صفری: بعد اقتصادی بریکس برای ما اهمیت دارد/ رشد ۳۱ درصدی در بخش ترانزیت
صفری: بعد اقتصادی بریکس برای ما اهمیت دارد/ رشد ۳۱ درصدی در بخش ترانزیت

معاون وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: عضویت در بریکس یک قدم بسیار بزرگ بود تا خودمان را در جامعه جهانی وارد کنیم.

به گزارش اقتصادانلاین به نقل از تسنیم، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با حضور در برنامه صف اول به تبیین دیپلماسی اقتصادی دولت در دو سال گذشته پرداخت.

وی گفت: اولویت دولت سیزدهم ابتدا همسایگان، همزمان آفریقا، آمریکای لاتین و شرق آسیا است. علت اولویت همسایگان این بوده که ما ارتباطاتمان با همسایگان بسیار ضعیف شده بود. تقریبا می‌شود گفت از نقطه اوج به نقطه صفر رسیده بودیم. در کنارش کشورهای افریقایی و امریکای لاتین و شرق آسیا را می‌توان تعریف کرد که تمرکز روی آنان بوده است.

صفری ادامه داد: یکی از مسائل و سیاست دولت این بود که ارزآوری شود و خلق ارز صورت گیرد. یکی از مسائل این بود که ما خودمان را در همکاری های منطقه ای وارد کنیم. یکی همین همکاری های اورآسیا بود و اینکه عضو تجارت آزاد منطقه ای بشویم عملیاتی شد. این آماده امضا است و به زودی امضا خواهد شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در خصوص عضویت در بریکس گفت: به نظر من عضویت در بریکس یک قدم بسیار بزرگ بود تا خودمان را در جامعه جهانی وارد کنیم. یکی از مسائل بریکس این بود که حدود ۲۳ داوطلب داشت. در دو سال گذشته اینکار اتفاق افتاد. بریکس یک همکاری منطقه ای نیست. با این اعضای جدید این جهانی بودنش بیشتر شد.

وی ادامه داد: بریکس یک همکاری گروهی جهانی در ابعاد مختلف است. بعد اقتصادی بریکس برای ما مهم است. یکی از مسائل بانکی است که تشکیل دادند. بلافاصله بعد از پذیرش عضویت ما با رئیس این بانک ملاقات کردم و خواستار عضویت در این بانک شدیم. ما اعلام کردیم که سهمی می‌خواهیم و رئیس بانک گفت مشتاق هستیم.

صفری درباره سود این عضویت گفت: در صورت عضو شدن می‌توانید از امتیازات مالی و فاینانس این بانک استفاده کرده و پروژه ها را اجرا کنید. با ارتباطی هم که با عربستان برقرار شد، روابط با بانک کنفرانس اسلامی هم تسهیل شد و کار دارد به سمت جلو پیش می‌رود. با استقرار سفیر می‌توانیم ما استارت کارهای تجاری را بزنیم. ما در آینده باید حضور خودمان را تقویت کنیم. روسا گفتند ما در چارچوب بریکس می‌توانیم روابط دوجانبه خود را هم تقویت کنیم.

وی در خصوص روابط با کشورهای همسایه گفت: ما در همسایگان خود تلاش به بازسازی روابط کردیم. برای مثال ارتباطات اقتصادی ما با کشورهای آسیای مرکزی توانست احیا شود. ما علاوه بر ارتباطات تجاری بیشتر روی صدور خدمات مهندسی و دانش بنیان فعالیت کردیم. ما سال گذشته ۱٫۱ میلیارد دلار صادرات دانش بنیان داشتیم. امسال احساس این است که ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

صفری درباره اقدامات انجام شده گفت: ما اکنون خانه های فناوری را در برخی از کشورها ایجاد کردیم. این خانه ها به این صورت است که شرکت های دانش بنیان حضور پیدا کرده و محصولات خودشان را به عنوان یک نمایشگاه دائم عرضه می‌کنند. در کنار این صدور خدمات مهندسی هم صورت گرفته است. اما ما در کنار بازارهای موجود به دنبال بازارهای جدید هم بودیم. برای مثال در چین ما محصولات خاصی را می‌توانستیم صادر کنیم و اکنون در این ابعاد کار شده است.

