مزیت صندوق های تکمیلی بازنشستگی / شفافیت سهم برای سهامدار
مزیت صندوق های تکمیلی بازنشستگی / شفافیت سهم برای سهامدار

کارگاه آموزشی «صندوق بازنشستگی تکمیلی» در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. در این جلسه به بررسی فرایند شرکت در این صندوق ها و مزیت سرمایه گذاری در آن ها اشاره شد.

سیاوش پرویزی نژاد رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در ابتدا درباره مزیت استفاده از صندوق بازنشستگی تکمیلی گفت: یکی از مهم ترین مزیت های این صندوق ها، ماندگاری و وفاداری نیروی کار را افزایش می دهد. برای کارفرما هم خوب است چون نیروی کار خود را طولانی مدت حفظ می کند.

همچنین در ادامه اعلام شد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آذر ماه، برای ۵۱ صندوق سرمایه‌گذاری مجوز فعالیت صادر شده است. نهادهای مالی که مجوز دریافت کرده‌اند شامل تأمین سرمایه، شرکت‌های سبدگردان، کارگزاران، مشاوران سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها است.

صندوق-بورس

وی در ادامه افزود: بر اساس این مجوزها، طیف گسترده‌ای از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اختیار انواع نهادهای مالی قرار گرفته تا بتوانند زنجیره خدمات خود را کامل کرده و به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم عمق ببخشند.

رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در بازه ۹ ماهه امسال ۵۱ مجوز موافقت اصولی نیز برای ۴۰ نهاد مالی متفاوت صادر شده است.

وی افزود: شفافیت تخصیص منابع در صندوق های سرمایه گذاری بسیار اهمیت دارد. به این دلیل که شما به لحظه می توانید سهم خود را در صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی ببینید. همچنین در صندوق های بازنشستگی تکمیلی تخصیص بهینه منابع صورت می گیرد.

پرویزی‌نژاد با بیان این که یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار توسعه کمی و کیفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان مهم‌ترین و مؤثرترین ابزار سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است، گفت: در این راستا توجه به توسعه متوازن نهادهای مالی از جمله مهم‌ترین مسائلی است که مورد توجه مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار دارد.

وی اعلام کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با صدور مجوز فعالیت برخی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دستورالعمل تأسیس و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیش شرط‌هایی را برای راه اندازی این نوع صندوق‌ها تعیین کرده که می‌توان به صندوق‌های«سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، در اوراق بهادار مبتنی بر کالا- فلز طلا و بازنشستگی تکمیلی» اشاره کرد.

پرویزی‌نژاد اضافه کرد: جنس این شرایط غالبا از نوع سرمایه و همچنین تجربه مدیریتی است که این موضوع به معنای تعیین انحصار نیست و به محض اینکه نهاد مالی شرایط را احراز کند، می‌تواند درخواست تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری مربوطه را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کند.

وی در پایان در ارتباط با تسریع و تسهیل در صدور مجوزهای صندوق‌های سرمایه گذاری با توجه به تدوین، تصویب و ابلاغ مقررات صندوق‌های سرمایه گذاری چندبخشی نیز گفت: قصد داریم درآینده‌ نزدیک این امکان ویژه را به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز تعمیم دهیم تا هزینه‌ها تاسیس، راه اندازی و اداره این نوع صندوق ها به طور محسوسی کاهش یابد.

در ادامه این جلسه آموزشی یک کارشناس متخصص کارگزاری مفید درباره عملکرد صندوق های سرمایه گذاری بازنشستگی توضیحاتی را ارائه داد.

انواع صندوق سرمایه‌ گذاری بازنشستگی تکمیلی

این صندوق دارای سه نوع واحد اصلی است؛ واحد اول مخصوص کارفرمایان، واحد دوم مخصوص کارمندان و واحد سوم مختص طرح‌های اختیاری است.

