از شنبه ۱۴۰۲ تا شنبه ۱۴۰۳؛ پلیس برای حجاب اطلاعیه داد/ گشت‌ارشاد برمی‌گردد؟
از شنبه ۱۴۰۲ تا شنبه ۱۴۰۳؛ پلیس برای حجاب اطلاعیه داد/ گشت‌ارشاد برمی‌گردد؟

اکوایران: بر اساس اطلاعیه پلیس، از «شنبه»‌ای که می‌آید طرح حجاب و عفاف در همه معابر و اماکن عمومی با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

به گزارش اکوایران، در حالی اطلاعیه امسال (۱۴۰۳) نیروی انتظامی درباره حجاب منتشر شده است که سال گذشته (۱۴۰۲) نیز بعد از تعطیلات نوروز فرمانده کل انتظامی کشور از «شنبه»ای گفت که پلیس در سه حوزه معابر عمومی، خودرو و اماکن که کشف حجاب بعضا در آنها صورت می‌گیرد اقدامات جدی انجام خواهد داد. 

 ۲۰ فرودین ماه سال ۱۴۰۲ بود که احمدرضا رادان در سخنانی تاکید کرد که موضوع کشف حجاب یکی از دغدغه‌های مهم مردم متدین و آحاد جامعه است و هشدار داد پلیس از «شنبه» ۲۶ فروردین ماه برخورد می‌کند.

در اطلاعیه امسال پلیس باز هم تاکید کرده از «شنبه» طرح حجاب و عفاف با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. در این اطلاعیه آمده «از همه شهروندان محترم، به ویژه دختران و بانوان گرامی، درخواست می‌شود به منظور رعایت قانون و حفظ ارزش‌های اخلاقی و هنجارهای ملی و مذهبی جامعه، حریم پر حرمت حجاب و عفاف را آنگونه که شایسته است رعایت نمایند.»

پلیس ضمن اطمینان از رعایت موازین اخلاقی و حریم عفاف توسط قاطبه شهروندان، یادآور شد که «ناگزیر، براساس وظایف خویش، با ناقضان قانون حجاب و عفاف برخورد قانونی می‌نماید. از همین روی، از آنان انتظار دارد که به ارزش های قانونی احترام بگذارند و کنش و پوشش خود را در آن چارچوب تنظیم نمایند.»

ادعای یک خبرگزاری: پویشی که به اطلاعیه پلیس ختم شد

خبرگزاری فارس هفته گذشته پویشی با عنوان «درخواست بازگشت پلیس امنیت اخلاقی به جامعه» منتشر کرده بود که پس از اطلاعیه پلیس اعلام کرد این پویش را ۵ هزار و ۶۰۰ نفر امضا کرده‌اند. 

تغییر گفتمان پلیس درموضوع حجاب 

پلیس دریک سال گذشته بارها دربرابر پیگیری برخی از رسانه‌ها از جمله فارس و تسنیم در خصوص مقابله با پوشش اختیاری اعلام کرده که با این افراد برخورد می‌کند. مرداد سال گذشته  احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی به تسنیم گفته بود: ورود پلیس به مسئله حجاب یک مقوله خیرخواهانه است، شاید در کل کشور به تعداد انگشتان یک دست بودند افرادی که در برابر پلیس مقاومت کردند و قانون را رعایت نکردند. مجدداً از آنهایی که اقدام به هنجارشکنی و دعوت به بی‌حجابی می‌کنند درخواست می‌کنم که این هنجار (رعایت حجاب) را خودشان تبلیغ کنند و به قانون کشور احترام بگذارند.

او در پاسخ این رسانه‌ها که پرسیده بود آیا در این رابطه دستگیری هم رخ داده است، گفته افرادی در این زمینه دستگیر شدند، اما دستگیری‌ها بسیار کم بوده است، دلیلش هم این است که این اکثر خانم‌ها و دخترانی که حجابشان ایراد داشته از روی غفلت بوده و بعد از تذکر پلیس حجابشان را رعایت کردند. فردی غفلتی انجام دهد در واقع غافل است و پلیس با غافل مجرمانه برخورد نمی‌کند البته گروه دومی هم هستند که بی‌حجابی را در فضای مجازی ترویج می‌دهند و احساس می‌کنند که فضای مجازی یک فضای باز است که می‌توانند هر نوع از ناهنجاری را به جامعه تزریق کنند. 

