رونمایی پورشه از شاسی بلند برقی ماکان
رونمایی پورشه از شاسی بلند برقی ماکان

پورشه امروز از اولین خودروی شاسی بلند برقی خود پس از مدت‌ها تاخیر در سنگاپور رونمایی کرد.

به گزارش اکوایران، خودروی شاسی بلند برقی جدید شرکت پورشه به نام ماکان، با قیمت پایه­‌ای معادل ۸۴ هزار و ۱۰۰ یورو (معادل ۹۱ هزار و ۵۹۳ دلار) به بازار عرضه می‌شود.

براساس گزارشی از بلومبرگ، این خودرو اشتیاق مصرف کنندگان برای خودروهای برقی لوکس را آزمایش می‌کند، چراکه اکنون با هزینه‌­های استقراض بالاتر و زیرساخت‌­های شارژ ضعیف دست و پنجه نرم می‌کنند.

این خودروساز آلمانی برای عملکرد ضعیف خود در بازار سهام و کندی تجارت در چین که تسلا، بی‌وای‌دی و بی ام و در آن باهم رقابت می‌کنند در فشار است. بنابراین باید دید که آیا این خودروی جدید می‌تواند با همتای بنزینی خود برابری کند که در سال ۲۰۲۳ از هر پورشه دیگری، به جز مدل بزرگتر کاین بیشتر فروش داشت.

گفتنی است ماکان دومین خودروی برقی پورشه پس از تایکان است که در سپتامبر ۲۰۱۹ رونمایی شد. مشکلات نرم افزاری مدل جدید را تقریبا دوسال به تعویق انداخت و به برکناری هربرت دیس به عنوان مدیرعامل شرکت مادر فولکس واگن منجر شد. این شاسی بلند درست زمانی به بازار عرضه می‌شود که بازار خودروهای برقی با کاهش رونق مواجه شده است؛ تسلا قیمت­‌ها را کاهش داده است و رشد آهسته­‌تری را نشان می‌دهد، چندین تولید کننده نیز تولید خودروهای برقی را کاهش داده‌­اند.

تحویل این شاسی بلند کامپکت که با مدل IX بی ام و و مدل X تسلا رقابت می‌کند قرار است در نیمه دوم سال جاری آغاز شود. ماکان برقی اولین خودروی پورشه است که از یک پلتفرم جدید خودروی برقی استفاده می‌کند که نوید تولید انعطاف پذیرتر و کارآمدتر را می‌دهد و قرار است در مدل‌های آینده از جمله پورشه کاین برقی استفاده شود.

با اینحال، بازار خانگی پورشه آلمان در آستانه رکود اقتصادی قرار گرفته است، آشفتگی در دریای سرخ کشتی‌ها را مجبور می‌کند تا در سراسر آفریقا مسیری انحرافی داشته باشند و زنجیره‌های تامین صنعتی را تحت تاثیر قرار دهند. این خودروساز انتظار دارد که شرایط در بازار کلیدی چین پس از کاهش ۱۵ درصدی تحویل در سال گذشته، همچنان چالش برانگیز باقی بماند.

یک دهه پس از ماکان بنزینی، مدل برقی آن در دو نسخه به فروش می‌رسد: نسخه پایه ماکان ۴، که می‌­تواند از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۵٫۲ ثانیه طی کند، و مدل توربو قدرتمندتر با شروع قیمتی از ۱۱۴ هزار و ۶۰۰ یورو، که از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را در ۳٫۳ ثانیه پر می‌کند، به طوری که بیش از یک ثانیه سریع‌تر از بهترین موتور ماکان بنزینی یعنی GTS است.

این خودروها به ترتیب ۶۱۳ کیلومتر و ۵۹۱ کیلومتر برد دارند و می توانند ۷۰ درصد باتری خود را در ۲۱ دقیقه شارژ کنند. آنها به یک نمایشگر واقعیت افزوده مجهز هستند که راهنمای مسیریابی را به میدان دید راننده ارسال می کند.

پورشه در حال ترویج طبیعت دوستدار محیط زیست در دومین خودروی برقی خود است، به طوری که صندلی‌ها و فضای داخلی بدون چرم را ارائه می‌کند که با مواد بازیافتی تجهیز شده است. با اینحال، ماکان برقی حدود ۸۵۰ پوند از نمونه بنزینی خود سنگین‌تر است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]