واحد‌های عادی نوع اول، واحدهایی هستند که طبق اعلام کارفرما، به نام کارفرما و با پرداخت معادل یا درصدی از مبلغ صدور واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نوع دوم صادر می‌شوند.

واحدهای عادی نوع دوم، واحدهایی هستند که طبق اعلام کارفرما به نام نیروی کار صادر شده و نزد مدیر صندوق به‌عنوان وثیقه نگهداری می‌شوند. 

واحد‌های عادی نوع سوم، واحدهایی است که سایر سرمایه‌گذاران، مطابق رویه پذیره‌نویسی صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، با رعایت مقررات مندرج در اساسنامه و امیدنامه صندوق، در زمان پذیره نویسی یا در زمان فعالیت صندوق می‌توانند اقدام به خرید آن کنند.

نحوه برداشت وجه از صندوق‌ بازنشستگی تکمیلی آتیه

نحوه برداشت از این صندوق، به این صورت است که واحدهای سرمایه‌گذاری عادی اول و دوم در هر زمان صرفا بر اساس درخواست کارفرما قابلیت ابطال دارند. منابع حاصل از ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری نوع اول و دوم در مواردی از قبیل بازنشستگی یا از کار افتادگی کامل، به خود نیروی کار، در زمان فوت نیروی کار به ورثه وی و در زمان اتمام همکاری، مطابق رویه توافقات نیروی کار و کارفرما ذیل موضوع بند ۱۵، تمام یا بخشی از آن به نیروی کار تعلق می‌گیرد.

این صندوق‌ با سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلفی نظیر سهام، گواهی سپرده کالایی سکه طلا و صندوق‌های درآمد ثابت، سود سرمایه‌گذاری را به صورت مستقیم به بازنشستگان باز خواهد گرداند. کارفرمایان نیز می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ یا ارائه طرح‌های بازنشستگی به کارکنان خود کمک کنند تا برای بازنشستگی خود سرمایه‌گذاری کرده و در نهایت از سود سرمایه‌گذاری‌های صندوق بهره‌مند شوند.

بازدهی سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی تکمیلی آتیه مفید 

در ایران، طبق قانون کار افراد می‌توانند با حداقل ۲۰ سال سابقه کار درخواست بازنشستگی داده و حداکثر می‌توانند تا ۳۵ سال کار کنند. از طرفی، سن بازنشستگی برای آقایان در حال حاضر ۶۰ سال و برای بانوان ۵۷ سال است.

فرض کنید این صندوق چند سال پیش آغاز به کار کرده و بازدهی آن مشابه بازدهی صندوق پیشتاز بوده است. همچنین حداقل حقوق مصوب وزارت کار سالانه ۲۵٪ افزایش پیدا کرده باشد. در صورتی‌که کارمندی به‌صورت ماهانه و با برنامه‌ریزی دقیق، تنها ۷ درصد از حداقل حقوق مصوب وزارت کار را در این طرح سرمایه گذاری می‌کرد، همچنین کارفرمای او با فرض مشارکت ۵۰ درصدی (۳.۵ درصد در ماه) مایل به شرکت در این طرح بود، سرمایه‌ این فرد در طول مدت‌زمان ۱۲ سال و تا خرداد ماه سال ۱۴۰۲، به ۴۰۹ میلیون تومان رسیده بود.

نحوه مشارکت کارفرما در صندوق بازنشستگی تکمیلی آتیه مفید چگونه است؟

مشارکت کارفرما در این طرح به این صورت است که به عنوان مثال اگر کارمندی از حقوق ماهانه خود مبلغ ۵۰۰ هزار تومان را در این طرح سرمایه‌گذاری کند، کارفرما نیز باید مبلغ ۲۵۰ هزار تومان (با فرض مشارکت ۵۰ درصدی کارفرما) را به مبلغ اولیه فرد اضافه کرده و در مجموع ۷۵۰ هزار تومان در ماه برای کارمند در صندوق سرمایه‌گذاری خواهد شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]