حجاب، موضوع خطبه‌های نماز جمعه ۱۰ فروردین ماه 

موضوع خطبه‌های نماز جمعه ۱۰ فروردین ماه بسیاری از شهرها نیز حجاب بود. خطیب جمعه قم و مدیر حوزه‌های علمیه کشور در این روز گفته بود: این بدحجابی عادی و متعارف نیست و جنگ ادراکی و ترکیبی و تلاش‌های پیچیده و مرموز شما برای فروپاشی ارزش‌های الهی راه به جایی نمی‌برد. امروز عفاف حجاب که نماد دین ما و نشان ارزش‌های الهی ما است هدف گرفتید. مطمئن باشید زنان قهرمان، مردان فداکار و جامعه مومن و پای کار و اسلام و انقلاب از این موانع عبور خواهند کرد. 

به گفته آیت الله اعرافی، فریب جنگ ادارکی و زنجیره توطئه‌های دشمن را نخوریم. مسئولیت روحانیت، دانشگاهیان و نخبگان و مسئولان سنگین است اما راه واضح و روشن است و باید از همه موانع عبور کرد.

امام جمعه بوشهر هم اعلام کرده بود: در جامعه حرمت‌شکنی، هنجارشکنی که متأسفانه در ایام نوروز ملاحظه می‌شود و دل همه مؤمنین به درد آورده است که این‌ها باید با برنامه‌های فرهنگی، هدایت‌گری‌ها، اجرا قوانین و حرکت‌های صحیح فرهنگی مدیریت شود.

اما جمعه ایلام هم در این روز درسخنانی گفته بود: کشف حجاب حرمت شرعی دارد و در ملاء عام جرم مشهود محسوب می‌شود و ضابطین قضایی و دستگاه قضا وظیفه برخورد دارند.

انتقاد رئیس عدلیه از وضعیت عفاف و حجاب  

به جز ائمه جمعه، ۲۰ فروردین ماه امسال نیز محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در سخنانی اعلام کرده بود: درباره عفاف و حجاب الان وضع خوبی نداریم. سلسله اقداماتی شده که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. سال ۱۴۰۱ گفتم در مورد عفاف و حجاب با همین قوانین می‌توان کار انجام داد و ۷۰ تا ۷۵ درصد مشکل حل می‌شود. گفتند لایحه بدهید. لایحه ۹ ماده‌ای دادیم که در دولت ۱۵ ماده شد و در مجلس ۷۱ ماده و همین الان هم این لایحه در رفت و آمد است.

او گفت: در تاریخ ۹ فروردین سال گذشته قوانین مربوط به حجاب ناظر بر تکالیف صنوف، اتحادیه‌ها، اماکن و … را احصا و ابلاغ کردم و گفتم ما لایحه دادیم ممکن است ۳ ماه طول بکشد. گفتم فعلا به‌همین عمل کنید تا لایحه به نتیجه برسد.

انتقاد به افزایش جرایم خشن در سطح شهر

از سوی دیگر همزمان با اطلاعیه پلیس، تصاویری از زورگیری خشن در بزرگراه صدر در فضای مجازی منتشر شده است. برخی از کاربران فضای مجازی  معتقدند که با فراگیر شدن سرقت‌های خرد و زورگیری‌های خشن در معابر پلیس باید این موضوعات را در دستور کار خود قرار دهد. برای نمونه، محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی در واکنش به سرقت مسلحانه در بزرگراه صدر تهران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: زورگیری‌ها، موبایل دزدی‌ها، ناامنی‌های اجتماعی فراگیرتر از آن شده که موردی باشد. نگرانی عبور و مرور در خیابان‌ها و احساس ناامنی مداوم بزرگترین آسیب اجتماعی است که همه مردم پایتخت درگیر آن هستند. حتی از مبارزه با حجاب اختیاری هم مهمتر است به مولا!!!!

ون‌های گشت‌ارشاد برمی‌گردند؟

از آن شنبه تا شنبه‌ای که خواهد آمد در این حوزه اتفاقات زیادی افتاده است؛ از درگیری در یکی از درمانگاه‌های شهر قم و حاشیه‌هایش تا توقیف هزاران خودرو و پلمب بسیاری از کافه‌ها و مراکز خدماتی ازحضور حجاب‌بان‌ها در ایستگاه‌های مترو از جمله مترو تئاتر شهر تا اعلام جریمه میلیونی برای حجاب اختیاری. باید دید آیا تاکید این‌بار پلیس، در اطلاعیه اخیرش، به‌معنای بازگشت ون‌های گشت ارشاد به خیابان‌ها خواهد بود. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]