افزایش قیمت نان متناسب سازی یا گرانی؟ | نعل وارونه زدن بر قیمت ها
افزایش قیمت نان متناسب سازی یا گرانی؟ | نعل وارونه زدن بر قیمت ها

مشهد- همزمان باافزایش ۴۰ درصدی قیمت نان در خراسان رضوی و برخی ازاستان ها اما وزیر کشور اعلام کرد: در دولت چیزی با عنوان افزایش قیمت نان نداشتیم.

بازار؛ گروه استان ها: اظهارات وزیر کشور مبنی بر اینکه در دولت چیزی با عنوان افزایش قیمت نان نداشتیم بنا بر اظهارات برخی از کارشناسان مصداق نعل وارونه زدن درباره افزایش قیمت نان است!

احمد وحیدی در حالی چند روز پیش مدعی شد که افزایش قیمت نان نداشتیم که برای بسیار از مردم این سوال مطرح است پس چه شخصی و با چه مجوزی دستور به گرانی نان داده است؟

به گزارش خبرنگار بازار؛ در نرخ‌نامه جدید اعلامی نان بربری سنتی یارانه‌ای که تا پیش از ۴ مرداد با قیمت ۸۵۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید به ۱۲۰۰ تومان افزایش یافته و سایر نان‌های سنتی مانند تافتون سنتی یارانه‌ای از ۶۵۰ به ۹۰۰ تومان، سنگک یارانه‌ای از ۱۴۰۰ به ۲ هزار تومان و بربری خراسانی نیمه‌یارانه‌ای از ۱۳۰۰ به هزار و ۸۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

با وجود اینکه قیمت نان در طی ۱۰ روز گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است اما جالب اینجاست که مسئولان اصرار دارند که نان قیمت افزایشی نداشته و برای توجیه این کار از کلمه متناسب سازی استفاده می کنند.

این در حالی است که با وجود متناسب سازی و افزایش قیمت ۴۰ درصدی اما رئیس اتحادیه نانوایان مشهد هنوز هم این افزایش قیمت و متناسب سازی را متناسب با هزینه ها نمی داند!

مشکلات نانوایان

افزایش قیمت اجاره بهاء و دستمزد کارگر و هم چنین سایر هزینه های سربار از جمله انرژی از سال گذشته با رشد تصاعدی همراه بوده و لذا تنور بسیاری از نانوایی را به خاموشی فرو برده است.

افزایش قیمت نان متناسب سازی یا گرانی؟ | نعل وارونه زدن بر قیمت ها

به گزارش خبرنگار بازار؛ با افزایش دستمزد ها در سال گذشته ریزش نیرو های کارگری در نانوایی ها نیز روند تصاعدی به خود گرفت و لذا این موضوع بسیاری از کارگران نانوایی را خانه نشین کرد.

بسیاری از نانوایی ها برای همخوانی دخل و خرج مجبور شدند تا نیرو های ساده خود را تعدیل و برای کاهش هزینه ها نسبت به مکانیکی کردن تنور ها اقدام کنند.

حمزه یکی از افراد شاغل در یکی از نانوایی های نیمه یارانه ای مشهد دراین رابطه به بازار می گوید: پیش از این در این نانوایی ۴ تنور وجود داشت که دو شاطر مشغول پخت بودند.

وی اذعان می کند: با افزایش دستمزد کارگز در سال گذشته و افزایش دو برابری قیمت اجاره و هم چنین کم شدن سهیمه آرد به یکباره صاحب نانوایی تصمیم گرفت تا رویه پخت نان سنتی را به ماشینی تغییر دهد.

این کارگر نانوایی اذعان می کند: سال ۱۴۰۰ اجاره این نانوایی ۷ میلیون تومان بود اما امسال به ۲۲ میلیون تومان رسیده است و لذا صرفه اقتصادی برای صاحب نانوایی ندارد.

رییس اتحادیه نانوایان تربت‌حیدریه: کاهش درآمد نانوایی ها طی سال های اخیر باعث شده است نانوایان به پخت آزادپزی در خانه های شخصی خود از طریق قرارداد با سوپرمارکت ها و مجتمع های مسکونی روی بیاورند

وی با بیان اینکه تا قبل از اجرای طرح هوشمند سازی با فروش چندین کیسه آرد در بازار امکان تنظیم دخل و خرج وجود داشت بیان می کند: با اختصاص سهیمه آرد بر اساس خرید و تراکنش بسیاری از نانوایی ها دچار مشکل شدند.

