جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 39390
  • 04 نوامبر 2023 - 8:14
  • 132 بازدید
  • ۰ دیدگاه

هشدار: خطر فشرده‌شدن فنر ارزی در کمین است؟

هشدار: خطر فشرده‌شدن فنر ارزی در کمین است؟
هشدار: خطر فشرده‌شدن فنر ارزی در کمین است؟

اکوایران: در حال حاضر سیاست‌های پیمان‌سپاری ارزی و تثبیت نرخ ارز به تراز تجاری منفی و از رونق افتادن صادرات غیرنفتی دامن زده‌‌است. کسری بودجه هم شرایط را به سمتی می‌چرخاند که با توجه به ریسک‌های ژئوپلتیک منطقه به مرور تثبیت نرخ ارز سخت شده و در هنگام شوک قیمت منفی نفتی و افزایش کسری بودجه ریسک در رفتن فنر ارزی افزایش یابد.

به گزارش اکوایران، در شرایطی که قیمت نفت جهانی در سال جاری به خاطر مسائل ناشی از جنگ در محدوده مناسبی قرار دارد، بودجه هفت ماهه کشور دچار کسری بالای ۳۰ درصدی شده‌است.

این در حالی‌است که بنابر ادعای رسانه‌های بین‌المللی و اظهارات مسولان وزارت نفت، میزان فروش نفت کشور رکورد زده، به نحوی که ذخایر نفت روی دریای کشور به صفر رسیده‌است و شرایط کشور در کسب درآمدهای نفتی ارتقا یافته‌است. در چنین شرایطی با بهبود قیمت نفت و درآمدهای نفتی قیمت دلار تحت تأثیر انتظارات ناشی از بهبود قابل‌ توجه درآمد نفتی اصلاح کرده و در نیمه اول سال جاری از جهش قیمت دلار خبری نبوده‌ است.

بررسی قیمت نفت جهانی و مقایسه آن با دلار هم تایید می‌کند که روند قیمت نفت اثر مناسبی بر کنترل قیمت دلار در بازه‌های زمانی مختلف داشته‌است.

در چنین شرایطی به نظر نمی‌رسد با بهبود درآمد‌های نفتی بازارساز به دنبال تثبیت درآمدهای ارزی باشد و با توجه به اهتمام بازارساز بر اجرای پیمان سپاری ارزی به نظر می‌رسد که تثبیت قیمت ارز در مقایسه با تثبیت درآمدهای ارزی در اولویت بالاتری قرار گرفته است.

در بحران‌های ارزی معمولا دولت‌ها در زمان‌های محدودی اقدام به پیمان‌سپاری ارزی می‌کنند، تا با بازگشت درآمدهای صادراتی صادرکنندگان به دست دولت کنترل قیمت ارز بهبود پیدا کند.

این اتفاق در ایران به دلیل بحران ناشی از تحریم چند سالی است دایمی شده‌است. در حال حاضر صادرکننده با ارز آزاد هزینه‌های تولید و مواد اولیه را تامین می‌کند ولی به نرخ مشخص شده که کمتر از قیمت بازار آزاد است باید به بانک مرکزی بفروشد.

همچنین تحریم‌های ایران کار را برای صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی آن‌هم در زمان مشخص شده توسط بانک مرکزی سخت کرده‌‌است. به همین خاطر صادرکنندگان عطای صادرات را به لقایش بخشیده‌اند و همین امر موجب ثبت تراز تجاری منفی شش میلیارد دلاری در نیمه اول سال جاری شده‌است.

همین مسئله هم تایید می‌کند که بانک مرکزی بیشتر سیاست تثبیت ارزی را در دستور کار قرار داده و با تکیه بر درآمدهای نفتی و کنترل صادرات مانع از تغییر نرخ ارز شده‌‌است.

چنین سیاستی در زمان بهبود درآمدهای نفتی جواب می‌دهد اما پیگیری توازن در سیاست‌های پولی برای بهبود صادرات اقدام مطلوبی است که موجب بهبود تراز تجاری و صادرات کشور می‌شود و نتیجتا کنترل ارز را بهبود می‌بخشد و مانع از جهش‌های ارزی ناگهانی می‌شود.

