ارسال محموله‌های نفتی به اقلیم کردستان ادامه دارد| دست بخش خصوصی را می بوسیم| اعتصاب در بنادر نداریم
ارسال محموله‌های نفتی به اقلیم کردستان ادامه دارد| دست بخش خصوصی را می بوسیم| اعتصاب در بنادر نداریم

صفایی، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ارسال محموله‌ها نفتی به اقلیم کردستان برقرار است و از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ٣ میلیون تن محموله نفتی ترانزیت شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: علی اکبر صفایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سیاست‌های توسعه دریا محور نقطه عطف صنعت دریایی کشور است گفت: با ابلاغ سیاستهای توسعه دریا محور از سوی مقام معظم رهبری و بالاترین مقام کشور می توان گفت که نقطه عطفی در فعالیت حوزه دریایی است و می‌تواند تمام دست اندرکاران در این صنعت را همگرا کند.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین ایده‌های مقام معظم رهبری در سند اقتصاد دریا محور این بوده که دریا می‌تواند یکی از مهمترین پیشران‌های اقتصادی کشور باشد. پیش از این عمده سیاست‌ها به سمت خشکی بوده اما پس از ابلاغ سند توسعه دریا محور جهت‌گیری‌ها به سمت دریا تغییر پیدا کرد.

در دو سال گذشته ١٠۵ پروژه عمرانی به ارزش ١٢٠ هزار میلیارد ریال به اجرا رسیده و در کنار آن ۵۵ تجهیزات بندر و دریایی به بهره‌برداری رسیده است

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نرم افزار یکپارچه و جامع بندری سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد ادامه داد: در دو سال گذشته ١٠۵ پروژه عمرانی به ارزش ١٢٠ هزار میلیارد ریال به اجرا رسیده و در کنار آن ۵۵ تجهیزات بندر و دریایی به بهره‌برداری رسیده است. ١۵٠ تجهیزات بندری و دریایی به اعتبار ١١۵ میلیون یورو و ٢۵۴٩ میلیارد ریال نیز در حال انجام است.
به گفته وی، در سال جاری ٢٩١ پروژه عمرانی فعال داریم که برای اجرای این پروژه‌ها از محل اعتبارات سازمان ۵٢٠ هزار میلیارد ریال تامین می‌شود که ٨٣ هزار میلیارد ریال آن جذب شده است.
صفایی در خصوص میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر گفت: ابتدا باید اذعان کنم که پروژه‌هایی که توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره‌داری رسیده به ١٨ پروژه به ارزش ۴ هزار و ۶٠ میلیارد ریال می‌رسد.

دست بخش خصوصی را می بوسیم و اگر ریز جزئیات را بخواهیم اعلام کنیم باید گفت که بیش از ۵٠ هزار میلیارد ریال هم قرارداد سرمایه‌گذاری ماه گذشته به امضا رسید و شروع علمیات بسیاری از این قراردادها آغاز شده‌ است

وی ادامه داد: دست بخش خصوصی را می بوسیم و اگر ریز جزئیات را بخواهیم اعلام کنیم باید گفت که بیش از ۵٠ هزار میلیارد ریال هم قرارداد سرمایه‌گذاری ماه گذشته به امضا رسید و شروع علمیات بسیاری از این قراردادها آغاز شده‌ است.
به گفته وی، ۶.۵ همت پروژه هم در بهمن ماه به افتتاح می‌رسد که مهمترین آن بندر ابوموسی و سیریک افتتاح می‌شود که البته بندر سیریک فعال بوده و ٨٠ هزار تن علمیات داشته است.

ارسال محموله‌ها نفتی از بندر امام به اقلیم کردستان برقرار است و از ابتدای امسال تاکنون این میزان انتقال محموله‌های نفتی به اقلیم کردستان به نزدیک به ٣ میلیون تن رسیده است

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری تحلیل بازار مبنی بر اینکه با توجه به برخی تنش هایی که در چند هفته گذشته اقلیم کردستان عراق ایجاد کرد آیا ترانزیت سوخت دچار مشکل شده است؟ گفت: ارسال محموله‌ها نفتی از بندر امام به اقلیم کردستان برقرار است و از ابتدای امسال تاکنون این میزان انتقال محموله‌های نفتی به اقلیم کردستان به نزدیک به ٣ میلیون تن رسیده است.
وی ادامه داد: تنش‌های اخیر هیچ اثری بر روی این موضوع نگذاشته است البته تصمیم این است که نرخ تعرفه‌ها افزایش پیدا کند.

اقدامات لازم انجام و دعوتنامه برای حضور وزیر کشتیرانی هند در روز ۷ اسفند برای امضای قرارداد سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار ارسال شده است

