بحران دریای سرخ / تقاضای جهانی برای سوخت افزایش یافت
بحران دریای سرخ / تقاضای جهانی برای سوخت افزایش یافت

گزارشات نشان می دهد که بحران دریای سرخ سبب شده است تا تقاضا برای سوخت افزایش یابد.

مدت زمان زیادی می شود که دریای سرخ تحولات بسیاری را مشاهده می کند که این امر سبب گرانی و افزایش تقاضا برای سوخت شده است.

مدیرعامل ویتول گفت صنعت کشتیرانی روزانه ۱۰۰ هزار بشکه سوخت اضافی برای طی مسافت های طولانی‌تر و اجتناب از عبور از دریای سرخ، مصرف می‌کند.

راسل هاردی، مدیرعامل ویتول گفت: کل مسافت طی شده توسط کشتی‌ها، حدود سه درصد بیشتر از قبل از آغاز بحران دریای سرخ است.

وی همچنین اظهار کرد: امروز ترافیک نفتکش‌ها در دریای سرخ بیشتر از پنج سال پیش است، اما درگیری های جهانی، جریان های تجارت جهانی را تغییر داده است.

بر اساس گزارش رویترز، مدیرعامل ویتول در یک میزگرد در جریان کنفرانس انرژی سراویک در هیوستون، تگزاس گفت: ما مجبور شدیم در سراسر جهان خیلی تغییر جهت دهیم. اکنون جنبش‌های غیرعادی‌تر بیشتری نسبت به آنچه در سال ۲۰۱۹ اتفاق می‌افتد، در حال وقوع است.

نیروهای مسلح یمن در همبستگی با مردم فلسطین در جنگ غزه، از اواسط نوامبر، کشتی‌های مرتبط با شرکت‌های اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی را هدف حمله قرار داده اند. تحولات مذکور، تجارت جهانی را در این مسیر که حدود ۱۵ درصد از ترافیک کشتیرانی جهان را تشکیل می‌دهد، با تغییراتی روبرو کرده و شرکت‌ها را مجبور به حرکت از سمت جنوب آفریقا کرده و باعث شده سفرهای طولانی‌تر و گران‌تری داشته باشند.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با اعلام این که اختلالات حمل‌ و نقل، باعث تقویت بازار نفت در کوتاه‌مدت می‌شود، برآوردش از تقاضای جهانی برای نفت را ۱۱۰ هزار بشکه در روز بالا برده است. این آژانس اکنون انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری، ۱.۳ میلیون بشکه در روز رشد کند.

چین نه تنها کشوری با حجم بالای تجارت بین المللی است، بلکه کشوری فعال در عرصه دریانوردی است. اختلال در تجارت بین المللی هم به صورت مستقیم چین را تحت تاثیر قرار می دهد و هم سرمایه گذاران را وادار می سازد تا برای در امان ماندن از اختلال های مشابه آینده، زنجیره های تامین کالایی شان را محدود به کشورهای نزدیکتر به سواحل خود کنند. 

وضعیت موجود بر سرمایه گذاری های چین در خاورمیانه نیز تاثیر می گذارد. چین ده ها میلیارد دلار در تاسیسات دریای سرخ سرمایه گذاری کرده، نه تنها در پایگاه نظامی خود در جیبوتی، بلکه در تاسیسات بندری، خطوط ریلی، کارخانجات و سایر پروژه ها در شرق آفریقا، عربستان و سودان.

هرچند عده معدودی از کارشناسان انتظار دارند چین ایران را کنترل کند، چه برسد به نیروهای نیابتی این کشور در منطقه، اما جالب اینجاست که چین حتی تلاشی نیز در این زمینه صورت نداده است. اما در این بحران چین فرصت هایی نیز برای خود می بیند.

چین دو اقدام برای بهره برداری از این بحران صورت داده است. گام نخست انتقاد از آمریکا بوده تا خود را همراستا با کشورهای جنوب در انتقاد از نقش آمریکا در خاورمیانه نشان دهد. روزنامه چاینا دیلی در ماه اکتبر در یادداشتی نوشت، ایالات متحده در جنگ غزه «در سمت نادرست تاریخ» ایستاده است و «باید با کمک به جلوگیری از ایجاد یک بحران انسانی بزرگتر در نوار غزه به مسئولیت جهانی خود به عنوان تنها ابرقدرت جهانی عمل نماید.» سایر روزنامه های چینی نیز تلاش کردند خود را با موج ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی شکل گرفته در کشورهای جنوب همراه سازند و گاه تلویحا و گاه صراحتا استدلال کنند که جانبداری آمریکا از اسرائیل مانع از پیگیری راه حل دو کشوری شده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]