سل جایگزین کرونا شد / همه گیری در راه است؟
سل جایگزین کرونا شد / همه گیری در راه است؟

فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: دو حوزه بهداشت و درمان بعنوان مکمل درکنار هم فعالیت دارند.

حسین فرشیدی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری صبح روز شنبه ۴ شهریور که در سال همایش وزارت بهداشت برگزار شد؛ گفت: در دو سال گذشته ۲ حوزه مهم را دنبال کردیم. در مرحله اول بحث جمعیت مورد تاکید ما است و در مرحله بعدی بحث سلامت خانواده، نظام ارجاع بخش عمده ای از فعالیت های ما را درگیر داشت.

فرشیدی اظهار کرد: دو حوزه بهداشت و درمان بعنوان مکمل درکنار هم فعالیت دارند. یکی از چالش‌های پیشین ما بحث واگیر و انتقال بیماری بود. با چالش تاب آوری حوزه سلامت نیز رو به رو بودیم. تمامی نیروهای ما در زمان کویید درگیر این موضوع بود.

چگونه باید تاب آوری نظام سلامت را نگاه کنیم؟

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: واکسیناسیون و ارایه خدمات برای افراد مختلف مهم بوده است. ما در زمان کویید با تدابیری که داشتیم توانستیم در این زمان نظام سلامت را سراپا نگه داریم و تضمین سلامت کنیم. در زمینه واکسیناسیون، کنترل درمان و ارائه خدمات به بیماران کرونایی موفق بودیم. هم اکنون از تجارب دوران کرونا در فعالیت‌های مرزی در حال بکارگیری هستیم و با هوشمندی بسیاری در حال ارایه خدمات درمانی هستیم.

فرشیدی در خصوص شیوع بیماری های عفونی دیگر گفت: شاید جامعه کمتر توجه کند که بیماری های عفونی دیگر در زمان کرونا افزایش یافت مثل سل و سرخک و این نشان از تاثیر مستقیم کویید بود. در حال حاضر که از فاز حاد کویید خارج شدیم و بدنبال آن با افزایش بیماری سل مواجه هستیم و این تنها در ایران نیست در سایر کشورها مثل اروپا نیز این بیماری شیوع پیدا کرده است.

وی افزود: هم اکنون با مسیر تاب آوری نظام سلامت باید رصد سلامت را داشته باشیم که با شناخت درست در زمان درست کنترل و شناخت بیماری را در پیش گرفتیم. دو اقدام برای تاب آوری انجام دادیم یکی از آنها تقویت زیر ساخت‌های فیزیکی است که تعداد کمپ‌های بهداشتی ساخته شده بیش از ۵۵۲ مرکز بهداشتی بوده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در حال حاضر۲۰۰۰ پروژه تا ۲۲ بهمن را به بهره برداری خواهیم رساند و ۲۰۰۰ پروژه دیگر تا انتهای سال ۱۴۰۳ به سرانجام خواهد رسید. در راستای خود مراقبتی چند برنامه حدی خواهیم داشت که آمادگی برای بیمار‌های غیر واگیر خواهد بود. در خصوص نظام ارجاع درحال حاضر ۳۲ شهر و شهرستان را درگیر کرده‌ایم و در مجموع ۹۱ شهر در فاز اجرایی هست. ۳ استان کرمان کرمانشاه و بوشهر آمادگی خود را برای نظام ارجاع اعلام کرده اند.

فرشیدی تاکید کرد: در ۳ دانشگاه زابل و جیرفت و خراسان نظام ارجاع و درمان رایگان را در فاز آزمایشی قراردارد. برنامه های این نظام بر اساس ارجاع الکترونیک تدبیر شده است. به دلیل اینکه این شناخت باید دوطرفه باشد یعنی که دسترسی دو طرفه برقرار گردد. ارتباط بین شهروندان و مراقبین و پاسخگویی به سوالات و ارتقای سواد سلامت و ارتقای خود مراقبتی خانواده از نکات مهم است.

وی ادامه داد: ما برای بیماری های غیر واگیر مثل سرطان و پرفشاری خون یک برنامه درست داریم که در انتهای سال اجرایی محقق خواهیم کرد. دسترسی فیزیکی اسان و ساده در اختیار همه قرار خواهیم داد و غربالگری بیماری‌های غیر واگیر را محقق خواهیم کرد. این شامل چند بخش است مثل تغذیه و فعالیت فیزیکی مثل دسترسی به استخر و مکانهای پیاده روی و …. برنامه جدی برای شهر بالای ۲۰ هزار جمعیت داریم و بخش سوم سلامت روان است که کمترتوجه شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه گفت: حضور مراقبین سلامت روان در مراکز مراقبت سلامت تدبیر شده است. انتظار ما این است که مراکز را افزایش دهیم و آسیب های روانی را با برنامه درست کاهش دهیم. برنامه تغذیه مثل افزایش سبوس در پخت نان در نانوایی ها و تغذیه سالم در مدارس می‌باشد و حتما فعالیت پیاده رو ی را در کارهای روزانه خود بگنجانیم . سلامت روان و خانواده برای ما خیلی مهم است و فعالیت فیزیکی نقش مهمی دارد.

فرشیدی در پاسخ به خبرنگار گسترش نیوز در خصوص وجود سویه جدید از بیماری کرونا و آیا نیاز به انجام اقدامات پیشگیرانه جدیدی وجود دارد افزود: ما رصد روزانه در تمامی استانها داریم. ما نمونه گیری را خواهیم داشت تا ازنظر جهش ژنتیکی و تغییر شکل این نوع ویروس مورد بررسی قرار دهیم.در حال حاضر نمی‌توانیم خاتمه بیماری کویید را داشته باشیم و نسبت به آن بی‌خیال شویم. بسیاری های ریوی که از افزایش یافته عموما آنفولانزا است. و توصیه می‌شود افرادی که دوز سوم را تزریق نکرده اند که یکسال از تزریق دوز دم آنها می‌گذرد باید حتما تزریق دوز سوم را داشته باشند. پیش بینی میشود واکسن آنفولانزا روند از مهر در بازار قرار میگیرد.سویه های جدیدی از کرونا در حال حاضر در ایران گزارش نشده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]