یکی از شرایط دریافت پاسپورت و خروج از کشور برای آقایان، کارت پایان خدمت است که در صورت عدم داشتن این کارت نمی‌توان از کشور خارج شد. با این حال سازمان وظیفه عمومی بنا به شرایطی و با توجه به دلیل سفر افراد مشمول، به آن‌ها اجازه سفر می‌دهد. 

به گزارش اقتصادآنلاین، گرچه امکان خروج از کشور برای مشمولان سربازی غیرممکن نیست اما اطلاع از شرایط آن برای مشمولان اهمیت ویژه‌ای دارد که بایستی پیش از دریافت بلیت و مقدمات سفر به آن توجه کنند و بدانند که چه کاری باید انجام بدهند. 
مشمولین خدمت سربازی زمانی می‌توانند مجوز خروج از کشور را دریافت کنند که شرایط زیر را داشته باشند:
_ داشتن برگه معافیت پزشکی یا معافیت کفالت _فارغ‌التحصیلان مقاطع دیپلم و پیش دانشگاهی که مهلت سربازیشان نرسیده باشد. _افرادی که ۱۸ سالگی را کامل گذرانده‌اند و هم‌اکنون در حال تحصیل هستند
همه مشمولان می‌توانند از کشور خارج شوند؟
مشمولان خدمت سربازی، از طرق مختلف ازجمله سفر زیارتی، ورزشی، سیاحتی، علمی و مطالعاتی می‌توانند از کشور خارج شوند اما نکته‌ای که درباره تمام مشمولان وجود دارد این است که برای خروج از کشور باید فاقد غیبت باشند، در غیر این صورت مجوز خروج از کشور را تحت هر شرایطی دریافت نخواهند کرد. 
شرایط خروج از کشور برای مشمولان
اگر مشمولان خدمت سربازی غیبت نداشته باشند، راه‌های مختلفی پیش روی آن‌هاست که با پیمودن هر کدام از آن‌ها و فراهم کردن شرایط می‌توانند از کشور خارج شوند. در صورت دارا بودن شرایط، برای خروج از کشور می‌توان به دو صورت اینترنتی و حضوری درخواست خود را ثبت کرد. 
یکی از شرایط خروج کشور که مشمولان سربازی براساس آن می‌توانند از کشور خارج شوند سپردن وثیقه به حساب سازمان وظیفه عمومی است. سپردن وثیقه که می‌تواند سند یا مقداری پول باشد جهت تضمین بازگشت به کشور صورت می‌گیرد و مبلغ آن با توجه به مقصد و زمان سفر متفاوت است. لازم به ذکر است که پس از برگشت از سفر، وثیقه به افراد بازگردانده می‌شود.
سپرده وثیقه برای خروج از کشور گرچه لازم است اما کافی نیست و برای خروج از کشور باید علت سفر نیز مشخص شود. یکی از راه‌های خروج از کشور که مشمولان در حال تحصیل می‌توانند از آن استفاده کنند، زیارت عتبات عالیات در عراق و سوریه و یا شرکت در مناسک حج در کشور عربستان است. در این صورت فرد مشمول با ارائه گواهی تحصیلی و سپرده وثیقه می‌تواند از کشور خارج شود. 
سیاحت و گردش در خارج از ایران هم در صورت داشتن معافیت تحصیلی، با سپردن وثیقه امکان پذیر است و دانشجویان تا حداکثر ۳۰ روز می‌توانند از این امکان بهره ببرند.
مشمولانی که دارای معافیت تحصیلی باشند، می‌توانند برای ادامه تحصیل و یا شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی به خارج از کشور مهاجرت کنند.
اگر فرد مشمول یک بیماری لاعلاج داشته باشد که لازم باشد در خارج از ایران تحت مداوا قرار بگیرد، در صورت اخذ تأیید شورای عالی پزشکی وزارت بهداشت، وزارت درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی پزشکی سازمان وظیفه ناجا می‌تواند به خارج از کشور سفر کند.
سفر ورزشی نیز یکی دیگر از راه‌های خروج از کشور برای مشمولین است. ورزشکارانی که قصد شرکت در اردوهای تدارکاتی و یا شرکت در مسابقات رسمی جهانی را داشته باشند با سپردن وثیقه می‌توانند از کشور خارج شوند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]