به گزارش اقتصاد آنلاین، به گفته محمد رضوانی فر، رئیس گمرک ایران، وزن کل مبادلات تجاری کشور طی ۷ ماهه امسال ۱۰۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳.۷۱ درصد افزایش داشته است. صادرات غیرنفتی بدون احتساب نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدان به وزن […]

به گزارش اقتصاد آنلاین، به گفته محمد رضوانی فر، رئیس گمرک ایران، وزن کل مبادلات تجاری کشور طی ۷ ماهه امسال ۱۰۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳.۷۱ درصد افزایش داشته است. صادرات غیرنفتی بدون احتساب نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدان به وزن ۷۹.۵ میلیون تن و به ارزش ۲۸.۳ میلیارد دلار بوده که از نظر وزنی ۲۹.۳۲ درصد افزایش و از نظر ارزش کمتر از ۱ درصد کاهش داشته است. .
واردات در این مدت بالغ بر ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۳۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۶.۲۱ درصد و از نظر ارزشی ۱۲.۶۱ درصد افزایش داشته است. صادرات کالاهای پتروشیمی در این مدت ۳۱ میلیون تن به ارزش ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۲۶ درصد افزایش و از نظر ارزشی ۱۲ درصد کاهش داشته است.
سه قلم عمده کالاهای صادراتی گاز طبیعی مایع (۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و ۸.۳۷ درصد تخصیص)، پروپان مایع (۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و ۶.۶۹ درصد تخصیص) و بوتان مایع (یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و ۴.۶ درصد تخصیص). ). میانگین ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی با کاهش ۲۳.۴۳ درصدی از ۴۶۶ دلار به ۳۵۷ دلار کاهش یافت.
در خصوص ۳ قلم عمده کالاهای وارداتی در این مدت ذرت (۲ میلیارد دلار و ۵.۵۳ درصد سهم)، انواع گوشی تلفن همراه (۱.۵ میلیارد دلار و ۴.۰۸ درصد سهم) و سویا (یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و ۳.۴۱ درصد) بوده است. ٪ اشتراک گذاری). میانگین ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۷۲۱ دلار بوده که نسبت به ۱۶۲۴ دلار در ۷ ماهه پایانی سال قبل ۶.۰۳ درصد افزایش نشان می دهد.
کشورهای عمده صادرات غیرنفتی کشورمان در این مدت شامل چین (۸ میلیارد دلار)، عراق (۵.۴ میلیارد دلار)، امارات متحده عربی (۳.۷ میلیارد دلار)، ترکیه (۲.۷ میلیارد دلار) و هند (یک میلیارد دلار) بوده است. ۳۰۰ میلیون دلار). ۵ کشور عمده از نظر واردات در این مدت عبارتند از: امارات متحده عربی (۱۱ میلیارد دلار)، چین (۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار)، ترکیه (۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار)، آلمان (۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار). ) و هند (یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار).
میزان ترانزیت خارجی کشور در ۷ ماهه امسال با ۱۴.۹۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید. این در حالی است که واردات کالاهای اساسی در این مدت بالغ بر ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۱.۰۸ درصد افزایش و از نظر ارزشی ۴.۸۶ درصد کاهش داشته است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]