تحلیل بنیادی سهام خساپا / شرکت سایپا ۱۶۴ درصد سریع‌تر زیان می‌سازد!
تحلیل بنیادی سهام خساپا / شرکت سایپا ۱۶۴ درصد سریع‌تر زیان می‌سازد!

اکوایران: شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا در انتهای آذر ماه امسال ترازنامه فصلی خودر را منتشر کرد که نشان از زیان خالص ۹ هزار و ۸۴۸ میلیارد تومانی این خودروساز داشت. زیان خالص خساپا در ۹ ماهه ابتدای سال قبل ۳ هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان بوده که نشان از رشد ۱۶۴ درصدی زیان‌سازی این خودروساز دارد.

به گزارش اکوایران، سهام شرکت سایپا در بازار دوم بورس تهران با نماد خساپا شناخته می‌شود. ارزش بازاری سهام شرکت سایپا در حال حاضر ۴۷ هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان است و سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران با مالکیت بیش از ۱۶ درصد از سهام خساپا، سهامدار اصلی شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا است و شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا، موسسه صندوق حمایت وبازنشستگی کارکنان فولاد، شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان و شرکت گروه سرمایه گذاری سایپا نیز دیگر سهامداران عمده خساپا به شمار می‌روند.

شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا یکی از ۱۰ شرکت بورسی با بیشترین زیان انباشته به شمار می‌رود که در صورت‌های مالی فصلی خود همچنان به ثبت زیان خالص مشغول است. زیان انباشته شرکت سایپا در انتهای آذر ماه امسال به ۴۸ هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان رسید که ۲۶ درصد بیشتر از زیان انباشته ۳۸ هزار و ۳۷۷ میلیارد تومانی ابتدای سال خساپا بوده است.

افزایش ۱۸ همتی درآمدزایی شرکت سایپا در ۹ ماهه ۱۴۰۲

شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا در سال جاری رشد درآمدی متوسطی را پشت سر گذاشته است. شرکت سایپا در سال ۱۴۰۰ با ۳۳ هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان درآمد عملیاتی، به طور متوسط ماهانه ۲ هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. خساپا در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۰ درصد افزایش درآمدزایی داشت و با ۵۹ هزار و ۸۲۴ میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه ۴ هزار و ۹۸۵ میلیارد تومانی دست پیدا کرد. بیشترین میزان فروش ماهانه شرکت سایپا در سال ۱۴۰۰ به دی ماه با ۵ هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال ۱۴۰۱ با ۶ هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان به آذر ماه تعلق داشت.

رکوردداران بزرگترین افزایش ارزش یک روزه شرکت‌ها در تاریخ

شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا در ۱۰ ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکرد به نسبت بهتری به نسبت ۱۰ ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای دی ماه امسال ۶۶ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش ۴۸ هزار و ۹۵۳ میلیارد تومانی ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ رشد ۳۷ درصدی و به زبان دیگر، افزایش ۱۷ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومانی داشته است. در این ۱۰ ماهه، بیشترین میزان فروش به آذر ماه با ۸ هزار و ۶۲۳ میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به اردیبهشت ماه با ۸۵ درصد رشد تعلق گرفته است.

روند انباشت زیان خساپا در دو سال اخیر

شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا در پاییز امسال زیان خالص هزار و ۸۲۳ میلیارد تومانی به ثبت رساند که ۱۳ درصد کمتر از زیان خالص پاییز سال قبل بود. روند زیان سازی فصل بهار سایپا نیز قابل توجه بوده است. شرکت سایپا در هیچ یک از یازده فصل طی شده از ابتدای سال ۱۴۰۰ سود خالص شناسایی نکرده است وتنها در چهار فصل سود ناخالص داشته است.

جهش ۳۰ همتی زیان انباشته ایران خودرو در ۹ ماه!

شرکت سایپا در ۹ ماهه سال جاری با رشد ۳۷ درصدی درآمدزایی که به ۵۹ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان رسید؛ در حالی که ۹ ماهه سال گذشته فروش ۴۳ هزار و ۶۰۲ میلیارد تومانی داشته، ۷ برابر سود ناخالص ۹ ماهه ابتدایی ۱۴۰۱، در این ۹ ماهه زیان ناخالص ثبت کرده و ۱۶۴ درصد زیان خالص بیشتری ساخته است. شرکت سایپا در ۹ ماهه سال قبل ۳ هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان زیان خالص ساخته بود که در ۹ ماهه امسال به ۹ هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان زیان خالص رسیده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]