صفایی در پاسخ به این پرسش که آخرین وضعیت مذاکره با هندی ها برای امضای قرارداد سرمایه‌گذاری بلندمدت در بندر چابهار با هندی ها به نقل از مدیر کل بنادر سیستان و بلوچستان که اعلام کرده است ۷ اسفند خواهد بود به کجا رسید و آیا این موضوع صحت دارد؟ اظهار کرد: اقدامات لازم انجام و دعوتنامه برای حضور وزیر کشتیرانی هند در روز ۷ اسفند برای امضای قرارداد سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار ارسال شده است. هر چند سفیر هند نیز به طور جدی پای کار است. به هر حال تلاش ما این است این اقدام در آن روز با حضور دو وزیر کشتیرانی هند و وزیر راه و شهرسازی انجام شود.
وی با اشاره به اینکه این احتمال وجود دارد که قراردادی که قرار است با هندی ها امضاء شود در سطح پایین تر از وزرا باشد تاکید کرد: در قرارداد با هندی ها، گنتری کرین (جرثقیل دروازه ای) وارد کشور می شود، ضمن اینکه در داخل نیز ساخت این نوع تجهیزاتی استراتژیک بندری در حال نهایی شدن با سازندگان ایرانی است.
به گفته وی، در دولت سیزدهم بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد در تامین تجهیزات سرمایه گذاری شده که با این اقدام ظرفیت بنادر کشور از ۲۷۰ به ۲۹۰ میلیون تن افزایش یافته است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص درآمدهای این سازمان طی ۱۰ ماه اخیر، گفت: بر اساس بودجه ای که به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده پیش بینی درآمد بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی را برای سازمان بنادر و دریانوردی ارائه شده است. از این درآمد ۷۰ درصد صرف تامین زیرساخت ها و ۳۰ درصد نیز صرف هزینه‌های جاری می شود.

از شهریور ماه برای وزیر بنادر و کشتیرانی هند دعوتنامه ارسال کردیم اما در هند کنفرانس چابهار برگزار شد و هندی‌ها قصد داشتند که این قرارداد در هند منعقد شود اما تاکید ما امضای قرارداد در چابهار است

صفایی درپاسخ به این پرسش که علت این رفتار هندی‌ها چیست و چرا مدام تاریخ جدید برای امضای قرارداد نهایی اعلام می شود و چه بندهایی از قرارداد هندی تغییر کرد، اظهار داشت: از شهریور ماه برای وزیر بنادر و کشتیرانی هند دعوتنامه ارسال کردیم اما در هند کنفرانس چابهار برگزار شد و هندی‌ها قصد داشتند که این قرارداد در هند منعقد شود اما تاکید ما امضای قرارداد در چابهار است به همین دلیل تاخیراتی ایجاد شد و اخیرا دعوتنامه جدیدی ارسال کردیم.
وی ادامه داد: موارد زیادی از قرارداد تغییر و اصلاح شده‌ است و محدود به یک یا دو بند نیست و این تغییرات هم با هماهنگی معاونت حقوقی رییس جمهوری اصلاح شده‌است.
صفایی در پاسخ به این پرسش که چرا امضای قرارداد باید معطل قبول وزیر کشتیرانی باشد، اظهار داشت: اصرار ما این است که حتما وزیر کشتیرانی هند در امضای قرارداد حضور داشته باشد و این قرارداد با حضور دو وزیر انجام شود. ارتباط ایران و هند دیرینه و تاریخی است و هم ایران کشور قدرتمند منطقه و هند هم کشور بزرگ و پرجمعیت منطقه محسوب می‌شود و ارتباط وزرا بین دو کشور بسیار عمیق است بنابراین این مراسم تنها منوط به یک مراسم امضای قرارداد نیست و می‌تواند عاملی برای افزایش ارتباطات بعدی بین کشورها باشد و هر زمانی که وزیر کشتیرانی هند دعوت ایران را بپذیرد قرارداد منعقد می‌شود.

کاهش تراز آب دریای خزر را شاهد هستیم. این مساله سبب شده تا لایروبی‌های انجام شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در دریای خزر افزایش یابد

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره کاهش تراز دریای خزر و احتمال تغییر در فعالیت تجاری بنادر شمالی کشور گفت: با توجه به وضعیت اقلیمی جهان و مواجهه با پدیده تغییر اقلیم، کاهش تراز آب دریای خزر را شاهد هستیم. این مساله سبب شده تا لایروبی‌های انجام شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در دریای خزر افزایش یابد.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکی از مباحثی که در این زمینه مطرح می‌شود، کاهش دبی آب از رودخانه «ولگا» در روسیه است؛ در این زمینه از ابتدای دولت سیزدهم در مذاکرات مختلف با طرف روسی همواره این بحث مطرح شده است.
وی افزود: حتی در یکی از این جلسات معاون نخست وزیر روسیه مطرح کرد که با دستور پوتین، لایروبی ولگا آغاز شده و حتی شرکت‌هایی از ایران نیز در این لایروبی مشارکت دارند و تاثیر زیادی در تردد کشتی‌ها به بنادر روسیه واقع در حاشیه این رودخانه خواهد داشت.
صفایی خاطر نشان کرد: در زمینه کاهش تراز دریای خزر، مطالعاتی از سال گذشته آغاز شده و در تکمیل آن، به‌تازگی مطالعه‌ای دیگر در دستور کار قرار گرفته است. همچنین از ظرفیت همکاری کشورهای حاشیه این دریا، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز استفاده می شود.

مطالعات ما نشان می‌دهد هم‌اکنون با وضعیت بحرانی در دریای خزر مواجه نیستیم، با این حال همچنان به عنوان یک چالش اساسی مطرح است. ضمن اینکه لایروبی دریا در بنادر شمالی همچنان در دستور کار است

وی اظهار داشت: مطالعات ما نشان می‌دهد هم‌اکنون با وضعیت بحرانی در دریای خزر مواجه نیستیم، با این حال همچنان به عنوان یک چالش اساسی مطرح است. ضمن اینکه لایروبی دریا در بنادر شمالی همچنان در دستور کار است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]