غفلت از یک ظرفیت میلیون نفری! |مجتمع های بین راهی مزیت سرمایه گذاری استان سمنان
غفلت از یک ظرفیت میلیون نفری! |مجتمع های بین راهی مزیت سرمایه گذاری استان سمنان

سمنان- سالانه ۲۰ میلیون زائر رضوی از استان سمنان تردد می‌کند و این ظرفیت عظیمی را برای سرمایه گذاری در مجتمع های بین راهی ایجاد می‌کند. 

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان در کریدور اصلی شمالشرق کشور قرار دارد یعنی هر کس از هرجای کشور بخواهد به شمالشرق ایران سفر باید از این استان تردد داشته باشد. به گفته مسئولان سالانه بین ۱۸ الی ۲۰ میلیون زائر رضوی در مسیرهای استان سمنان تردد دارند و این ظرفیت عظیم اقتصادی است که کمتر از آن بهره برداری شده است.
ارائه خدمات به مسافران و زائران رضوی در زمره مسائل خوب اقتصادی در استان سمنان است که به اشتغال بخش خدمات نیز کمک شایانی می کند اما کمتر به مقوله مجتمع های بین راهی به خصوص مجتمع های خدماتی و رفاهی مناسب، پرداخته شده است موضوعی که مسافران تردد کننده از مسیرهای جاده ای استان هم آن را تائید می کنند.

تعدادی که کافی نیست
مجتمع های بین راهی خوبی در استان سمنان وجود دارد اما تعدادشان کافی نیست و اکثر مجتمع های موجود نیز شرایط استاندارد و خوبی چه به لحاظ ارائه خدمات و چه بهداشت و … ندارند و این امر ضرورت ایجاد مجتمع های بین راهی متعددی را در استان سمنان نمایان می سازد موضوعی که البته می تواند سیل سرمایه گذاران را نیز به سمت این استان جاری و ساری سازد اما به شرط آنکه بتوان این مزیت خوب را معرفی کرد.

استاندار سمنان: ۱۵ مکان در استان سمنان برای جذب سرمایه گذار در زمینه ساخت مجتمع های بین راهی و رفاهی و تجاری در استان احصا شده است

تنها کافی است بدانیم که سه و نیم میلیون خودرو تنها در فروردین ماه از جاده های استان سمنان تردد داشته است این آماری است که سرپرست راه های راهداری استان سمنان ارائه می کند و اگر تنها در هر ماشین دست کم سه نفر حضور داشته باشند فقط ده میلیون نفر از جاده های استان سمنان طی ۳۱ روز فروردین عبور کرده اند و این جدای از تعطیلات تابستانی است.
اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان اعلام کرده که ۶۲ مجتمع خدماتی، رفاهی بین راهی در استان وجود دارد که ۳۴ باب آن در حال بهره برداری است. به عبارت دیگر ۶۲ مجتمع خدماتی، رفاهی بین راهی در استان وجود دارد که از این تعداد ۳۴ مجتمع در حال بهره برداری، ۲۳ باب در حال ساخت و الباقی در حال استعلام هستند.

حجم عظیم گردشگران
حجم عظیم گردشگران، ظرفیتی ویژه برای استان سمنان است اما کمتر از مجتمع های بین راهی صحبت به میان می آید و مشخصاً ظرفیت سرمایه گذاری و اشتغال زایی این مجتمع ها در استان سمنان مورد غفلت قرار گرفته است. استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار اما اعلام کرده که در دولت سیزدهم معرفی بسته های سرمایه گذاری در خصوص مجتمع های بین راهی در استان سمنان و کریدور حرم تا حرم، در دستور کار قرار گرفته است.
سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از استان سمنان عبور می کنند، تاکید کرد: این میزان عبور زائران رضوی، فرصت بی بدیلی برای توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری بوده و همچنین در اقتصاد منطقه هم می تواند موثر باشد.
وی با بیان اینکه مسئولان ذی ربط در ستاد خدمات سفر استان سمنان نسبت به تهیه کیف ها و بسته های سرمایه گذاری در زمینه مجتمع های بین راهی استان اقدام کنند، افزود: ۱۵ مکان در استان سمنان برای جذب سرمایه گذار در زمینه ساخت مجتمع های بین راهی و رفاهی و تجاری در استان احصا شده است.

مشوق می دهیم
استاندار سمنان بیان کرد: به مسئولان امر ابلاغ شده که بر روی این نقاط مطالعات را صورت داده و مزیت ها و مشکلات آنها را احصا کنند تا بتوانیم با برطرف کردن آنها در زمینه جذب سرمایه گذار در این مناطق اقدامات مثبتی را صورت دهیم.

