خودروهای برقی چطور صنعت خودرو را متحول کردند؟
خودروهای برقی چطور صنعت خودرو را متحول کردند؟

اکوایران: جهش چین در تولید و فروش خودروهای برقی سبب شد خودروسازان غربی برای رقابت با آن به تکاپو بیفتند.

به گزارش اکوایران، بزرگ‌ترین تحول قرن در صنعت خودروی جهان در جریان است، چراکه دولت­‌ها درحال پرداخت یارانه­‌های بزرگی برای تسریع انتقال به خودروهای برقی پرداخت هستند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، در طول سال گذشته، چند اتفاق حیرت انگیز روی داد. اول، پیشروی که خودروسازان چینی در زمینه خودروهای برقی بوده است، به‌طوری که برای سایر فعالان این صنعت بسیار دشوار است تا با هزینه‌های پایین و تکنولوژی پیشرفته آن رقابت کنند. دیگری، میزان سلطه این کشور بر زنجیره عرضه خودروهای برقی است. و  درست زمانی که خودروسازان در تلاش برای جبران عقب ماندگی خود هستند رشد تقاضای خودروهای برقی در جهان کند شده است. این ترکیب می­‌تواند به معنای زیان‌های بزرگ برای خودروسازان غربی باشد و اهداف کاهش گازهای گلخانه‌­ای ناشی از حمل‌ونقل جاده‌ای را در خطر قرار دهد.

صنعت خودروی چین چقدر بزرگ است؟

تقریبا نیمی از فروش خودروهای برقی جهان مربوط به برندهای چینی است. شرکت­‌های چینی موفق شده­‌اند سهم بازار داخلی را از رهبران قبلی چون فولکس واگن بگیرند، درحالی که قهرمان داخلی، بی‌وای‌دی که برند برتر در چین محسوب می­‌شود تسلا را به عنوان بزرگ‌­ترین سازنده خودروهای برقی در جهان در سه ماهه آخر ۲۰۲۳ پشت سر گذاشت.

تعداد زیادی از مصرف کنندگان چینی به سمت برقی شدن می­‌روند. یک­‌چهارم از فروش خودروهای سواری در سال ۲۰۲۳ در چین خودورهای تمام برقی بوده‌­اند، درحالی که این سهم در اروپا ۱۵٫۷ درصد است. تحلیلگران شرکت خدمات مالی یوبی‌­اس پیش بینی می­‌کنند که سهم بازار جهانی چین تا ۳۳ درصد افزایش خواهد یافت، درحالی که خودروسازان سنتی غربی تا ۲۰۳۰  شاهد کاهش سهم‌شان از ۸۱ به ۵۸ درصد خواهند بود. آن‌ها همچنین تخمین می­‌زنند که بی­‌وای‌­دی در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۵ درصد نسبت به برندهای اروپایی و آمریکای شمالی مزیت هزینه‌­ای داشته است.

چین چه مزیتی دارد؟

برتری چین در باتری‌­ها، گران‌­ترین بخش خودروهای برقی بارزتر است. بیش از ۸۰ درصد از سلول­‌های باتری خودروهای برقی توسط تولیدکنندگان چینی تولید می‌شود که توسط زنجیره عرضه‌ای حمایت می‌شود که استخراج و فراوری مواد معدنی چون لیتیوم، کبالت، منگنز و فلزات کمیاب را در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

براساس تحقیقات بلومبرگ NEF، قیمت باتری‌­ها در چین به ۱۲۶ دلار در هر کیلووات ساعت کاهش یافته است، درحالی که قیمت آن در ایالات متحده ۱۱ درصد و در اروپا ۲۰ درصد بالاتر است. در همین حال، تولیدکنندگان چینی درحال حاضر از نسل جدیدی از باتری‌های متکی به سدیم رونمایی می‌کنند که نسبت به لیتیوم که اکنون در باتری‌های EV استفاده می‌شود فراوان‌تر است و کمتر در معرض آتش‌سوزی است.

