پیامد مقاومت‌شکنی طلا برای بازار/ نوسان دلار رسمی به نفع بورس
پیامد مقاومت‌شکنی طلا برای بازار/ نوسان دلار رسمی به نفع بورس

طلا در ایران ساز خودشو میزنه/ دلار هرات رنج بود درهم و دلار تهران یک کوچولو صعودی/ معامله‌گران تصور می‌کنند روند قیمت دلار در بازار رسمی به نفع بورس است/ بازار درباره مبادله طلا در مرکز مبادله چه تصوری داره؟

به گزارش اکوایران، امروز در بازار در ابتدا انس پایین، طلای آبشده و سکه پایین و دلار رنج بود و در ادامه انس همچنان نزولی، دلار یکم بالا و طلای آبشده و سکه رنج بودند.

قیمت طلا و سکه در روز دوشنبه با کاهش انس بر مدار کاهش بودند و از مرزهای مقاومتیشون عقب نشستند. قیمت سکه در روز دوشنبه با کاهش از سطح ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پایین آمد و در ۳۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رنج زد و به کار خودش پایان داد. حباب سکه همچنان بر مدار افزایش است و با رشد نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان به ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده که عدد قابل توجهی است. 

قیمت طلای آبشده هم از سطح ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عقب نشست و در همین مرز درجا زد. 

قیمت دلار هرات در روز دوشنبه ۵۰ هزار و ۴۸۰ تومان شروع به کار کرد و بین ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان داد که در همان محدوده روز گذشته بود.

با وجود اینکه قیمت دلار هرات در محدوده روز یکشنبه بود قیمت درهم و دلار تهران نسبت به روز یکشنبه در معاملات عصر بالا رفتند. قیمت درهم امارات در ۱۳ هزار و ۹۶۰ تومان شروع به کار کرد و و در ابتدا با کاهش به ۱۳ هزار و ۹۴۰ تومان رسید اما در ادامه با افزایش در ۱۳ هزار و ۹۷۰ تومان بسته شد که نسبت به روز یکشنبه ۲۰ تومان افزایش داشت. قیمت دلار تهران هم در روز دوشنبه وارد کانال ۵۱ هزار تومان شد.

قیمت دلار حواله در مرکز مبادله همچنان بر مدار افزایش است و از ابتدای هفته هر روز ۱۰۰ تومان افزایش داشته و در روز دوشنبه به ۳۹ هزار و ۵۳۰ تومان رسیده.

دو نکته مهم بازار

یه تحلیلی در بازار دست به دست می‌شد مبنی بر اینکه قیمت حواله دلار از ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان با رشد نزدیک به ۵ درصدی به ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده که نشان دهنده دو تا موضوع است؛

اول اینکه با شروع زمستان و کاهش تولید محصولات پتروشیمی، ناشی از کمبود خوراک، نرخ حواله دلار را افزایشی کرده. دوم اینکه افزایش نرخ در مرکز مبادله باعث می‌شود که شرکت‌های بزرگ درآمد و سودآوری بالاتری را به ثبت برسونن و در نهایت موجب تقویت شاخص بورس بشه.

با اینحال که این روزها تحلیل‌ها بر اینه که با نزدیک شدن به پایان سال بورس سود بیشتری خواهد داد اما همچنان شاهد خروج نقدینگی از صندوق درآمد ثابت هستیم. در روز دوشنبه بیش از ۲۰۰ میلیار تومان از این صندوق خارج شده. 

امروز سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا گفته کشف قیمت شمش طلا در مرکز مبادله مبتنی بر عرضه و تقاضا خواهد بود اما تحلیل‌گران فکر می کنند که مقررات جدید بانک مرکزی برای واردات طلا رانت زا هست. به عقیده آن‌ها دو نرخی شدن ارز طلا موجب می‌شود که رانت و فساد به وجود بیاد همانطوری که در دلار فساد ایجاد کرد.

در بازار دوتا خبر مورد توجه معامله‌گران بود. یک اینکه روزنامه ایران گفته نگران افزایش قیمت کوتاه مدت نباشید، چرا که سیاست‌گذار دیگر مثل سنوات قبل به دلال‌ها مجال نوسان‌گیری نمی دهد. خبر دوم درمورد رونمایی دستگاه پوز اندرویدی با قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی بود. به خیال معامله گران با این اتفاق بازار طلا مثل نونوایی‌ها می‌شه و با اون مقایسه می‌کردند.

تحلیل‌گران فنی معتقدند بازار طلای آبشده همچنان با مقاومت ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درگیره و کار راحتی برای شکستنش نداره. گروهی معتقدند قیمت طلای آبشده می‌تواند با کاهش به سمت ۱۱ میلیون بیاد و از اون‌جا با افزایش برای شکستن مرز مقاومتش تلاش کنه. مقاومت سکه حواله هم ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که میتونه نسبت بهش واکنش نشون بده.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]