کارشناس اقتصادی: ورود تعاونی ها و سرمایه های مردمی هم می تواند یکی از منابع تامین اعتبارات مورد نیاز ساخت مجتع های بین راهی باشد

هاشمی از حمایت سرمایه گذاران در زمینه مجتمع های بین راهی نیز خبر داد و گفت: استعلام های مرتبط با زیرساخت های مورد نیاز مجتمع های بین راهی قابل سرمایه گذاری در استان شامل آب، گاز، برق و … فوراً در دستور کار مسئولان ذی صلاح در استان قرار خواهد گرفت.
وی همچنین خواب آلودگی و واژگونی را مهمترین عامل تلفات جاده ای در استان سمنان هستند، افزود: توسعه مجتمع های بین راهی به لحاظ استراحت و کاهش تلفات رانندگی برای ما نیز در این استان اهمیت دارد و لذا حمایت های لازم را در این سرمایه گذاری ها انجام خواهیم داد.

غفلت و غفلت
یک کارشناس اقتصادی اما در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به کمبود فضاهای مناسب در مجتمع های بین راهی استان سمنان می گوید: مسیر کریدور تهران تا مشهد هزار کیلومتر است که ۶۴۰ کیلومتر آن در درون استان سمنان وجود دارد در واقع ۶۴۰ کیلومتر مسیر رفت و ۶۴۰ مسیر برگشت مجموعاً یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر را در این استان بین شامل می شود که مستعد مجتمع های بین راهی هستند و این تازه تنها مسیر اصلی تهران – مشهد است.
محمد باقری با بیان اینکه طبق اعلام سازمان راهداری ۲۳ باب مجتمع بین راهی در استان سمنان ساخته شده و ما مفروض را ۳۰ مجتمع می گیریم در نتیجه هر ۴۵ کیلومتر یک مجتمع رفاهی در استان سمنان وجود دارد که این بسیار اندک است، گفت: اگر تمام مجتمع های بین راهی که مسئولان اعلام کرده اند هم ساخته شود باز هم دست کم ۲۰ مجتمع بین راهی دیگر در جاده های استان سمنان نیاز است تا به استاندارد این شاخص برسیم.

کارشناس راهداری: مجتمع های بین راهی نیازشان را از منطقه تامین می کنند، نیروی کار بومی دارند و همچنین ظرفیت های اقتصادی را با ماندگاری مسافران می سازند

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم مجتمع های واقعی و مناسب و مساعد مسافران را در نظر بگیریم و نه آنهایی که فقط عید به عید برای مسافران مرتب می شوند و بازرسی ها از آنها انجام می شود اما در بقیه سال به امان خدا رها می شوند، وضعیت استان حتی بدتر هم می شود، تاکید کرد: این عوامل نشان می دهد که چقدر مجتمع های بین راهی و رفاهی و جذب سرمایه گذاری برای آنها در استان مغفول مانده است.
این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: ورود تعاونی ها و سرمایه های مردمی هم می تواند یکی از منابع تامین اعتبارات مورد نیاز ساخت مجتع های بین راهی باشد و انتفاع اقتصادی خوبی را نیز به مردم بومی منطقه هدیه دهد که در این زمینه نیز می توان ورود کرد برای مثال در بیارجمند شاهد ورود سرمایه های مردمی در ساخت یک مجتمع بین راهی بودیم اما در اجرا نتوانست آنطور که باید و شاید درست عمل کند زیرا مجتمع های بین راهی که بتواند مسافر پذیر باشد باید استاندارد های بهتری را داشته باشد اما مجتمع های کنونی مانند آنچه در بیارجمند شاهد هستیم، شرایط خوبی را دارا نیست و جذابیتی هم برای گردشگران ندارد.

بازتعریف مجتمع های بین راهی
یک بازنشسته راهداری در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مجتمع های بین راهی در استان سمنان نیازمند بازتعریف هستند چرا که معنی این مجتع ها فعلا وجود یک مسجد، سرویس بهداشتی و چند مغازه است در صورتی که اصلا چنین نیست، ابراز کرد: امروز مجتمع های بین راهی حتی ظرفیت های اسکان، سوغات، سینما و پارک، استخر و تفریحات آبی، بنزین، گازوئیل، کارواش، لباس شویی، تعمیرگاه، فروشگاه و ده ها مورد دیگر هستند که در چنین استانداردی حتی یک مورد هم در استان سمنان وجود ندارد.
علی سلیمانی با بیان اینکه دولت باید در زمینه مشوق ها با اعطای زمین رایگان و تسهیلات به خصوص تبصره ۱۶ و ۱۸ مخصوص احیای اقتصادی روستاهای در جوار جاده های اصلی استان سمنان اقدام کند، بیان کرد: ما نیازمند تعریف بسته های سرمایه گذاری جذاب برای جذب سرمایه گذاران در زمینه مجتمع های رفاهی هستیم که در اقتصاد منطقه تاثیر بسزا دارند.
وی با بیان اینکه مجتمع های بین راهی نیازشان را از منطقه تامین می کنند، نیروی کار بومی دارند و همچنین ظرفیت های اقتصادی را با ماندگاری مسافران می سازند، تاکید کرد: از یک مجتمع بین راهی می توان ده روستای همجوار شهر را به توسعه اقتصادی رساند اما اهمیت این موضوع برای مسئولان استان سمنان درک نشده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]