تامین بنزین در تابستان | وزیر خیال مردم را راحت کرد!
تامین بنزین در تابستان | وزیر خیال مردم را راحت کرد!

وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت اشاره کردکه مردم نگران تامین بنزین در فصل تابستان نباشند.

جواد اوجی امروز درحاشیه جلسه هیات دولت درباره بهره برداری از سکوی ۱۳ پارس جنوبی و همچنین تامین بنزین در تابستان صحبت کرد. 

وزیر نفت از افتتاح و بهره‌برداری از سکوی ۱۳ آلفای پارس جنوبی و آغاز عملیات فاز دوم میدان نفتی مشترک یادآوران خبر داد.

جواد اوجی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سکوی ۱۳ آلفای پارس جنوبی در دولت قبل در برخورد یک کشتی تجاری بحرینی متاسفانه آسیب فراوانی دید و از آن بهره‌برداری نشد، اما با تأکیدات شهید رئیسی، تسویه حساب و پرداخت خسارات انجام و  بازسازی و نوسازی این سکو که شبیه سکوی ۱۱ پارس جنوبی است انجام شد و آماده بهره‌برداری از آن هستیم.

وی یادآور شد: با این شرایط گویی این دومین سکوی نفتی پارس جنوبی است که در این دولت به بهره‌برداری خواهد رسید. ظرفیت برداشت این سکو ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب در ابتدا خواهد بود و در آینده به ۲۱ تا ۲۲ میلیون مترمکعب بهره‌برداری از این میدان مشترک می رسیم.

وزیر نفت گفت: در دولت هم این موضوع اعلام شد و با حضور محمد مخبر از این سکوی نفتی بهره‌برداری خواهد شد.

وزیر نفت یادآور شد: همچنین آماده جمع‌آوری گازهای مشعل به میزان ۴ و نیم میلیون مترمکعب هستیم. ۱۱ و نیم میلیون مترمکعب قبلاً جمع‌آوری شده و اکنون هم ۴ و نیم میلیون مترمکعب آماده بهره‌برداری است.

اوجی گفت: میدان مشترک نفتی چنگوله با استفاده از توان پیمانکاران و سرمایه‌گذاران داخلی آماده انعقاد قرارداد در هفته‌های آتی است.

وی اظهار کرد: میدان نفتی مشترک یادآوران که فاز یک آن را شرکت‌های خارجی انجام داده بودند، در فاز دوم معطل این شرکت‌ها نماند و با استفاده از توان داخلی عملیات اجرایی خود را از هفته آینده شروع می‌کند.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره تدابیر دولت برای جلوگیری از کمبود بنزین در فصل تابستان نیز گفت: با تدابیر وزارت نفت و تعمیراتی که روی همه پالایشگاه‌های نفتی انجام دادیم و استفاده از ابزارهای غیرقیمتی، مردم در تابستان برای مسافرت‌های فصلی مشکلی ندارند.

میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان می‌باشد. مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است، که ۳۷۰۰ کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی ایران و ۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی قطر قرار دارد. این میدان گازی به شکل بیضی شکل است که حدودا ۸۵ درصد از متعلق به قطر و ۱۵ درصد متعلق به ایران می‌باشد، ولی به دلیل شیب ۱۹/۸ درصدی به سمت کشور قطر، برداشت میعانات گازی برای ایران به‌سختی انجام خواهد شد. ذخیره بخش ایرانی میدان ۱۳٫۳ تریلیون مترمکعب گاز درجا و ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی (۹ میلیارد بشکه قابل برداشت) است که ۵۰ درصد ذخایر گازی ایران و ۸ درصد از ذخایر گازی جهان را در خود جای داده‌است. گاز خشک قابل استحصال در بخش ایرانی میدان ۸٫۱ تریلیون مترمکعب با ضریب بازیافت ۶۱ درصد می‌باشد.

این پالایشگاه‌ها در اطراف شهرهای عسلویه، کنگان و تنبک واقع شده‌اند. این مجموعه متشکل از ۲۴ فاز می‌باشد که با عنوان طرح توسعه پارس جنوبی از تاریخ مهر ۱۳۷۶ خورشیدی (شروع به کار طرح توسعه فاز ۲و۳) آغاز شده‌است.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]