این شرایط برای سایر خودروسازان چه مفهومی دارد؟

چین در سال ۲۰۲۳، ۱٫۵۵ میلیون خودروی برقی صادر کرد، که رشدی ۶۴ درصدی نسبت به سال قبل داشته است. برندهای چینی، به رهبری بی‌وای‌دی و نیو، شاهد افزایش سهم بازار اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۳ از ۱٫۱ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۵٫۶ درصد بودند. در سپتامبر، اتحادیه اروپا تحقیقاتی را درباره یارانه‌­های دولتی چین برای سازندگان خودروهای برقی آغاز کرد. ایالات متحده نیز یارانه‌هایی ارائه کرده است، و افزایش اعتبارات مالیاتی در قانون کاهش تورم (IRA) جو بایدن محدود به خودروهایی است که در آمریکای شمالی ساخته می شوند و قطعات آن عمدتاً در داخل کشور ساخته می­‌شوند. آمریکا همچنین بر واردات خودروهای چینی ۲۵ درصد تعرفه اعمال می­‌کند، در حالی که این تعرفه در اروپا ۱۰ درصد است.

چه اتفاقی برای تقاضای خودروهای برقی افتاد؟

فروش جهانی خودروهای برقی همچنان درحال افزایش است، اما رشد آن روبه کاهش است. براساس گزارش بلومبرگ NEF، فروش خودروهای تمام برقی و هیبریدی‌های پلاگین، که می‌­توانند با بنزین یا دیزل نیز حرکت کنند در سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شد و در سال ۲۰۲۲، ۶۲ درصد رشد کرد. اما این رشد فروش در سال گذشته ۳۱ درصد بود. بلومبرگ پیش‌بینی می‌کند که رشد سالانه در سال جاری به ۲۱ درصد کاهش یابد.

چرا رشد فروش کند شد؟

بیشتر تولیدکنندگان چینی نتوانستند به اهداف فروش ۲۰۲۳ خود برسند و انتظار می‌­رود فروش برای دومین سال در ۲۰۲۴ کاهش یابد. اما مساله بزرگ‌تر، تقاضا در اروپا و ایالات متحده است. برای موج اول خودروهای برقی، خودروسازان می‌توانستند به علاقه‌مندان فناوری و یارانه‌های دولتی برای خرید خودروهای شرکتی تکیه کنند. اما برای مرحله بعدی، آن‌ها با رانندگان آگاه‌تری مواجه هستند که بسیاری از آن‌ها به این فناوری بدبین هستند و از خرید خودروهایی که به‌ترتیب ۳۰ و ۲۷ درصد گران‌تر از معادل‌های سوخت‌سوز در اروپا و ایالات متحده هستند، خودداری می‌­کنند.

یارانه‌ها و معافیت‌های مالیاتی، که به افزایش فروش کمک کرد در اروپا روبه پایان است و مشوق‌های فعلی در ایالات متحده به اندازه تولید محلی بستگی دارد و انتخاب خریداران را محدود می‌کند. علاوه بر شوک قیمت­‌های بالا، مصرف کنندگان به دلیل افزایش هزینه­‌های استقراض نیز ناامید شده‌­اند. برخی از مصرف کنندگان نیز هنوز در مورد زیرساخت شارژ و برد باتری نگران هستند.

واکنش خودروسازان چه بوده است؟

چندین خودروساز، به رهبری تسلا، درطول سال گذشته به‌طور مکرر قیمت‌­ها را کاهش داده­‌اند تا مشتریان را جلب کنند. بسیاری نیز برای حفظ سود، تولید و نیروی انسانی خود را کاهش داده‌­اند.

خودروسازان درحال رقابت برای معرفی چندین مدل ارزان‌تر هستند و نسخه‌های اروپایی چون استلانتیس e-C3، رنو ۵ و ولوو EX30 در زمره آنها هستند.

خودروسازان همچنین سرمایه گذاری زیادی در فناوری باتری می‌­کنند تا خریداران احتمالی محتاط را جلب کنند. بی­‌وای­‌دی و تسلا در پذیرش باتری‌های لیتیوم-آهن-فسفات، پیشگام بوده‌­اند، که چگالی انرژی کمتری دارند، بااینحال هزینه کمتری داشته، عمر طولانی‌تری دارند و نسبت به جایگزین اصلی‌شان، باتری‌های نیکل- کبالت- منگنز  ایمن‌تر هستند. فولکس واگن، تویوتا، بی‌­وای‌­دی و شرکت باتری چینی کانتمپ همگی روی توسعه باتری‌های حالت جامد کار می‌کنند؛ یک فناوری پیشرفت بالقوه که می‌تواند خودروهای برقی را کارآمدتر و ارزان‌تر کند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]