پرایس اکشن به زبان ساده
پرایس اکشن به زبان ساده
پرایس اکشن یکی مهم ترین و بهترین روش های تحلیل تکنیکال بازار های مالی است

پرایس اکشن یکی مهم ترین و بهترین روش های تحلیل تکنیکال بازار های مالی است که بسیاری از معامله گران در سراسر جهان از آن برای تحلیل و انجام معاملات خود نیز استفاده می کنند. دلیل محبوبیت این سبک را می توان سادگی آن دانست؛ در پرایس اکشن می توانیم با بررسی قیمت و بدون اینکه از شاخص های فنی (اندیکاتور ها) استفاده کنیم، نمودار های قیمتی را تحلیل و روند آینده آن ها را پیش بینی کنیم. این روش جذاب دارای شیوه و سبک های گوناگونی از جمله سبک پرایس اکشن rtm، سبک پرایس اکشن ict و.. است که در هر کدام به شیوه متفاوتی به بررسی نمودار های قیمتی پرداخته می شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با پرایس اکشن آشنا کنیم؛ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

پرایس اکشن چیست؟

به طور کلی، تحلیل به دو سته تقسیم می شود؛ تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال.

همان طور که گفته شد، سبک پرایس اکشن یکی از بهترین روش ها در تحلیل تکنیکال است که در تمام بازارهای مالی مثل بورس، فارکس، ارز دیجیتال و.. کاربرد دارد. در پرایس اکشن به بررسی رفتار قیمت می پردازیم؛ قیمت همیشه رفتار گذشته خود را تکرار می ‌کند؛ بنابراین می ‌توانیم با شناخت الگو های پرتکرار قیمت، بازار را پیش بینی کنیم و وارد معامله شویم.

معامله گران سبک پرایس اکشن معتقدند که تریدر ها با شلوغ کردن نمودارهای خود با اندیکاتور ها و تحلیل بیش از حد، آن را پیچیده می‌ کنند. در پرایس اکشن، نمودار را شلوغ نمی کنند و به آن ساده نگاه می کنند؛ طوری که اندیکاتور در نمودار معامله گر وجود ندارد و فقط از یک نمودار قیمتی ساده استفاده می ‌کند.

Price Action در بررسی نمودارها و الگو ها، تنها قیمت را مبنا قرار می ‌دهد. این سبک به تریدر ها این امکان را می ‌دهد تا فقط روی حرکات واقعی قیمت تمرکز کنند. نمودارها با ساده ترین روش مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرند و هیچ ابزار اضافه ای در آن وجود ندارد. در واقع، افراد به ‌صورت کامل روی قیمت‌ فعلی و گذشته‌ آن تمرکز کرده و تنها با بررسی روند آن‌ می توانند حرکات بعدی قیمت‌ را پیش بینی کنند.

برای اینکه بتوانیم یک تحلیل ایده آل را براساس سبک پرایس اکشن انجام دهیم؛ ابتدا به یک نمودار قیمتی نیاز داریم و پس از آن باید مراحل زیر را طی کنیم:

  1. تشخیص روند فعلی و رسم خطوط روند
  2. شناسایی محدوده حمایتی و مقاومتی و رسم آن
  3. شناسایی الگوهای کلاسیک
  4. شناسایی الگوهای کندلی پرایس اکشن جهت نقطه ورود و خروج

در ادامه به بررسی موارد بالا می پردازیم.

تشخیص روند فعلی و رسم خطوط روند

به طور کلی، روند حرکتی قیمت به سه دسته تقسیم می شود که عبارت انداز:

  1. روند صعودی: در این حالت مشاهده می کنیم که قیمت در حال ایجاد کف ها و سقف های قیمتی بالاتر از هم است و قیمت به سمت بالا حرکت می کند. هرگاه قیمت بتواند دو کف قیمتی و دو سقف قیمتی بالاتر از هم ایجاد کند، می توانیم بگوییم که یک روند صعودی ایجاد شده است. در روند صعودی، کف های قیمتی برای ما ارجعیت دارد و براساس آن ها می توانیم خط روند صعودی خود را رسم کنیم.
  2. روند نزولی: در این حالت مشاهده می کنیم که قیمت در حال ایجاد سقف ها و کف های قیمتی پایین تر از هم است و قیمت به سمت پایین حرکت می کند. هرگاه قیمت بتواند دو سقف قیمتی و دو کف قیمتی پایین تر از هم ایجاد کند، می توانیم بگوییم که یک روند نزولی ایجاد شده است. در روند نزولی، سقف های قیمتی برای ما ارجعیت دارد و براساس آن ها می توانیم خط روند نزولی خود را رسم کنیم.
  3. روند خنثی (تریدینگ رنج): همان طور که می دانید، قیمت ها همیشه نمی توانند به سمت بالا (روند صعودی) یا به سمت پایین ( روند نزولی) حرکت کند. زمان هایی وجود دارد که مشاهده می کنیم قیمت هیچ روندی ندارد و به صورت خنثی در حال درجا زدن است. در روند خنثی مشاهده می کنیم که قیمت نمی تواند کف و سقف های قیمتی بالاتر از هم یا پایین تر از هم ایجاد کند که بگوییم روند صعودی یا نزولی است؛ بلکه درحال ایجاد کف و سقف های قیمتی برابر است.

