بیت‌کوین تا شش ماه آینده با «بحران نقدینگی» روبرو خواهد شد!
بیت‌کوین تا شش ماه آینده با «بحران نقدینگی» روبرو خواهد شد!

صندوق‌های ETF در حال خرید حجم عظیمی از بیت‌کوین هستند. این امر به طور فزاینده‌ای از حجم قابل‌عرضه بیت‌کوین‌های قابل‌خرید در بازار می‌کاهد. اگر روند ورود سرمایه‌های نهادی به بیت‌کوین با همین سرعت ادامه پیدا کند، این رمزارز تا ماه سپتامبر با کمبود شدید بیت‌کوین در سمت فروش مواجه خواهد شد. این کمبود منجر به افزایش قیمت بیت‌کوین و در نهایت تبدیل به بحران نقدینگی برای سرمایه‌گذارانی می‌شود که به دنبال فروش بیت‌کوین‌های خود هستند.

به‌گزارش اکوایران، صندوق‌های قابل‌معامله بیت‌کوین (ETF) که به سرمایه‌گذاران امکان سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین بدون خرید مستقیم آن را می‌دهند، نقش مهمی را در این بازار برعهده دارند. با افزایش تقاضا برای بیت‌کوین از طریق ETF ها، احتمال بروز بحران نقدینگی در این بازار بعید به نظر نمی‌رسد. بااین‌حال، کمبود بیت‌کوین در بازار، نوسانات این رمزارز را به‌شدت افزایش می‌دهد. هرچند نوسان بالا فرصتی برای معامله‌گران باتجربه و فعال بازار رمزارزها ایجاد می‌کند، اما از طرفی برای سرمایه‌گذاران بلندمدت و ناآشنا با تحلیل بازار خطرناک است.

بیت‌کوین در حال تجربه یک پدیده دوگانه است

ازیک‌طرف تقاضا برای این رمزارز از سوی سرمایه‌گذاران نهادی و صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) به‌شدت در حال افزایش است و از سوی دیگر، عرضه بیت‌کوین محدود است و این عرضهٔ محدود هم به طور فزاینده‌ای توسط این صندوق‌ها جذب می‌شود.

کی یونگ جو، بنیان‌گذار و مدیرعامل پلتفرم تحلیل آنچین CryptoQuant در ۱۲ مارس طی توییتی پیش‌بینی کرد که «ظرف شش ماه آینده» بیت‌کوین به نقطه عطف عرضه خود خواهد رسید. باید در نظر داشته باشیم، تا زمانی که جریان ورودی سرمایه به ETFهای بیت‌کوین متوقف نشود، روند نزولی شانسی برای پیروزی نخواهد داشت. صندوق‌های ETF بیت‌کوین به‌سرعت در حال جذب سرمایه هستند و این موضوع باعث شده تا موجودی بیت‌کوین در دسترس برای خرید به طور قابل‌توجهی کاهش یابد.

برای درک بهتر این موضوع به مثالی از بازار سهام اشاره می‌کنیم. زمانی که تقاضا برای یک سهم خاص به طور ناگهانی افزایش می‌یابد، ممکن است شاهد “بحران نقدینگی” در آن سهم باشیم. به این معنی که خریداران به دلیل کمبود سهم در بازار، با مشکل مواجه خواهند شد و قیمت سهم به طور ناگهانی افزایش خواهد یافت. اگر این روند ادامه یابد، شاید به‌زودی شاهد کمبود بیت‌کوین در بازار باشیم و این موضوع بر افزایش شدید قیمت این رمزارز تأثیرگذار است. تا انتهای دوره‌ای که تقاضا برای بیت‌کوین بر عرضه آن پیشی دارد، روند صعودی این رمزارز ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر، بیت‌کوین در یک‌روند صعودی بلندمدت قرار دارد و به نظر می‌رسد که این روند تا آینده نزدیک ادامه یابد. هرچند هیچ‌چیز در دنیای رمزارزها قطعی نیست و همیشه احتمال وقوع اتفاقات غیرمنتظره وجود دارد؛ اما تحلیلگران معتقدند که بیت‌کوین در موقعیت بسیار محکمی قرار دارد و احتمال اینکه در سال جاری به رکوردهای جدیدی دست پیدا کند بسیار بالا است.

 (خلاصه موجودی بیت‌کوین هولدرهای بزرگ)

چه چیزی از وقوع «بحران نقدینگی» جلوگیری می‌کند؟

کاهش تقاضا برای بیت‌کوین یکی از راه‌حل‌های برقراری توازن بین عرضه و تقاضاست. هرچند این امر بعید به نظر می‌رسد! چراکه تقاضا برای بیت‌کوین از سوی سرمایه‌گذاران نهادی و صندوق‌های ETF روزبه‌روز بیشتر می‌شود. پتانسیل‌های شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین و مزایای سیستم مالی آن به‌مرور برای محافظه‌کاران و بانک‌داران سنتی احراز شده و شیب تقاضا به سبب آگاهی بیشتر بازیگران مهم، بیشتر شده است. افزایش تولید شبکه نیز به دلیل مشخص‌بودن میزان تولید بیت‌کوین‌های جدید غیرممکن است. از طرفی انتظار افزایش عرضه از سوی ماینرها با اما و اگرهای فراوانی روبروست.

در نتیجه به نظر می‌رسد توسعه راه‌حل‌های جایگزین با ظهور رمزارزهای جدید و یا پرداختن به راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین‌های قبلی، یعنی همان چیزی که آن را با نام آلت‌کوین‌ها می‌شناسیم، تا حدی تقاضا برای بیت‌کوین را کاهش دهد. توسعه فنی آلت‌کوین‌ها و آگاهی هرچه بیشتر از مزایای رمزارزهایی همچون اتریوم، فانتوم، ترون، تون، پولکادات، کاردانو، سولانا، ریپل، لایت‌کوین و سایر پروژه‌های پیشرو تا حدودی در تعدیل بازار مؤثر است. این موضوع تا اندازهٔ زیادی به نزولی شدن سلطه بیت‌کوین، هم‌زمان با به‌روزرسانی‌های شبکه آلت‌کوین‌ها و موفقیت آن‌ها در امر بازاریابی غیرمتمرکز در پروژه‌های وب ۳ بستگی دارد.

در حال حاضر آینده بیت‌کوین تا حد زیادی به نحوه مدیریت عرضه و تقاضا در بازار این رمزارز بستگی دارد. «بحران نقدینگی» یک خطر واقعی است چرا که از پس آن، رکود درازمدت و چالش «هزینه فرصت» برای سرمایه‌گذاران جدیدتر جدی می‌شود. روی دیگر سکهٔ افزایش قیمت سریع، رکود، کاهش اشتهای خریدار و خروج‌های سنگین از بازار است. بر اساس برآوردها، با اتخاذ تدابیر مناسب و شروع فصل آلت‌کوین‌ها می‌توان با این چالش مواجهه کرد.

با وجود هشدارها در مورد «بحران نقدینگی»، بسیاری از تحلیلگران به آینده بیت‌کوین خوش‌بین هستند. آنها معتقدند که تقاضا برای این رمزارز در «بلندمدت» به رشد خود ادامه خواهد داد و بیت‌کوین به‌عنوان یک ذخیره ارزش و ابزار سرمایه‌گذاری، جایگاه خود را تثبیت خواهد کرد. آیا شما هم به آینده بیت‌کوین خوش‌بین هستید؟

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]