ایران خودرو با این خبر بازار خودرو را ترساند
ایران خودرو با این خبر بازار خودرو را ترساند

اکو ایران : صورت های مالی ایران خودرو تا پایان دی ۱۴۰۲ نشان می دهد این خودروساز برای رساندن تیراژ تولید خود در سال جاری به تیراژ سال گذشته با چالش جدی روبرو است.

به گزارش اکو ایران، ایران خودرو تا پایان دی ۱۴۰۲ در مجموع حدود ۴۲۸ هزارد ستگاه خودروی سواری تولید کرده است.

آبی های جاده مخصوص سال گذشته در مجموع تولیدی حول و حوش ۵۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری را در کارنامه داشتند.

مدیر عامل ایران خودرو در فروردین سال جاری طی دیداری که از خط تولید این خودروساز را در کرمانشاه داشت از برنامه تولید خودروی سواری در بنگاه تحت مدیریتش رونمایی کرد.

آن طور که علیمردان عظیمی اعلام کرد آبی های جاده مخصوص قصد داشتند طی سال ۱۴۰۲ نه تنها تیراژ تولید خودروی سواری سال گذشته را محقق کنند بلکه به دنبال این بودند تا تیراژ تولید ۱۴۰۱ در بخش سواری را حدود ۵۰ درصد افزایش دهند.

اگر برنامه ایران خودرویی ها درست عملیاتی می شد این خودروساز باید در کارنامه تولید سال ۱۴۰۲ در مجموع حدود ۸۲۵ هزار دستگاه خودروی سواری را ثبت می کرد.

اما بررسی تیراژ تولید این خودروساز تا پایان دی امسال نشان می دهد این خودروساز حدود ۴۲۸ هزار دستگاه خودروی سواری را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است.

بنابراین این خودروساز با توجه به وضعیت تولید خود تا پایان اولین ماه از فصل زمستان ۱۴۰۲ باید با رشد تیراژ هدف گذاری شده برای سال جاری خداحافظی کند.

اما آبی های جاده مخصوص اگر بخواهند تیراژ تولید سال گذشته خود را محقق کنند طی دو ماهی که تا پایان سال جاری باقی مانده چه تعداد از محصولات خود را باید در خطوط تولید تکمیل کنند؟

ایران خودرویی ها اگر بخواهند تیراژ تولید خود در سال گذشته را نیز محقق کنند باید حدود ۱۲۲ هزار دستگاه خودروی دیگر تولید طی دو ماهی که تا پایان سال ۱۴۰۲ مانده تولید کنند.

خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص به طور میانگین باید در بهمن و اسفند ۱۴۰۲ حول و حوش ۶۱ هزار دستگاه خودرو تولید کنند.

حال سوال اینجاست که این خودروساز این امکان را دارد تا ۱۲۲ هزار دستگاه تا پایان سال جاری تولید کند؟

روند تولید ایران خودرو در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ نشان می دهد این خودروساز در بهترین حالت در خرداد ۱۴۰۲ تیراژ تولید نزدیک به ۵۱ هزار و ۶۰۰ دستگاهی را نهایی کردند.

بنابراین اگر ایران خودرو بتواند تیراژ تولید خرداد ۱۴۰۲ را در بهمن و اسفند هم تکرار کند در نهایت حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری را در خطوط تولید خود تکمیل خواهد کرد.

با توجه به وضعیت تولید ایران خودرو طی ۱۰ ماهی که از سال جاری گذشته باید گفت به احتمال زیاد آبی های جاده مخصوص نمی توانند تیراژ تولید سال گذشته خود را نیز محقق کنند.

افت تیراژ تولید ایران خودرو در سال جاری در شرایطی که این خودروساز قصد افزایش تیراژ تولید و به دنبال ان افزایش عرضه به بازار خودرو را داشت، خبر خوبی برای بازار خودرو نیست.

افت تیراژ تولید ایران خودرویی ها در سال ۱۴۰۲ر به نسبت مدت مشابه سال گذشته در بخش سواری می تواند روی قیمت های بازاری خودرو اثر منفی گذشته و نمودار قیمت خودرو را صعودی کند.

به نظر می رسد تا زمانی که ایران خودرویی ها اسیر سیاست قیمت گذاری دستوری باشند، همین آش و همین کاسه خواهد بود. خودروسازان هنگامی که محصولات تولیدی خود را زیر قیمت تمام شده برای متقاضیان فاکتور می کنند این امکان را ندارند تا به تنوع محصول و افزایش تیراژ فکر کنند زیرا منابع مالی کافی برای این منظور را در اختیار ندارند.  

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]