پس از اینکه روند را شناسایی کردیم، می توانیم معاملات خود را در جهت روند انجام دهیم. هنگامی که معاملات خود را در جهت روند انجام می دهیم، رسیک معاملاتی خود را نیز کاهش می دهیم.

شناسایی محدوده حمایتی و مقاومتی و رسم آن

شناسایی محدوده حمایتی و مقاومتی

حمایت ها و مقاومت ها به دو صورت داینامیک و استاتیک نیز رسم می شوند.

  1. خطوط داینامیک: خطوطی هستند که دارای زاویه بوده و به صورت افقی رسم نمی شوند. این خطوط به دو صورت حمایتی و مقاومتی رسم می شود (خطوط روند را می توان همان خطوط داینامیک دانست).
  2. خطوط استاتیک: معمولا به صورت یک محدوده رسم می شود، یک محدوده افقی بوده و زاویه ندارد. به طور کلی، محدوده های استاتیک را می توان به عنوان محدوده حمایتی و محدوده مقاومتی شناسایی و رسم کرد. زمانی که قیمت به یک محدوده ای برخورد می کند و افزایش می یابد، به آن محدوده حمایتی گفته می شود؛ زمانی که قیمت به یک محدوده ای برخود می کند و کاهش می یابد، به آن محدوه مقاومتی گفته می شود. برای شناسایی یک محدوده حمایتی یا مقاومتی می توانیم گذشته بازار را بررسی کنیم و براساس آن محدوده هایی را رسم کنیم. کف های قیمتی که در گذشته نمودار مشاهده می کنیم را می توانیم به عنوان محدوده حمایتی رسم کنیم و سقف های قیمتی که در گذشته نمودار مشاهده می کنیم را می توانیم به عنوان محدوده های مقاومتی رسم کنیم. پس از رسم محدوده ها می توانیم احتمال دهیم که اگر در آینده قیمت به آن نواحی برخورد کند، می تواند واکنش نشان دهد.

پس از اینکه خطوط یا محدوده های مهم را شناسایی و رسم شد، می توان در مقاومت ها به دنبال باز کردن معامله فروش و در حمایت ها به دنبال باز کردن معامله خرید بود.

شناسایی الگو های کندلی پرایس اکشن جهت نقطه ورود و خروج

شناسایی الگو های کندلی پرایس اکشن

همان طور که گفته شد در سبک پرایس اکشن، قیمت برای ما اهمیت دارد ؛ در نتیجه، کندل ها رفتار قیمت را به ما نشان می دهد که باید بررسی کنیم. در واقع، می توان کندل ها و بررسی آن ها را مهم ترین مرحله تحلیل به سبک پرایس اکشن دانست؛ زیرا براساس آن نقطه ورود و خروج خود از معامله را می توانیم مشخص کنیم. در بحث کندل ها، نوع کندل، جایی که تشکیل می شود و… مهم است که باید بررسی شود. بررسی کندل ها را زمانی انجام می شود که قیمت وارد محدوده های حمایتی و مقاومتی (استاتیک) مشخص شده شود یا زمانی که قیمت به خطوط روند (داینامیک) برخورد کند. به عنوان مثال، هنگامی که قیمت وارد یک محدوده مقاومتی استاتیک می شود، می دانیم که محدوده مقاومتی است؛ در نتیجه، به دنبال معامله فروش هستیم و اگر یک کندل قدرتمند نزولی ایجاد کند، می توانیم معامله فروش خود را باز کنیم. در مثالی دیگر، فرض کنید گه قیمت به خط روند صعودی خود رسیده است؛ اگر یک کندل صعودی قدرتمند ایجاد کند، می توانیم معامله خرید خود را باز کنیم.

الگوهای کلاسیک

پرایس اکشن به زبان ساده

در پرایس اکشن شما می توانید از الگوهای کلاسیک استفاده کنید؛ الگوهای بازگشتی مانند الگو سر و شانه، الگو کف و سقف دوقلو و…؛ الگوهای ادامه دهنده مانند الگو مثلث و پرچم و…؛ در انتهای روند ها یا در نیمه روند ها می توانید با شناسایی این الگوها و ترکیب آن با موارد قبلی گفته شده، معاملات خوبی را انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا شما را با مفاهیم کلی و ابتدایی سبک تحلیلی پرایس اکشن آشنا کنیم. سبک پرایس اکشن یکی از محبوب ترین سبک های تحلیل تکنیال است که بسیاری از معامله گران از آن برای انجام معاملات خود استفاده می کنند. پرایس اکشن دارای مفاهیم و مباحث زیادی است که در این مقاله صرفا به مهم ترین های آن پرداخته شد و برای اینکه بتوانیم به تخصص و دانش کافی در این سبک برسید، بهتر است که مطالعه بیشتری انجام دهید و فقط به این مقاله اکتفا نکنید. بدئن کسب تخصص و دانش کافی در این سبک، انجام معامله براساس آن می تواند بسیار پر ریسک باشد و ضرر های سنگینی را برای شما ایجاد کند. برای آموزش پرایس اکشن وبسایت دلفین وست را پیشنهاد میکنیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]