تحلیل بنیادی سهام خودرو / جهش ۳۰ همتی زیان انباشته ایران خودرو در ۹ ماه!
تحلیل بنیادی سهام خودرو / جهش ۳۰ همتی زیان انباشته ایران خودرو در ۹ ماه!

اکوایران: شرکت ایران خودرو در انتهای آذر ماه امسال ترازنامه فصلی خودر را منتشر کرد که نشان از زیان انباشته ۱۰۴ هزار و ۴۳ میلیارد تومانی این خودروساز داشت. زیان انباشته خودرو در انتهای سال قبل ۷۳ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان بوده که تنها طی ۹ ماه ۴۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اکوایران، سهام شرکت ایران خودرو در بازار دوم بورس تهران با نماد خودرو شناخته می‌شود. ارزش بازاری سهام شرکت ایران خودرو در حال حاضر ۷۸ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان است. شرکت ایران خودرو بزگترین خودروساز کشور به شمار می‌رود که با مدیریت نامناسب، قیمت‌گذاری دستوری و دیگر سیاست‌گذاری‌های صنعت خودرو به یکی از بزرگترین شرکت‌های زیان ده کشور پس از چند بانک تبدیل شده است. 

شرکت ایران خودرو یکی از ۱۰ شرکت بورسی با بیشترین زیان انباشته به شمار می‌رود که در صورت‌های مالی فصلی خود همچنان به ثبت زیان خالص مشغول است. زیان انباشته ایران خودرو در انتهای آذر ماه امسال به ۱۰۴ هزار و ۴۳ میلیارد تومان رسید که ۴۱ درصد بیشتر از زیان انباشته ۷۳ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومانی ابتدای سال خودرو بوده است.

افزایش ۷۱ همتی درآمدزایی ایران خودرو در ۹ ماهه ۱۴۰۲

شرکت ایران خودرو در سال جاری رشد درآمدی متناسبی را پشت سر گذاشته است. شرکت ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ با ۱۰۹ هزار و ۸۵۹ میلیارد تومان درآمد عملیاتی، به طور متوسط ماهانه ۹ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. خودرو در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۵ درصد افزایش درآمدزایی داشت و با ۱۸۱ هزار و ۵۲۱ میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه ۱۵ هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی دست پیدا کرد. بیشترین میزان فروش ماهانه شرکت ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ به اسفند ماه با ۴۹ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال ۱۴۰۱ با ۲۹ هزار و ۵۰۵ میلیارد تومان به همین ماه تعلق داشت.

گپ تورمی در ارزش‌گذاری شرکت‌ها

شرکت ایران خودرو در ۱۰ ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکردی به نسبت بهتری به نسبت ۱۰ ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای دی ماه امسال ۲۰۸ هزار و ۱۶۹ میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش ۱۳۶ هزار و ۶۵۸ میلیارد تومانی ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ رشد ۵۲ درصدی و به زبان دیگر، افزایش ۷۱ هزار و ۵۱۱ میلیارد تومانی داشته است. در این ۱۰ ماهه، بیشترین میزان فروش به خرداد ماه با ۳۵ هزار و ۴۷ میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به تیر ماه با ۱۰۵ درصد رشد تعلق گرفته است.

روند انباشت زیان ایران خودرو در دو سال اخیر

شرکت ایران خودرو در پاییز امسال زیان خالص ۷ هزار و ۷۰۳ میلیارد تومانی به ثبت رساند که ۲۰ درصد بیشتر از زیان خالص پاییز سال قبل بود. روند زیان سازی فصل بهار ایران خودرو نیز قابل توجه بوده و این مجموعه در فصل بهار امسال بیش از چهار برابر بهار ۱۴۰۱ زیان خالص ساخته است. شرکت ایران خودرو نیز مشابه شرکت پارس خودرو در هیچ یک از یازده فصل طی شده از ابتدای سال ۱۴۰۰ سود خالص شناسایی نکرده است وتنها در یک فصل سود ناخالص داشته است.

ایران خودرو در ۹ ماهه سال جاری با رشد ۴۰ درصدی درآمدزایی که به ۱۷۹ هزار و ۶۴۴ میلیارد تومان رسید؛ در حالی که ۹ ماهه سال گذشته فروش ۱۲۸ هزار و ۴۲۷ میلیارد تومانی داشته، ۱۰۱ درصد بیشتر از ۹ ماهه سال قبل زیان ناخالص و ۵۲ درصد زیان خالص بیشتر ساخته است. شرکت ایران خودرو در ۹ ماهه سال قبل ۱۹ هزار و ۸۴۲ میلیارد تومان زیان خالص ساخته بود که در ۹ ماهه امسال به ۳۰ هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان زیان خالص رسیده است.

خبر مهم «تملت» برای سهامداران در بورس تهران

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]