وی افزود: ما همچنین بر روی صادرات شیلاتی در حال فعالیت هستیم. ما نباید در اقتصاد دریا قانع شویم. می‌توانیم به زودی به ۳ الی ۴ میلیارد صادرات برسیم. در صدور خدمات مهندسی، دانش بنیان و صدور شیلات ما تمرکز داریم.

صفری در خصوص واردات گفت: ما تلاش کردیم چند منبعی را ایجاد کنیم. برای مثال گوشت فقط نباید از استرالیا و برزیل بیاید. اکنون به دنبال وارد کردن گوشت از آفریقا هستیم. آینده اقتصادی ما در آفریقا و آمریکای لاتین است. اینها اغلب نیازهای ما را می‌توانند تامین کنند.

وی در خصوص موضوع گردشگری گفت: گردشگری دو طرفه است اما به دنبال جذب آن هستیم. ما در دو بعد گردشگری عادی و سلامت کار می‌کنیم. اغلب سفرای خارجی از توانایی پزشکی ما تعریف می‌کنند. یکی از آیتم‌های در قرارداد ۲۵ ساله ما با چین گردشگری است. اکنون سالی ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار چینی به کشور ما سفر می‌کنند. با کشورهای مختلف این کار شده و امیدواریم بتوانیم تسهیلات بیشتری دهیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه درباره صدور خدمات مهندسی گفت: ما امسال در ۲۲ کشور حدود ۳۸ پروژه داریم و در حال توسعه است. با تسهیلاتی که ایجاد شده ما می‌توانیم پروژه های بیشتری داشته باشیم. در دو کشور همسایه ما اکنون دو پروژه تونل و جاده سازی داریم. صدور خدمات مهندسی جاده سازی نیست بلکه پالایشگاهی است. اکنون وزارت نفت ما در دو کشور ۶ پالایشگاه دارد. الان وزارت نفت و در کنار آن وزارت خارجه در حال بازاریابی است.

وی در خصوص هدف گذاری برای صادرات ۷۵ میلیاردلاری غیرنفتی گفت: امسال ما از لحاظ حجمی صادرات بیشتری داشتیم اما رقم تا حدودی چند درصد از سال گذشته پایین تر بوده است. تلاش این است که با امکانات جدید ایجاد شده به آن عدد برسیم.

صفری درباره کریدور‌ها و ترانزیت گفت: یکی از بخش های مهم مسئله ترانزیت است. یک کریدور معروف شده به شمال به جنوب که از چابهار به سمت دریای خرز و اروپا و روسیه می‌رود. یک کردور هم شرق به غرب است و در سفر رئیس جمهور توافق شد کریدور یک کمربند یک راه احیا شود. ما با تفاهمی که داشتیم این هفته اولین رام از مسیر ما عبور می‌کند. در کنار این یک مسیر بندر کاسپین است که می تواند به قطار سریع وصل شود و فکر کنم دو ماه دیگر آماده شود. در سرخس هم امکانات خوب است اما برای کریدور شرق به غرب برخی شرکت‌ها در حال سرمایه گذاری هستند. ما باید در خصوص کریدور شمال به جنوب کاری که انجام دهیم این است که زمان را کوتاه کنیم. ما در بخش ترانزیت رشد ۳۱ درصدی داریم.

وی ادامه داد: در خصوص چابهار، این مسیر فقط برای افغانستان نیست بلکه چابهار برای کل آسیای مرکزی، قفقاز و دریای خزر است.

صفری همچنین گفت: یکی از مسیرهای ترانزیتی ما پاکستان، ایران و ترکیه است که آن را آی‌تی‌آی می‌گویند. آن هم احیا شده است. همچنین یکی دیگر از مسیرها شلمچه به بصره است. توافقات انجام شده و ان‌شاالله روز شنبه کلنگش خورده و کار اجرایی خواهد شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]