نقشه شوم آمریکا برای نفت جهان / تحریم مشکلات زیادی را ایجاد کرد
نقشه شوم آمریکا برای نفت جهان / تحریم مشکلات زیادی را ایجاد کرد

میرترابی گفت: باتوجه به شواهد تاریخی، بیشترین کشوری که نقش مهمی در تغییرات قیمت نفت داشته، آمریکا بوده است. آمریکا بازار مصرف بسیار بزرگی برای نفت است که البته بخش زیادی از آن را خود تامین می کند و البته باید گفت که بزرگ ترین تولید کننده نفت جهان هم است.

بازار انرژی همواره تغییر و تحولات بسیاری را شاهد بوده و می توان یکی از عوامل اصلی را تنش های منطقه ای دانست. اصولا با هر تنش در خاورمیانه، قیمت نفت تغییر می کند و عده کمی از کشورها از این آب گل آلود ماهی می گیرند. طبق گفته کارشناسان، آمریکا نقش مهمی بر افزایش یا کاهش قیمت نفت داشته و همواره سعی می کند تا قیمت ها از میزان مشخصی کم تر نشود.

صادرات ۲ میلیون بشکه نفت

سعید میرترابی، کارشناس انرژی در ارتباط با شرایط فروش و همچنین وضعیت نفت ایران به خبرنگار گسترش نیوز گفت: باتوجه به تحریم هایی که وجود داد، شرایط فروش نفت ایران چندان مطلوب نیست و البته آمارهای دقیق هم از میزان فروش منتشر نمی شود؛ اما باتوجه به آمارهای موجود، می توان گفت که ایران توانسته است طی ۲ سال اخیر، رقم صادرات نفت را افزایش دهد و این میزان را به نزدیک ۲ میلیون بشکه رسانده است.

میرترابی ادامه داد: یکی از بزرگ ترین خریداران نفت ایران، چین است و میزان قابل توجهی از نفت ایران را خریداری می کند؛ اما می توان به بازار های دیگری در زمینه صادرات انرژی هم تمرکز کرد. به عنوان مثال، کشور هند و ترکیه می توانند بازار بسیار خوبی برای نفت ایران باشند و باید به سمت و سویی حرکت کنیم که تمرکز بر افزایش بازار های صادراتی نفت داشته باشیم. همچنین کره و سنگاپور هم می توانند در این زمینه بسیار مناسب باشند.

وی افزود: البته تمرکز کشور، تنها بر روی فروش نفت نیست، بلکه در زمینه صادرات میعانات گازی، حرفی برای گفتن داریم و با کشورهایی در این زمینه همکازی می کنیم. یک نکته بسیار مهم این است که اگر بتوانیم با کشورهای بسیاری ارتباط داشته باشیم، می توانیم نیازهای انرژی آن ها را برطرف کنیم و همچنین ارز آوری را به کشور افزایش دهیم.

اهمیت فروش نفت در شرایط تحریم

این کارشناس انرژی ادامه داد: تحریم ها مشکلات فراوانی برایمان ایجاد کرده است و فشار زیادی بر جامعه تحمیل می شود. اما به هر حال، سیستم یاد گرفته است که چه طور با وجود تحریم ها به پیش برود. فروش نفت و گاز در این شرایط اهمیت بالایی دارد و قابل توجه است. باید اشاره کرد که استفاده از ظرفیت های موجود و سیاست گذاری های صحیح بستری برای فروش نفت و گاز کشور به وجود آورد و رشد اقتصادی خوبی را رقم زد.

میرترابی در ارتباط با نقش آمریکا در تغییرات قیمت نفت گفت: باتوجه به شواهد تاریخی، بیشترین کشوری که نقش مهمی در تغییرات قیمت نفت داشته، آمریکا بوده است. آمریکا بازار مصرف بسیار بزرگی برای نفت است که البته بخش زیادی از آن را خود تامین می کند و البته باید گفت که بزرگ ترین تولید کننده نفت جهان هم است. بنابراین زمانی که سهم آمریکا از عرضه و تقاضا زیاد باشد، به طور طبیعی می تواند هرگونه تغییر، اختلال و افزایش قیمت را اعمال کند.

وی گفت: آمریکا تاکنون تمایل نداشته است که قیمت نفت از میزان مشخص شده ای کم تر شود و به صورت گاه به گاه و برای تبلیغات انتخاباتی، انتقاد هایی به قیمت نفت می کند. به طور کل، سیاست آمریکا در بازار جهانی نفت به گونه ای بوده است که قیمت نفت کاسته نشود تا صنعت نفت این کشور درگیر مشکلات نشود. چنین موضوعی سبب خواهد شد تا مشکلات صنعتی و اقتصاد در آمریکا خطرات امنیت ملی داشته باشد و باید اشاره کرد که آمریکا گران ترین نفت جهان را تولید می کند و اگر قیمت ها به اندازه ای پایی آید، تاثیر بدی را بر روی اقتصاد این کشور خواهد گذاشت.

این کارشناس انرژی در ادامه این گفت و گو و در ارتباط با بحث کشورهای مهم در زمینه نفت و گاز  به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بازار بین المللی انرژی نمی تواند از نقش ونزوئلا، روسیه و ایران چشم پوشی کند. ونزوئلا ذخایر عظیم نفتی را در اختیار دارد و روسیه نیز به لحاظ ذخایر گازی بسیار دارای اهمیت است. همچنین ایران از نظر منابع نفت و گاز وضعیت خوبی دارد. کنار گذاشتن منابع این کشورها باعث بالا رفتن شدید قیمت ها در بازار جهانی انرژی خواهد شد. این موضوع نیز به ما کمک کرده است تا بتوانیم نفت خود را به فروش برسانیم و از درآمدهایش استفاده کنیم.

میرترابی در پایان اضافه کرد: قیمت نفت تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار می گیرد و در فصول گرم به علت افزایش سفرها، شاهد افزایش قیمت بنزین و همچنین افزایش قیمت نفت هستیم.  تحولات خاورمیانه نیز، تاثیر بالایی بر روی قیمت نفت دارد و همانطور که مشاهده کردید، هر تنش در منطقه می تواند باعث تغییر محسوس در قیمت نفت شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]