخت برای صادرکننده و دولت است.

وی خاطرنشان کرد: با تک نرخی شدن ارز علاوه بر شفافیت مالی و اقتصادی، قیمت تمام شده کالا، هم در بخش واردات و هم در بخش صادرات به سمت نرخی که بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، حرکت می‌کند و شکاف موجود از بین می‌رود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]