کاهش درآمد

کاهش درآمد نانوایی ها بنا بر گفته رییس اتحادیه نانوایان تربت‌حیدریه یکی از چالش های این روزهای این شهرستان است.

احمد کارگزار می گوید: در زمانی نه چندان دور کیفیت نان در این شهرستان زبان زد سراسراستان بود اما این روز ها به دلیل مشکلات متعدد قریب به اتفاق نانوایان متخصص و با تجربه به مشهد کوچ کرده اند.

وی با اشاره به این موضوع که کاهش درآمد نانوایی های تربت حیدریه طی سالهای اخیر باعث شده است نانوایان به پخت آزادپزی در خانه های شخصی خود از طریق قرارداد با سوپرمارکت ها و مجتمع های مسکونی روی بیاورند اذعان می کند: تفاوت فاحش دستمزد نانوا در بخش یارانه ای و آزادپز به یک چالش بزرگ برای این صنف تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه حقوق نانوایان در تربت حیدریه به نسبت سایر شهرها کمتر است می افزاید: این مسئله باعث بی رغبتی نانوا برای کار در بخش یارانه ای شهرستان می شود که تابع شیوه نامه های سخت دولتی است.

وی مدعی است: قیمت نان یارانه ای و آزادپز در تربت‌حیدریه ارزان تر از مشهد و دیگر شهرهای بزرگ است و لازم است برای اقتصادی شدن شغل نانوایی در تربت حیدریه سیاستهای جدیدی اتخاذ و پیاده شود.

افزایش قیمت نان متناسب سازی یا گرانی؟ | نعل وارونه زدن بر قیمت ها
کارگزار اذعان می کند: متاسفانه این شرایط موجب شده تا شاطرهای ماهر این شهرستان به دیگر مناطق کشور با امید درآمد بیشتر دست به مهاجرت بزنند.

وی می گوید: اگرچه این موضوع باعث رشد رفاه در دیگر شهرها می شود اما می تواند در سطح این شهرستان باعث چالش های جدی بویژه کاهش کیفیت نان به عنوانی غذای اصلی خانوار و به تبع آن تهدید سلامت عمومی شود.

متناسب سازی کردیم

در همین حال رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به چرایی گرانی نان توضیح می دهد: تنها بخشی از هزینه نانوایی‌ها در قالب اجاره بها، خمیرمایه و هزینه های کارگری افزایش پیدا کرده که متناسب با آن سبب افزایش قیمت نان در استان شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: طرح متناسب سازی قیمت نان در بیش از ۱۰ استان کشور با هدف تعادل بخشی انجام شده است

غلامرضا قنبری درباره دلایل افزایش قیمت نان در خراسان رضوی اظهار می کند: قیمت بخش آرد، افزایش نداشته و آرد نانوایی‌ها با همان قیمت سابق برای پخت نان توزیع می‌شود.

وی ادامه می دهد: در برخی استان های کشور مانند خراسان رضوی در سال های اخیر افزایش برخی هزینه های تولید نان یارانه ای در قیمت نهایی لحاظ نشده بود که با مجوزی که اخذ شد این قیمت متناسب سازی شده و موضوعی که وزیر کشور نیز به آن اشاره کرده همین است.

قنبری بیان می کند: کارگروه آرد و نان استان با هماهنگی وزارت کشور، نرخ نان در خراسان رضوی را با سایر استان‌های بزرگ کشور مانند تهران و فارس متناسب سازی کرد.

به گفته وی بعد از تایید وزارت کشور قیمت‌های جدید اعلام شد لذا یارانه بخشی از آردی که تحویل نانوایی‌ها می‌دهیم توسط دولت افزایش پیدا کرده است تا این افزایش قیمت در حد کارگر و اجاره بها باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار می کند: قیمت جدید نان برای همه شهرستان‌های استان خراسان رضوی براساس یک رویه تغییر می کند.

وی خاطرنشان می کند: طرح متناسب سازی قیمت نان در بیش از ۱۰ استان کشور با هدف تعادل بخشی انجام شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: ثبات قیمت سبب شده بود نانوایی‌ها نسبت به این موضوع معترض باشند و به سمت تعطیلی نانوایی و کاهش تولید نان پیش برویم، بنابراین با اختیاراتی که کارگروه آرد و نان استان از تهران و مرکز دارد، این نرخ با استان‌های بزرگ مثل استان تهران و فارس متناسب‌سازی شد

قنبری می گوید: پیش از این در برخی موارد شاهد کم فروشی و تخلفاتی بودیم که با آن مقابله شده، حتی در مواردی جابجایی نان بین تعدادی از استان‌ها نیز اتفاق می افتاد که این متناسب سازی قیمت علاوه بر اینکه از بروز برخی موضوعات این چنینی جلوگیری می کند موجب تعادل بخشی نیز می شود.

