نگاهی به هزینه های بازسازی ساختمان در تهران
نگاهی به هزینه های بازسازی ساختمان در تهران
بازسازی خانه به عنوان یکی از فعالیت‌های اساسی در عرصه مسکن، همواره مورد توجه مردم قرار دارد.

با توجه به شرایط اقتصادی و تورم بالا در کشور، هزینه بازسازی نیز تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر افزایش قیمت مواد اولیه و نیروی کار، تغییرات در قیمت‌های بازار و تورم ارتباط دارد. در این مقاله، به بررسی هزینه های بازسازی خانه در شرایط فعلی پرداخته می‌شود.

تحلیل و بررسی هزینه های بازسازی ساختمان در تهران

در حال حاضر (اسفند سال ۱۴۰۲) بازسازی کامل یک آپارتمان معمولی با متراژ حدود ۷۰ مترمربع می‌تواند حدود ۵۵۰ میلیون تومان هزینه دربر داشته باشد. به طور متوسط هزینه بازسازی ساختمان برای هر مترمربع از حدود ۶ تا ۸ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

البته عوامل مختلفی مثل کیفیت مصالح، حجم تغییرات، میزان فرسودگی و… به طور مستقیم بر روی قیمت تمام شده برای بازسازی تاثیرگذار هستند و به طور چشم‌گیری می‌توانند سبب افزایش یا کاهش قیمت گردند.

تورم به عنوان یکی از عوامل مهم اقتصادی، تأثیر قابل توجهی بر هزینه بازسازی دارد. افزایش نرخ تورم منجر به کاهش ارزش پول و افزایش قیمت‌ها می‌شود. در سال‌های اخیر با توجه به تورم بالا، هزینه بازسازی خانه نیز افزایش یافته است. افزایش قیمت مواد اولیه مانند چوب، فلزات، کاشی و سرامیک، و نیز افزایش قیمت نیروی کار، تأثیر مستقیمی بر هزینه بازسازی ساختمان دارد.

عجیب اما واقعی! جالب است بدانید تا اواسط دهه ۹۰ در مناطق متوسط تهران، قیمت هر مترمربع آپارتمان حدود ۴ تا ۷ میلیون تومان بود، رقمی که در حال حاضر حتی برای بازسازی هر مترمربع همان آپارتمان هم کافی نیست!!! به طور مثال در سال ۱۳۹۵ با حدود ۶۰۰ میلیون تومان بودجه، خرید یک آپارتمان ۹۰ متری نوساز در منطقه مرزداران تهران ممکن بود. در حال حاضر و در سال ۱۴۰۲، با همین رقم به سختی می‌توان همین آپارتمان را به طور کامل بازسازی کرد!

عوامل تأثیرگذار بر هزینه های بازسازی

تورم: افزایش نرخ تورم سبب افزایش قیمت مصالح و مواد اولیه، افزایش دستمزد کارگران و متخصصان و… و در نتیجه افزایش هزینه های بازسازی می‌شود.

نوع و کیفیت مواد مصرفی: استفاده از مصالح با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای لازم، هزینه های بازسازی را افزایش می‌دهد. ناگفته نماند که استفاده از مصالح با کیفیت پایین می‌تواند در آینده به مشکلات فنی و هزینه های اضافی منجر شود.

متراژ و ابعاد ساختمان: ساختمان‌های بزرگتر نیاز به مقدار بیشتری از مواد و نیروهای کاری دارند که هزینه های بازسازی را افزایش می‌دهد. همچنین، ساختمان‌های با ابعاد غیر استاندارد نیاز به کارهای ویژه‌ای دارند که ممکن است هزینه‌ها را افزایش دهد.

موقعیت جغرافیایی: موقعیت ساختمان نیز می‌تواند بر هزینه های بازسازی تأثیرگذار باشد؛ مثلاً ساختمان‌های واقع در مناطق با قیمت زمین بالا، هزینه های بازسازی بیشتری دارند.

اثرات منفی هزینه های بالا در تعمیر و بازسازی ساختمان

هزینه های بالا در خدمات بازسازی ساختمان سبب شده است تا مردم یا به بازسازی منزل خود فکر نکنند یا آن را صورت یکجا انجام ندهند. مسئله‌ای که سبب خواهد شد تا کیفیت بازسازی به شکل چشم گیری کاهش پیدا کند. مطئنن اگر یک خانه به طور کامل بازسازی شود هم از نظر ظاهری و هم از نظر کیفیت بسیار مطلوب‌تر خواهد بود تا وقتی که فضاهای مختلف منزل در بازه‌های مختلفی بازسازی شوند.

از بالا بودن هزینه ها نه شرکت های بازسازی نفع خواهند برد و نه مردم؛ در چنین شرایطی تامین هزینه های روزمره زندگی برای مردم نسبت به هزینه های بازسازی، اولویت بیشتری خواهد داشت و تامین بودجه برای بازسازی به سختی صورت خواهد پذیرفت.

تعمیر و بازسازی به موقع ساختمان ها، عمر آن‌ها را افزایش خواهد داد و از فرسودگی زودهنگام جلوگیری خواهد کرد؛ خصوصا در شهرهای جدید که مسکن مهر ساخته شده است، فرسودگی برج‌ها و آپارتمان‌های بلندمرتبه می‌تواند چالش‌های جدی برای ساکنان آن‌ها ایجاد کند، ساکنانی که اغلب از اقشار ضعیف جامعه هستند و به سختی می‌توانند هزینه‌های سنگین که برای بازسازی مشاعات ساختمان ها مورد نیاز است را تامین کنند.

به طور مثال و طبق برآوردهای صورت گرفته در سال ۱۴۰۲، بازسازی مشاعات یک برج می‌تواند تا حدود ۱ میلیارد تومان هزینه داشته باشد. حمایت دولت و ارائه تسهیلات برای بازسازی ساختمان، می‌تواند کمی اوضاع را بهبود ببخشد.

توصیه‌های کاهش هزینه

برای کاهش هزینه بازسازی در شرایط تورم بالا، می‌توان از روش‌هایی مانند استفاده از مصالح با کیفیت متوسط به جای مصالح لاکچری و گران، انجام تعمیرات جزئی به جای بازسازی کامل استفاده کرد.

در حال حاضر استفاده از مصالح بسیار ارزان که به صورت چسبی کار می‌شوند رواج زیادی داشته است. به طور مثال استفاده از دیوارپوش‌های فومی می‌تواند هزینه اجرای دیوار تلویزیون را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

کلام آخر

در شرایط تورم بالا، هزینه بازسازی خانه به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد و این امر می‌تواند بر بودجه خانوارها و مالکان ملک تأثیر گذار باشد. با انجام بررسی دقیق و انتخاب روش‌های مناسب برای کاهش هزینه، می‌توان به صورت هوشمندانه‌تر بازسازی خانه را انجام داد و تأثیرات منفی تورم را کاهش داد.

منبع قیمت های بازسازی ساختمان که در این مقاله استفاده شده است:

ابنیه طراحان نصر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 3 میانگین: 5]