دولت فرار مالیاتی را نمی بیند؟/افزایش راه چاره نیست
دولت فرار مالیاتی را نمی بیند؟/افزایش راه چاره نیست

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت اظهار داشته است که صنعتگران از طریق تشکل‌های خود به دولت و مجلس درباره افزایش نرخ مالیات در بودجه سال آینده اعتراض کرده‌اند، اما هیچ کس به صدای اعتراض صنعتگران گوش نکرده است.

آرمان خالقی درباره تبعات افزایش نرخ مالیات ها در بودجه سال آینده اظهارداشت: طبیعتا با افزایش نرخ مالیات ها قیمت کالاها هم افزایش خواهد یافت، زیرا تولیدکننده ناچار است که کالاهای خود را گران تر بفروشد تا به سوددهی برسد.

وی افزود:وقتی مالیات عملکرد بیشتری محاسبه می شود، برقیمت تمام شده اثر گذاشته و به صورت مستقیم بر نرخ تورم هم تاثیر می گذارد.اگر قدرت خرید مردم در خوشبینانه ترین حالت با افزایش دستمزدها به تورم برسد، بازهم مالیات سال آینده از تولید بر قیمت تمام شده تاثیر می گذارد.چون تولیدکننده ناچار است که گران تر بفروشد و در مقابل تقاضا کاهش می یابد.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه افزایش مالیات ها در نهایت فشار زیادی به مصرف کننده نهایی وارد خواهد کرد، یادآور شد: با افزایش قیمت ها توان خرید مردم که تغییری نمی کند؛ قیمت ها برابر تورم افزایش می یابد، درنتیجه افزایش مالیات بر روی تورم می نشیند. 

او افزود: دولت با افزایش نرخ مالیات ها فقط به دنبال تامین کسری بودجه است. درحالی که دولت می توانست گستره مالیاتی را افزایش بدهد، یعنی کسانی که فرار مالیاتی دارند را شناسایی کند و تعداد مودیان را بیشتر کند.اما به سراغ مودیان قبلی آمده و نرخ مالیات آنها را افزایش داده است. 

خالقی با اشاره به اجرا نشدن طرح جامع مالیاتی عنوان کرد: ما از گذشته با پدیده فرارمالیاتی، کالای قاچاق و تولید زیرپله ای مواجه بوده ایم ، حال آنکه این مسایل حل نشده باقی مانده است. دولت به جای فشار مضاعف بر تولیدکنندگان و مودیان مالیاتی که در پرداخت مالیات منظم و متعهد هستند، باید این گروهها را شناسایی کند و از فشار بیشتر بر مودیان موجود بکاهد.

او اضافه کرد: کسب و کارهایی داریم که مالیات حقه را نمی پردازند، توافقی مالیات می پردازند و تا جایی که امکان دارد از پرداخت مالیات فرار می کنند.شناسایی این افراد عدالت مالیاتی است.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت درباره چشم انداز تولید با فشار مالیاتی سال آینده گفت:از آنجا که چشم انداز نرخ ارز افزایشی است، هرچقدر فاصله بین نرخ ارز و بازار آزاد افزایش یابد هزینه های تولید بیشتر می شود. اگر همین شرایط ثبات در نرخ ارز مثل نیمه اول امسال برقرار باشد، فشارمالیاتی باعث رکود در صنایع خواهد شد.

فرار مالیاتی چیست؟ تعریف فرار مالیاتی در ایران

در تعریف فرار مالیاتی به هرگونه تلاش قانونی یا غیرقانونی یک کسب‌وکار با هدف خودداری از پرداخت مالیات قانونی یا کمتر پرداخت نمودن آن، به هر شیوه که انجام شود، فرار مالیاتی می‌گویند. فرار مالیاتی (فرار از مالیات) یک اصطلاح رایج در رابطه با کارهایی است که برای عدم پرداخت مالیات در نظر گرفته می‌شود و به این معنی است که مؤدی کمتر از میزانی که قانوناً موظف است پرداخت مالیات را انجام دهد.

یکی از مهم‌ترین مواد قانونی در جرم‌انگاری فرار مالیاتی مربوط به ماده ۱۹۹ و ۲۰۰ قانون مالیات های مستقیم است که بر این اساس، «هر شخص حقیقی یا حقوقی که به‌موجب مقررات این قانون مکلف به کسر و ایصال مالیات مؤدیان دیگر هست در صورت تخلف از انجام وظایف مقرره علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مؤدی در پرداخت مالیات خواهد داشت مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات پرداخت‌نشده خواهد بود.» بر اساس تبصره یک این ماده ۱۹۹ قانون، حتی برای متخلفان دولتی نیز مجازات جرم مالیاتی پیش‌بینی‌شده و آمده است: «در مواردی که مکلفین به کسر مالیات، وزارتخانه، شرکت یا مؤسسه دولتی یا شهرداری باشد مسئولین امر مشمول مجازات مقرر طبق قانون تخلفات اداری خواهند بود.»

منبع:

بولتن نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]