بایکوت اسرائیل اینبار در نروژ
بایکوت اسرائیل اینبار در نروژ

دانشگاه ها و موسسات علمی و آموزشی نروژ پس از افزایش فراخوان ها برای تحریم همه جانبه رژیم اسرائیل، تصمیم به توقف همکاری با دانشگاه های این رژیم گرفتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تصمیم برای توقف همکاری با دانشگاه های رژیم صهیونیستی پس از آن اتخاذ شد که موسسات دانشگاهی و آموزشی «فلسطینی – نروژی» از جمله دانشگاه پلی تکنیک فلسطین، دانشکده علوم کاربردی در غزه و مرکز توسعه آموزش و اختراع طوماری را امضا کرده و از مراکز علمی و دانشگاهی نروژ و سایر کشورهای اروپایی خواستند که از موسسات آموزشی فلسطین حمایت کنند.
به نوشته العربی الجدید، فراخوان برای تحریم موسسات آموزشی رژیم اسرائیل در نروژ جدید نیست زیرا پیام‌های مشابهی از سوی مراکز علمی این کشور در سال ۲۰۲۱ ارسال شد و در آن از دیگر دانشگاه‌های اروپایی خواسته شد که آموزش عالی در فلسطین را تقویت کنند.
بدنبال این پیام، یک پروژه همکاری بین دانشگاه اسلو و دانشگاه پلی تکنیک فلسطین در الخلیل و بین دانشکده دانشگاه علوم کاربردی غزه و دانشگاه متروپولیتن اسلو تعریف شد اما جنگ رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه هر دو پروژه را متوقف کرد.
در ۲۵ ژانویه سال گذشته، مجتمع دانشگاهی نروژ در نشریه تخصصی تحقیقاتی «خیرنو» گزارش مفصلی را منتشر کرد که در آن اسامی دانشگاه های فلسطینی که در جریان جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه هدف قرار گرفتند، ذکر شد. این نشریه تخصصی همچنین اطلاعاتی از دانشجویان فلسطینی را که در جریان حملات رژیم اسرائیل به غزه به شهادت رسیدند، همراه با تصاویر آنها منتشر کرد.
در هفته‌های اخیر، دانشگاهیان نروژ در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تلاش های خود را برای تحریم موسسات آموزشی رژیم اسرائیل افزایش داده‌اند.
دانشگاه های نروژ اعلام کردند که برنامه های تبادل دانش با دانشگاه های رژیم صهیونیستی را متوقف خواهند کرد.
در اواسط ماه نوامبر، حدود ۹۳۹ محقق و دانشگاهی از کشورهای شمال اروپا (فنلاند، سوئد، نروژ، ایسلند و دانمارک) با صدور بیانیه ای از دانشگاهیان سراسر جهان خواستند که در برابر حملات رژیم اسرائیل علیه فلسطینی ها دست بسته عمل نکنند و همکاری های آموزشی و پژوهشی خود را با مراکز آموزشی رژیم صهیونیستی به حالت تعلیق در آورند.
از آن زمان تاکنون، فراخوان‌ها و حرکت هایی برای تحریم اسرائیل و موسسات آموزشی این رژیم اشغالگر افزایش یافته است و در نتیجه این تلاش ها، سرانجام چهار دانشگاه نروژی تصمیم گرفتند تا روابط خود را با اسرائیل به دلیل جنایت نسل کشی این رژیم علیه ساکنان غزه قطع کنند.
پویش فلسطینی «تحریم آموزشی و فرهنگی رژیم اسرائیل» که به ابتکار «محمد التیمی» استاد دانشگاه پلی تکنیک الخلیل در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شد از اقدام دانشگاه متروپولیتن اسلو، دانشگاه جنوب شرقی نروژ و دانشگاه و دانشکده معماری برگن برای فسخ قرارداد هرگونه همکاری با دانشگاه های رژیم اسرائیل که ارتکاب جنایت نسل کشی در غزه شده است، تمجید کرد.
این دانشگاه‌ها مدرکی ارائه کردند که نشان می‌دهد دانشگاههای رژیم اسرائیل در تقویت ارتش این رژیم سهیم هستند. در این پیوند، دانشگاه برگن همکاری خود با مرکز آموزش هنر و طراحی «بزالل» رژیم صهیونیستی برای ایجاد کارگاه آموزشی در این مرکز آموزشی این رژیم را که لباس و تجهیزات نظامیان ارتش تل آویو را طراحی و می دوزند، متوقف کرد.
همچنین دانشگاه متروپولیتن اسلو روابط خود را با دانشگاه «حیفا» در سرزمین های اشغالی متوقف و اعلام کرد که روابط خود با دانشگاه هایی را که در تامین تجهیزات ارتش رژیم صهیونیستی همکاری می کنند و یا در توسعه شهرک های صهیونیست نشین مشارکت دارند، متوقف می کند.
دانشگاه جنوب شرقی نروژ نیز از قطع روابط خود با دانشگاه حیفا و دانشکده صهیونیستی «هداسا» خبر داد و افزود: ما می خواهیم این پیام روشن را بدهیم که جنگی که اسرائیل علیه غزه به راه انداخته است غیرقابل قبول است و پایه های دموکراتیک را که از ماموریت‌های دانشگاه‌ها است، تضعیف می کند.
به نوشته العربی الجدید، شکی نیست موضعی که دیوان بین‌المللی دادگستری اتخاذ کرده است و احتمال دارد رژیم اسرائیل به ارتکاب جنایت نسل‌کشی در غزه محکوم شود، انگیزه دانشگاهیان را برای فراخوان‌های دانشگاهی در کشورهای اسکاندیناوی به منظور قطع روابط با رژیم اسرائیل، افزایش داده است.
در هفتم فوریه، حدود یک هزار و ۲۰۰ دانشجو و استاد دانشگاه در نروژ طوماری را امضا کردند که در آن از موسسات آموزشی خواستند دانشگاه‌های رژیم اسرائیل را تحریم کنند. این امر نشان دهنده این است که دانشگاه‌های رژیم اسرائیل با ساختار استعماری شهرک‌نشینان صهونیست و ارتش این رژیم اشغالگر و آپارتاید همدست هستند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]