رونق تولید همسو با رونق مهارت نیروی کار
رونق تولید همسو با رونق مهارت نیروی کار

دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور گفت: یکی از مسائل مهم در عرصه کار در حال حاضر کسب مهارت و سوق دادن فعالیت ها به سمت دانش بنیان است.

هادی ابوی, دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ با اشاره به اهمیت توجه به نیروی کار در راستای رونق تولید گفت: یکی از مسائلی که در بحث رونق تولید حائز اهمیت است بحث مهارت نیروی کار است.

 وی بیان کرد: زمانی بود که یکی از افتخارات کشور تعدد بالای دانشگاه ها و فارغ التحصیلان بود. اما به این نکته توجه نمی کردند که مسئله اصلی برای تربیت نیروی تحصیل کرده بحث مهارت و دانش متناسب با نیاز بازار کار است. در حال حاضر با تعداد بالایی از فارغ التحصیلان دانشگاهی روبرو هستیم که مهارت کافی برای حضور در واحدهای تولیدی را ندارند. به طور مثال دانشجویی با مدرک مکانیک داریم اما توانایی باز و بسته کردن حتی یک پیچ را ندارد.

 دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور با تأکید بر ایننکه نیروی جوانی که در کسب و کارها و راستای تولید فعالیت دارند حمایت شوند ادامه داد: یکی از موضوعات مهم مورد تاکید در حوزه کارآفرینی، اشتغال و فعالیت در بخش صنعت به نیروی انسانی بازمی‌گردد که رهبر انقلاب اسلامی در قالب سیاست های کلی تأمین اجتماعی تاکید بسیاری بر بهره‌مندی از این امکان و رعایت حقوق نیروی کار داشته‌اند.

وی گفت: کارآفرینی در واقع باید اساس دانش‌بنیان داشته باشد و در واقع کارآفرینی سنتی در دنیای امروز صنعت و کسب و کار به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد و سیاست کارآفرینی باید به این سمت چرخش داشته باشد که عمده فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با این بخش در چارچوب دانش‌بنیان شکل گیرد.

ابوی گفت: دوران کارگری و کارفرمایی صرف و نظام سرمایه‌داری به اتمام رسیده و زمانی که در حوزه کارآفرینی و کسب و کار نگاه دانش‌بنیان تعمیم داده شود، مشارکت بیشتر افراد را در قالب اقدامات حوزه اشتغال و تولید به دنبال خواهد داشت و افراد به جای اینکه در حوزه حقوق بگیری و کارگری فعال باشند با ارائه آموزش‌های لازم به سمت نوآوری و کارآفرینی سوق داده می‌شوند.

ابوی گفت: اگر می خواهیم کشور به معنای واقعی رشد کند و فرمایشات رهبر معظم انقلاب تحقق یابد، سازمان آموزش فنی و حرفه ای باید تقویت شود.جوانان می توانند تا مقطعی تحصیلات خود را در نظام آموزش و پرورش دنبال کنند و پس از آن وارد هنرستان یا فنی و حرفه ای شوند. مثلا اگر کارگری در حوزه حمل و نقل یا رانندگی مشغول کار است او را با استفاده از تکنیک ها و استاندارد ماشین های جدید به روز کنیم.

این مقام مسئول کارگری افزود: متاسفانه برخی نگاه‌ها در یکسری از سازمانها و نهادها نسبت به مدرک فنی و حرفه ای وجود دارد که افراد با مدرک مهارتی را به کار نمی گیرند در حالی که این دوگانگی و نگاه به رشته های فنی و حرفه ای باید تغییر کند تا انگیزه افراد از بین نرود.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]