افزایش مصرف آب / منابع محدود شد!
افزایش مصرف آب / منابع محدود شد!

طبق گفته سخنگوی صنعت آب، مصرف آب افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

درحالی که کشور با خشکسالی مواجه است، مصرف آب بسیاری از مشترکان، روند نزولی پیدا کرده و شاهد آن هستیم که هیچ توجهی به الگوی مصرف ندارند.

سخنگوی صنعت آب گفت: امسال کاهش بارش را در بین حوضه‌های آبریز کشوز تجربه می‌کنیم ضمن اینکه مصارف زیاد و منابع هم اندک است.

فیروز قاسم زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امسال کاهش بارش را در بین حوضه‌های آبریز کشوز تجربه می‌کنیم ضمن اینکه مصارف زیاد و منابع هم اندک است.

وی ابراز امیدواری کرد که با همدلی مردم و متولیان امور آب عبور بدون تنشی داشته باشیم.

یک درصد پوشش برفی داریم

سخنگوی صنعت آب درباره وضعیت پوشش برفی کشور گفت: در فصل جاری پوشش برفی کاهش پیدا می‌کند زیرا هوا گرم شده و ذوب برف افزایش پیدا می‌کند، در کل یک درصد کشور پوشش برفی دارد که عمدتا در ارتفاعات البزر بخش هایی از شمال غرب کشور و بخش هایی زاگرس است.

به گفته وی؛ پیش‌بینی می‌شود که همچنان حدود ۵ میلیارد متر مکعب ذخایر برفی همچنان وجود داشته باشد.

 ۱۲ میلیارد متر مکعب آب وارد مخازن سدها شده است

قاسم زاده در ادامه با بیان اینکه در بارشهای اخیر ۱۲ میلیارد متر مکعب آب وارد مخازن سدها شده است، افزود: این عدد قابل توجه است و از ابتدای سال آب جاری تاکنون سرجمع ۲۵.۲ میلیارد متر مکعب ورودی آب داشته‌ایم یعنی از این میزان ۵۰ درصد ورودی در یک ماه اخیر تحقق پیدا کرده است.

۹ درصد در ورودی سدها عقب هستیم

وی بیان داشت: نسبت به سال گذشته ۹ درصد در ورودی سدها عقب هستیم و این نشان می‌دهد علیرغم ۵ درصد مثبت در بارندگی نسبت به سال قبل؛ ورودی کاهش یافته است.

بیشترین کاهش ورودی آب؛ در حوضه زاینده رود

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه ورودی سدها ۲۴ درصد نسبت به ۵ سال گذشته کاهش داشته خاطرنشان کرد: عمده کاهش ها در حوضه آبریز کارون بزرگ زاینده رود، زهره و جراحی بوده است و حداکثر کاهش هم در زاینده رود با رقم ۳۵ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: برنامه منابع و مصارف کشور ابتدای سال آبی تنظیم می‌شود این مقوله در میانه سال بازنگری و هر هفته نیز کنترل می‌شود، تاکنون رقم خروجی مشابه سال گذشته بوده و نهایتا حجم مخازن ۶۳ درصد پر است و تقریبا ۳،۴ درصد با حداکثر متوسط ۵ سال اخیر فاصله داریم.

قاسم زاده ابراز امیدواری کرد که با روانآب‌ها و بارش هایی که در رودخانه ها وجود دارد بتوانیم به عدد مورد نظر برسیم.

سدهای کشور ۳۱ میلیارد متر مکعب آب دارند

وی اعلام کرد که حجم مخارن سدها ۶۳ درصد، معادل ۳۱ میلیارد متر مکعب و مشابه سال قبل گذشته است.

سدهای تهران ۱۱ درصد نسبت به پارسال عقبند

سخنگوی صنعت آب با اشاره به وضعیت حوضه های آبریز کشور گفت: مجموع ۱۳ سد مهم حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۷۴ درصد پرشدگی دارند که نسبت به سال قبل یک درصد عقب هستند، سد زاینده رود ۳۱ درصد پرشدگی دارد که ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه است، سدهای تهران در حال حاضر ۲۱ درصد پرشدگی دارند، باوجودی که در بارندگی های اخیر ورودی خوبی دریافت کردند اما همچنان ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارند.

وی ادامه داد: سد دوستی ۶ درصد پرشدگی دارد که ۵۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد، سد ارس در شرایط صد در صد پرشدگی و چاه نیمه های سیستان و بلوچستان ۴۰ درصد پرشدگی دارند که نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد کاهش بارش را تجربه می‌کنند، زنجیره کارون با وردوی‌های اخیر ۸۸ درصد پرشدگی و ۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد، کرخه ۴۲ درصد پرشدگی و ۱۶ درصد افزایش ورودی دارد، زاینده رود ۳۱ درصد پرشدگی و نسبت به سال قبل ۲۵ درصد کاهش دارد.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]