فرش ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی ما بود اما با سوءتدبیرها از بین رفت! / قاچاق فرش نداریم
فرش ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی ما بود اما با سوءتدبیرها از بین رفت! / قاچاق فرش نداریم

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران با بیان این که قاچاق فرش نداریم، گفت: رقم صادرات فرش ما همین رقم ۵۰ میلیون دلاری است که به صورت رسمی اعلام می‌شود و غیر از این نیست. یک زمانی نزدیک ۲ میلیارد دلار صادرات داشتیم و فرش ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی ما را تشکیل می‌داد که به دلیل سوءتدبیرها از بین رفت.

اقتصادآنلاین ـ فاطمه جوادی؛ احمد کریمی اصفهانی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین بیان کرد: دلیلی ندارد کسی فرش قاچاق کند این کار تبعات و خطرات خاص خودش را دارد و علاوه بر این مشکلات هزینه‌ای هم به دنبال دارد. اتفاقی که الان می‌افتد اسمش قاچاق نیست، ممکن است به دلیل تحریم، فرش به پاکستان و یا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برود و با اسم دیگری به کشورهای هدف صادر شود. این تدبیر تاجر است و فرقی نمی‌کند فرش به کجا صادر شود، تمام این‌ها به صورت رسمی در گمرکات ما ثبت می‌شود.

کریمی اصفهانی بیان کرد: رقم صادرات فرش ما همین رقم ۵۰ میلیون دلاری است که به صورت رسمی اعلام می‌شود و غیر از این نیست. یک زمانی نزدیک ۲ میلیارد دلار صادرات داشتیم و فرش ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی ما را تشکیل می‌داد که به دلیل سوءتدبیرها از بین رفت.

وی افزود: ممکن است سلیقه و قدرت خرید مردم در برخی کشورها تغییر کرده باشد، اما در بعضی از کشورها مردم هنوز قدرت خرید دارند اما ما نتوانسته‌ایم فرش‌مان را معرفی کنیم. مسئولان اقتصادی ما باید طوری تدبیر می‌کردند که بازارهای جدیدی برای ما باز و جایگزین بازارهای سنتی ازدست رفته می‌شد.

رییس اتحادیه تولیدکندگان و صادرکنندگان فرش دستباف درباره وعده دولت مبنی بر حذف رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش نیز گفت: دولت بهره‌ای از رفع تعهد ارزی نبرده است، الان هم که این اجبار وجود دارد با مشکل ارسال و جابجایی پول مواجه هستیم و دولت خیلی زودتر از این باید رفع تعهد ارزی را حذف می‌کرد. حرف زدن نمی‌تواند گشایشی ایجاد کند، اگر دولت راجع‌به این موضوع به جمع‌بندی نهایی نرسد حتما بازار متزلزل خواهد شد و به نفع صادرکننده نیست.

کریمی اصفهانی با اشاره به قطعی برق در روز افتتاحیه نمایشگاه فرش دستباف گفت: برگزاری نمایشگاه در دنیا رسم و رسوم خاص خود را دارد و از یک سال قبل برنامه‌ریزی آغاز می‌شود، اما در کشور ما برای این که مسئولین پاسخگو نباشند یک ماه مانده به نمایشگاه تازه شرایط و قیمت‌ها را مطرح می‌کنند. ضمن این که افتتاحیه بسیار سخیفی هم بدون حضور وزیر و با معاون وزیری که اصلا آشنایی با فرش هم ندارد برگزار شد که مورد اعتراض و گله غرفه‌داران بود و هیچ‌کس استقبال نکرد.

وی بیان کرد: جایگاه فرش یک جایگاه عادی نیست، نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از این راه ارتزاق می‌کنند، این درحالی است که برای ایجاد اشتغال برای هر نفر باید ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کنیم. تولید و فروش فرش یک سر سوزن برای دولت هزینه ندارد و تنها صنعتی است که وابستگی به دولت ندارد.

رییس اتحادیه تولیدکندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت: حدود ۸ سال است که در رابطه با موانعی که بر سر راه تولید است هم در دولت قبل هم فعلی مسائل را مطرح کرده‌ایم ولی هیچ‌کدام حل نشده است. مسئولان باید توجه کنند اگر اشتغال در حوزه فرش بهم بریزد، به دلیل این که عمده تولید ما در روستاهاست، آثار امنیتی به دنبال خواهد داشت. بنابراین باید تمام جوانب امر را را ببینند و خیلی بیش از این‌ها به مسئله صنعت فرش بپردازند.

کریمی اصفهانی در پایان گفت: بعضی از مسئولینی که تجاربی در حوزه فرش ندارند نباید صحبت و حاشیه ایجاد کنند، درباره فرش باید خانواده فرش اظهارنظر کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]