در حال حاضر سیاست‌های پیمان‌سپاری ارزی و تثبیت نرخ ارز به تراز تجاری منفی و از رونق افتادن صادرات غیرنفتی دامن زده‌‌است. کسری بودجه هم شرایط را به سمتی می‌چرخاند که با توجه به ریسک‌های ژئوپلتیک منطقه به مرور تثبیت نرخ ارز سخت شده و در هنگام شوک قیمت منفی نفتی و افزایش کسری بودجه ریسک در رفتن فنر ارزی افزایش یابد.

تتر تخته گاز گرفت

شاید آنچه که بتواند از روند انتظارات از قیمت دلار در روزهای تعطیل اطلاع درستی بدهد قیمت دلار دیجیتال یعنی تتر است که در روزهای تعطیل نیز معامله می‌شود. در دیدبان قبل به اهمیت محدوده مقاومتی ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومانی تتر اشاره‌شد که در صورتی که شکسته شود می‌تواند روند صعودی در بازار ارز و تتر ایجاد کند.

در معاملات روز پنجشنبه، تحت تأثیر نگرانی‌ها از فراگیر شدن جنگ‌ سرزمین‌های اشغالی در منطقه، تتر روند افزایشی به خود گرفت به نحوی که مقاومت ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان را شکست و تا محدوده ۵۲ هزار و ۶۰۰ تومان بی‌وقفه بالا رفت.

روز‌ قبل با عقب‌نشینی خریداران، قیمت تتر دچار اصلاح شد و در صبح امروز شنبه ۱۳ آبان تا محدوده حمایتی ۵۱ هزار و ۸۰۰ عقب نشست. در صورتی که محدوده ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان که اکنون به حمایت تبدیل شده حفظ شود، تتر می‌تواند به سمت مقاومت خود در محدوده ۵۲ هزار و ۲۰۰ و ۵۲ هزار و ۶۰۰ حمله کند. در غیر اینصورت در صورتی که این حمایت شکسته شود روند حرکتی تتر احتمالا وارد محدوده رنج قیمتی در بازه ۵۱ هزار و ۵۰۰ تا ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان می‌شود‌.

بازار سرمایه بهتر می‌شود؟

بازار سرمایه آخر هفته قبل تحت تاثیر افزایش التهابات ناشی از جنگ تحت فشار فروش قرار گرفته‌بود. به همین خاطر فشار عرضه در صبح روز معاملاتی چهارشنبه افزایش یافت و در ادامه در نیمه دوم بازار، با جمع شدن صف‌های فروش و بهبود قیمت‌ها در صندوق‌های اهرمی کلیت بازار آرام گرفت.

جهت‌یابی انتظارات از بازار انس جهانی طلا و نفت هم نشان می‌دهد که نگرانی‌ها از فراگیر شدن جنگ‌ و گسترش آن در منطقه کمتر شده‌است؛ چرا که هر دو عقب‌نشینی کرده‌اند. به همین خاطر باتوجه به قرارگیری بازار سرمایه در محدوده حمایتی، نحوه معاملات در ساعت پایانی معاملات روز چهارشنبه و کاهش نگرانی‌‌ها از فراگیری جنگ احتمال بهبود وضعیت شاخص کل در نیمه اول معاملات روز جاری بالا رفته است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
ربع سکه خلاف جریان شنا کرد 03 مه 2024

ربع سکه خلاف جریان شنا کرد

اکوایران: قیمت دلار تهران در هفته جاری با سقوط کار خود را شروع کرد و در برگشت رو به بالا نتوانست از سد مقاومت ۶۳ هزار تومان بگذرد و دوباره فروریخت.

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟ 02 مه 2024

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟

اکوایران: جنگ غزه ریسک در خاورمیانه را افزایش داد و افزایش سطح ریسک تا حدودی اثر خود را بر بازار ارز و سرمایه گذاشت. با قوت گرفتن احتمال آتش‌بس اکوایران در این گزارش اثر آتش‌بس در جنگ را بر بازارها بررسی می‌کند.

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟ 02 مه 2024

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟

اکوایران: بیت‌کوین در هفته‌های اخیر با کاهش قیمت قابل توجهی همراه شده است و این احتمال وجود دارد که قیمت آن به کمتر از ۴۰ هزار دلار نیز سقوط کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.