«بازی های رومیزی» اتحادیه مشخص می خواهد | نوسانات ارز نهایتا افزایش هزینه ساخت محصول را در پی دارد
«بازی های رومیزی» اتحادیه مشخص می خواهد | نوسانات ارز نهایتا افزایش هزینه ساخت محصول را در پی دارد

تهران- سازندگان بازی و اسباب آن هم این روزها گلایه هایی دارند؛ برخی از فقدان اتحادیه برای پیگیری امور صنفی می گویند و برخی دیگر مشکلات واردات مواد اولیه را اشاره می کنند.

مرجان شرف بازار، بازی فقط در تلفن همراه مردم نیست بلکه سری بازی های رو میزی که اتفاقا به کار گروهی و کنجکاوی و همکاری و … نیز کمک می کنند در زمره جذاب ترین بازی ها هستند.

بازی های فیزیکی یا رومیزی ساده و کم هزینه و بخصوص با شروع تابستان در دورهمی ها بسیار سرگرم کننده بوده و با فروش خوب باعث سودآوری برای کشور و رونق تولید می شوند.

این نوع بازی ها انواع مختلفی داشته و از نوع آدمک دار، کارتی و…. تا پول مخصوص بازی و فلسفه ای مخصوص آن بازی ساخته می شوند.

در واقع بازی رومیزی یا برد گیم به بازی ‌هایی گفته می ‌شود که از یک سری قوانین مشخص پیروی می کنند و برای انجام آنها از زمین هایی که از قبل برای آنها طراحی شده است استفاده می شود. هر بازی رومیزی قوانین خاص خود را دارد و برای بازی کردن نیاز به تعدادی مهره، ژتون یا کارت می باشد. در واقع افرادی که قصد انجام بازی رومیزی را دارند می بایست بازی را بر روی زمین بازی که بستر اصلی بازی می باشد انجام دهند.

حال با یکی از بازی سازان جوان ایرانی با نام فاضل جعفری زاده از گروه بازی سازی سومر به گفتگو نشستیم تا ببینیم این تلفیق هنر و صنعت در کشور ما با چه چالش هایی روبرو است و چه آینده ای را می توان برای آن متصور بود.

* چه شد که به فکر طراحی و ساخت بازی رومیزی افتادید؟

حدود یک سال است که تصمیم به این کار گرفته ایم پیش از این گیمر بودیم و در حوزه بُردگیم یا رومیزی بازی می کردیم اما برای شروع در حقیقت ما هم مانند بسیاری از کسانی که در این حوزه فعال هستند ابتدا شروع به کپی برداری از بازی های خارجی کردیم اما طولی نکشید که به این نتیجه رسیدیم که می توانیم بازی تولید کنیم و تصمیم بر این شد که یک بازی کاملا ایرانی را تهیه و تولید کنیم.

* مواد اولیه را چگونه تهیه کردید ؟ و چه موادی بود ؟

عمدتا مقواهای فشرده یا اصطلاحا هارد باکس که در چاپخانه تهیه شده و مهره های بازی نیز پلکسی یا همان پلاستیک فشرده شده است که تماما از داخل ایران تهیه و خریداری می شود.

* کشورمان در مورد بازی های رومیزی چه کمبودی دارد؟

نیاز است که یک کارگروه تشکیل شود و راجع به قوانین طراحی بازی صاحب نظر باشد و ما زیر نظر ارگانی یا اتحادیه‌ ای قرار بگیریم.

کاملا مشخص نیست که ما زیر نظر کدام سازمان و نهاد باید کار کنیم

* بازی ‌های برد گیم هیچ اتحادیه‌ ای ندارند؟

خیر، تنها فعالان بازی‌های رایانه‌ ای دارای اتحادیه مخصوص هستند اما ما معلوم نیست زیر نظر کانون پرورش فکری هستیم یا اتحادیه اسباب بازی و یا بازی‌های رایانه‌ ای که مطمئنا نباید زیر دسته آن قرار داشته باشیم اما کاملا مشخص نیست که ما زیر نظر کدام سازمان و نهاد باید کار کنیم.