تاکید بر متناسب سازی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این رابطه اذعان می کند: هیچ افزایش قیمتی در آرد نانوایی‌ها اتفاق نیفتاده و آردی که در نانوایی‌ها برای پخت نان توزیع می‌شده است تفاوتی نکرده و تنها بخشی از هزینه‌های نانوایی‌ها در قالب اجاره‌بها، خمیرمایه، نیروی کار و کارگری افزایش پیدا کرده است.

ابوالفضل چمندی با تأکید بر ثابت ماندن قیمت نان در سال‌های اخیر در استان ادامه داد: ثبات قیمت سبب شده بود نانوایی‌ها نسبت به این موضوع معترض باشند و به سمت تعطیلی نانوایی و کاهش تولید نان پیش برویم، بنابراین با اختیاراتی که کارگروه آرد و نان استان از تهران و مرکز دارد، این نرخ با استان‌های بزرگ مثل استان تهران و فارس متناسب‌سازی شد.

افزایش قیمت نان متناسب سازی یا گرانی؟ | نعل وارونه زدن بر قیمت ها

وی اذعان کرد: اقلامی که حداقل هزینه‌ها را پوشش بدهد به وزارت کشور ارسال شد و پس از تأیید برای پوشش هزینه نانوایی‌ها اجرایی شد و یارانه بخشی از آرد تحویلی به نانوایی‌ها افزایش پیدا کرد تا این افزایش قیمت در حد کارگر و اجاره‌بها باشد.

قیمت فعلی هم به صرفه نیست

با وجود اینکه قیمت نان بدون اطلاع رسانی قبلی و یک شبه ۴۰ درصد افزایش یافته است اما رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد با هم این افزایش قیمت را برای ادامه کار نانوایان مقرون به صرفه نمی داند.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد: اگر چه شاهد افزایش ۴۰ درصدی قیمت‌ها هستیم اما واقعیت اینست که با وجود کاهش هزینه‌های تولید اما هنوز هم تولید نان چندان هم صرفه اقتصادی ندارد

احمدرضا کشتگربه بازار می گوید: بیش از دو سال بود که هیچ تغییری در قیمت نان نداشتیم و پایه قیمت نان ما نسبت به کشور و کلانشهرها هم پایین‌تر بود، ولی هزینه‌های نانواها همچنان رو به افزایش و این کفاف هزینه‌های نانوایان را نداشت.

وی با بیان اینکه بسیاری از خبازی ها ضرر می دهند و دیگر امکان ادامه فعالیت برای آن ها به ویژه برای افرادی که مستاجر هستند وجود نداشت می گوید: اگر چه شاهد افزایش ۴۰ درصدی قیمت‌ها هستیم اما واقعیت اینست که با وجود کاهش هزینه‌های تولید اما هنوز هم تولید نان چندان هم صرفه اقتصادی ندارد.

وی اذعان می کند: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نان، قیمت‌های جدید باید اول فروردین اعلام می‌شد اما با این حال با پنج ماه تغییر افزایش یافت.

نرخنامه جدید

بر اساس نرخنامه جدیدی که حدود ۱۰ روز قبل و توسط اتحادیه نانوایان مشهد منتشر شده قیمت‌ نان تقریبا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

بنا بر این نرخنامه قیمت نان بربری سنتی نیمه یارانه‌ای ۱۶ هزار و ۵۰۰ ریال و یارانه‌ای ۱۲ هزار ریال، نان بربری ماشینی نیمه یارانه‌ای ۱۶ هزار ریال و یارانه‌ای ۱۲ هزار ریال، نان سنگک نیمه یارانه‌ای ۲۷ هزار و ۵۰۰ ریال و یارانه‌ای ۲۰ هزار ریال، لواش ماشینی نیمه یارانه‌ای ۶ هزار ریال و یارانه‌ای پنج هزار و ۲۵۰ ریال، تافتون سنتی نیمه یارانه‌ای ۱۲ هزار ریال و یارانه‌ای ۹ هزار ریال، ماشینی دوار نیمه یارانه‌ای ۱۲ هزار ریال و ماشینی دوار یارانه‌ای ۹ هزار ریال است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]