«بازی های رومیزی» اتحادیه ندارد | نوسانات ارز و افزایش هزینه ساخت محصول

* تغییرات قیمت و نرخ ارز چه تاثیری بر کار شما دارند ؟

بسیار تاثیرگذار است هنگامی که کار را به چاپخانه می دهیم این هفته یک قیمت دارد و در هفته بعد نیز متاسفانه یک قیمت دیگر. این بازی در نوبت اول چاپ با یک قیمت به فروش می رسد اما در نوبت دوم دیگر نمی توانیم با این هزینه ها چاپ کنیم و ناگزیر به افزایش قیمت گاهی تا دو برابر هستیم. سر این مسائل این چنینی دچار مشکلات می شویم و طبیعتا خرید و تعداد مشتری کاهش می یاید.

* با چه چالش های دیگری درگیر هستید ؟

خوشبختانه چالش دیگری نداریم و مهمترین چالش ما همان تغییرات نرخ ارز است که هنگام تولید بازی هزینه ها افزایش پیدا کرده و در نهایت ما هم مجبور هستیم قیمت بازی را افزایش دهیم . خوب طبیعتاً قدرت خرید مردم هم نمی‌تواند آنقدر بالا باشد که بتوانند بازی را با هر قیمتی تهیه کنند.

* رابطه با شرکت‌های دانش بنیان در طراحی این بازی‌ها چگونه است؟

با توجه به اینکه یک شرکت تازه تاسیس در این زمینه هستیم با پارک علم و فناوری و شرکت ‌های دانش بنیان دیگر توانستیم ارتباط برقرار و شبکه خوب و مفیدی را تشکیل دهیم به امید همکاری‌ های بیشتر تا بتوانیم بازی ایرانی را در سطح جهانی معرفی کنیم.

* در مورد ایده و طراحی بازی ها بگویید که چگونه انجام می شود؟

ایده و طراحی را اتاق فکر خودمان انجام داده و تمام فرآیندها داخلی و بومی است و از ۱۲ سال به بالا می توانند بازی ها را انجام دهند.

* آینده بازی‌های فکری را چگونه می ‌بینید؟

این بازی ها از سال ۹۴ وارد ایران شد و فاصله نسبتا زیادی با دنیا داشتیم اما بسیار پیشرفت کرده ایم. صنعت برد گیم در دنیا البته توجه کنید که اسم صنعت را به کار بردم چون که واقعاً صنعت است و جای کار بسیار در ایران دارد. ما نیاز به حمایت در زمینه ‌های مختلف داریم که یکی از مهم ‌ترین‌ ها این است که قانونی وضع شود که جوانان تولید کننده به سمت کپی بازی ‌های خارجی نروند.

در نظر داشته باشیم که کپی بازی خارجی مشکل نیست و هر کسی می ‌تواند آن را انجام دهد و جالب هم نیست. کشوری که صاحب امتیاز باشد می تواند بگوید چرا بازی ما را کپی می ‌کنید و برای کشورمان و دست‌ اندرکاران طراحی و ساخت بازی وجهه خوبی ندارد و نخواهد داشت. با کمک دولت و شرکت های دانش بنیان این بازی ها می توانند نماینده خوبی از ایران در دنیا باشند.

* کمک بانک‌ها در چه حد بوده شما کمک گرفته اید؟

ما زیر نظر پارک و علم و فناوری بودیم به خاطر همین موضوع اصلاً به بانک مراجعه نکردیم و مستقیماً از صندوق تامین مالی پارک علم و فناوری استفاده کردیم اما اگر بانک‌ها به ما همکاری کنند ما هم مایل هستیم که از بانک‌ها وام بگیریم.

* صحبت آخر؟

ما تنها به حمایت و وضع قوانین مرتب و منظم نیاز داریم تا همه دست ‌اندرکاران طراحی و ساخت بازی به صورت منسجم به فعالیت بپردازند و به پیشرفت کشور بتوانیم کمک کنیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]